جمعه, 31 فروردین 1403
جمعه, 31 فروردین 1403
Friday, 19 April 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۸۷ ]

 

گیلان امروز- رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان از اجرای کشت قراردادی برنج در بیش از ۱۶ هزار هکتار از شالیزار‌های استان خبر داد.

صالح محمدی گفت: با توجه به ابلاغ وزرات جهاد کشاورزی مبنی بر اجرای طرح قراردادی برنج در ۱۵ هزار هکتار از شالیزار‌های گیلان، این طرح امسال در ۱۶ هزار و ۱۸۹ هکتار از شالیزار‌های استان یعنی بیش از ۱۰۰ درصد سطح ابلاغی اجرا شده است.

وی با اشاره به مشارکت ۳۰۰ هزار شالیکار در اجرای این طرح در گیلان، افزود: همچنین بیش از ۵۰۰ تن بذر اصلاح و گواهی شده برنج برای کشت قراردادی این محصول اساسی در گیلان توزیع شده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی گیلان گفت: در این طرح مواد اولیه کشت و کار برنج از قبیل بذر، کود، سموم شیمیایی، حمایت‌های بیمه‌ای و حتی توصیه‌های فنی در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد و پس از برداشت، برنج تولیدشده یا شلتوک آن به قیمت روز خریداری و هزینه‌های صرف شده در این مدت از بهای محصول فروخته شده کسر می‌شود.

صالح محمدی افزود: در اجرای این طرح، کارگروهی متشکل از نماینده کشاورز، جهاد کشاورزی و سایر دستگاه‌های مرتبط قیمت روز را محاسبه کرده و از کشاورز خریداری می‌کنند و با کوتاه شدن دست واسطه‌ها، نگرانی شالیکاران هم کاهش می‌یابد.

وی تاکید کرد: شالیکاران متقاضی شرکت در این طرح می‌توانند با مراجعه به جهاد کشاورزی و اتحادیه تعاون روستایی محل سکونت خود و از مزایای این طرح و استفاده از مزایا و امکانات کشت قراردادی بهره‌مند شوند.

گیلان با تحقق ۱۰۷ و ۹ دهم درصدی کشت قراردادی ، جایگاه دوم را در بین استان‌های شمالی به خود اختصاص داده است.

 

 

 

 

 

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان