جمعه, 10 فروردین 1403
جمعه, 10 فروردین 1403
Friday, 29 March 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۷۷ ]

 

گیلان امروز- نخستین گردهمایی یک روزه مسئله شناسی فرهنگی اجتماعی سواحل کشور صبح پنجشنبه به مدت یک روز و با مدیریت دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور و با حضور صاحب‌نظران و کارشناسان فرهنگی اجتماعی استان‌های ساحلی کشور در منطقه آزاد انزلی برگزار شد.

گردهمایی مسئله شناسی فرهنگی، اجتماعی سواحل کشور در بخش های مختلف تخصصی و پنل های حفظ حریم خانواده عفاف و حجاب و ابعاد اجتماعی و فرهنگی برگزار شد.

در این گردهمایی که در دو نوبت صبح و عصر برگزار گردید ، مهمانان و کارشناسانی از استانهای ساحلی جنوب کشور و استانهای ساحلی خزر به همراه کارشناسان و اساتید دانشگاه و همچنین معاونت ها و نمایندگان وزارتخانه های کشور، میراث فرهنگی و شورای سیاستگذاری ائمه جمعه حضور داشتند.

مسئله شناسی فرهنگی سواحل و منظومه معرفتی این همایش ، وضعیت سنجی و مسائل اجتماعی سواحل، وضعیت سنجی و ابعاد فرهنگی دینی سواحل ، وضعیت سنجی و ابعاد فرهنگی گردشگری سواحل ، وضعیت سنجی و مسائل فرهنگی مناطق آزاد، موقعیت و مسائل فرهنگی منطقه آزادو تشریح موقعیت و مسائل فرهنگی سواحل شهرستان بندر انزلی از مباحث مهم این گردهمایی بود.

همچنین تجربه جهانی، سواحل و گردشگری دریایی - ساحلی، وضعیت سنجی و مسائل فرهنگی ارزشی سواحل، تجربه های کاری فعالان فرهنگی میدانی عرصه سواحل با تمرکز بر گروه های جهادی ،تبلیغی طلاب جوان (گروه سواحل شمال و جنوب)، تجربه های اجرایی پروژه فرهنگ سازی (جشنواره ساحل آرامش)، وضعیت سنجی و مسائل زیست بوم اجتماعی و فرهنگی، فهم جامعه شناختی- مردم شناختی میدان فرهنگی ساحل و کنشگران آن و توسعه فرهنگ بنیان سواحل؛ تجربه نگاری توسعه بندر از جمله نشست های تخصصی گردهمایی بود.

 

 

استاندار گیلان: نباید مناطق ساحلی به بستری برای ویلانشینی تبدیل شود

استاندار گیلان با تاکید بر ارائه طرح ها مسئله محور و پژوهشی همراه با پیوست درآمدزایی گفت: نباید مناطق ساحلی کشور به خصوص در حاشیه دریای خزر به بستر برای ویلاسازی و ویلانشینی تبدیل شود.

‌اسداله عباسی در گردهمایی مسئله شناسی فرهنگی اجتماعی سواحل کشور ، گردشگری را لازمه محوریت توسعه مناطق ساحلی دانست و اظهار داشت: متاسفانه بجار سرمایه گذاری بر حزه گردشگری و اشتغال، مناطق ساحلی با ایجاد ویلانشینی فقط برای بومیان سرایداری را به ارمغان آورده اند.

وی بر توقف تغییر کاربری برای اراضی ساحلی تاکید کرد و گفت: تغییر کاربری بخصوص برای غیربومی ها باید متوقف شود که البته در این میان بومیان نیز نباید به این مسئله دامن بزنند.

استاندار گیلان تکیه بر اقتصاد دریا محور را تنها راهکار توسعه، اشتغال زایی و درآمدزایی مناطق ساحلی عنوان کرد و گفت: ما در بخش سواحل نیاز به هم اندیشی و شیوه‌های جدید داریم که باید کارشناسان و متخخصان دانشگاهی به این مسئله ورود کنند.

عباسی ادامه داد: طی سه سال گذشته گردشگری خسارت عمیقی را از همه گیری کرونا متحمل شد که لازم است این زیان از طریق طرح های تخصصی و کارآمد جبران شود.

وی تصریح کرد: ما باید بتوانیم تولید محتوا و استفاده بهینه از سواحل را داشته باشیم تا بهره‌وری اقتصادی را ادامه دهیم. باید با رعایت اقتصاد دریا محور نگذاریم عرصه بر مردم تنگ شود.

استاندار گیلان همچنین گفت: براساس برنامه دولت سیزدهم، اقتصاد دریا محور باید در دستور کار قرار گیرد و به اولویت اشتغال و درآمدی مناطق ساحلی تبدیل شود.

عباسی همچنین به مسئولان نیز هشدار داد: اگر ببینیم خانه، ویلا و ساختمانی بدون مجوزف تغییر کاربری غیرقانونی و روش های مختلف غیرمجاز احداث شد، خسارت را از کسانی که در روند صدور این پروانه دخیل هستند خواهیم گرفت.

به گفته وی نباید ویلای میلیاردی ساخته شود و پروانه قانونی نداشته باشد. راههای فساد باید بسته شود و نباید اتفاقی از این جهت پیش بیاید که باعث خسارت مادی و معنوی شود.

 

بدون مشارکت جوامع محلی در طرح‌های دریا محور به توسعه پایدار  نمی‌رسیم

معاون وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز گفت: سواحل کشور متعلق به جوامع محلی است و اگر در طرحهای توسعه مشارکت جوامع محلی و دغدغه مندان نباشد طبیعتا توسعه پایداری نخواهیم داشت.

علی‌اصغر شالبافیان با تاکید بر لزوم برگزاری این گردهمایی در فضای کنونی کشور افزود: بیش از پنج هزار و ۵۰۰ کیلومتر ساحل و یک ظرفیت غیرقابل چشم پوشی به نام دریا در اختیار ما قرار داده که از این ظرفیت به درستی استفاده نشده است.

وی تصریح کرد: باید طرحهایی که در دهه های اخیر اجرا شده آسیب شناسی شود تا بدانیم که چرا اهداف ما در حوزه سواحل به نتیجه درستی نرسید.

معاون وزارت میراث فرهنگی با اشاره به عدم مدیریت یکپارچه در بحش سواحل گفت: هماهنگی و مدیریت یکپارچه با تشکیل قرارگاه در بخش سواحل اهمیت بسزایی دارد. بسیاری از آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی ناشی از عدم وحدت رویه و الگوبرداری است. اگر الگوی فعالیت در ساحل و دریا بدرستی شناسایی نشود و کپی برداری کنیم نمیتوانیم به اهداف فرهنگی، سیاسی و اقتصادی خود دست یابیم.

شالبافیان با بیان اینکه بهره‌برداری از حوزه ساحل برای توسعه گردشگری به ویژه در جوامع مسلمان حائز اهمیت است گفت: توسعه مراکز دریایی با سازمان بنادر در چهار نقطه به صورت عملیاتی در حال اجرا است.

وی متذکر شد: اینکه به ساحل چگونه نگاه شود و الگوی فرهنگی اجتماعی ساحل و الگوی محلی چه باشد مبحث مهمی است که باید در شورای فرهنگ عمومی مطرح شود .

شالبافیان تاکید کرد: در آزادسازی حریم سواحل کشور  باید اقداماتی سریع ، صحیح و دقیقی صورت گیرد. طرح آزاد سازی سواحل را با هدف بهره برداری جوامع محلی و استفاده عموم اجرا کردیم که اگر این اتفاق حادث شود و برآیند مثبتی داشته باشد از اختصاصی سازی سواحل جلوگیری می شود.

وی گفت : باید از آنکه آزاد سازی سواحل به اختصاصی سازی سواحل تبدیل شود بپرهیزیم تا سواحل دچار رها شدگی نشود .

معاون وزارت میراث فرهنگی با اشاره به دغدغه‌های صدور مجوزهای سرمایه‌گذاری در حوزه سواحل اظهار داشت : باید در سواحل سرمایه‌گذاری های پایداری در بخشهای مختلف اقتصادی، گردشگری و بهداشت و درمان بوسیله افراد دارای اهلیت انجام شود تا همه مردم امکان استفاده از ساحل را داشته باشند.

 

پیوست فرهنگی سواحل یک ضرورت است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان هم تمرکز بر روی مسأله فرهنگی سواحل را مایه امیدواری و اعتمادسازی دانست و گفت : امروز دشمن خط مقدم جنگ فرهنگی را به سواحل کشانده و به همین خاطر بهره مندی از سواحل علاوه بر پیوست اقتصادی و گردشگری نیازمند پیوست فرهنگی است.

ثقتی صبح با اشاره به هشت هزار شهید انقلاب و اسلام و ۲۲ هزار جانباز و ۲ هزار و ۶۰۰ آزاده سرافراز گیلان گفت: نهادهای مختلفی در حوزه سواحل متولی هستند که امیدواریم مصوبات این جلسه به نفع سواحل کشور و مردمی که میخواهند از نعمتهای خدادادی آن استفاده کنند، باشد.

وی تمرکز بر روی مسأله فرهنگی سواحل را مایه امیدواری و اعتمادسازی دانست و گفت: پس از میدان رسانه دشمن برای میدان سواحل نقشه کشیده و خط مقدم عادی سازی ناهنجاریها در همین سواحل اجرایی می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان آزادسازی سواحل را از جمله اقدامات ارزشمند دولت سیزدهم عنوان و اضافه کرد: آزادسازی سواحل دستری شجاعانه بود تا بار دیگر حقوق اصلی مردم به آنها بازگردانده شود.

ثقتی بررسی ابعاد فرهنگی بهره مندی از سواحل را یک نیاز فوری دانست و گفت: سواحل در کنار پیوست های گردشگری و اقتصاد سازی، نیازمند پیوست فرهنگی هستند که جای خالی ان بشدت احساس می شود.

ثقتی با بیان اینکه در خصوص مدیریت فرهنگی سواحل باید اقدام عملی صورت گیرد خاطرنشان کرد: موضوع سواحل از اهمیت بسزایی برای وزارت ارشاد برخوردار است که بستر برگزاری این همایش در استان گیلان فراهم شد.

امام جمعه بندر انزلی نیز اظهار داشت: جامعه ما در چند وقت اخیر علمای بزرگی را از دست داد و امیدواریم این خلا با مجاهدت همه عالمان دینی جبران شود.

امام جمعه شهرستان بندر انزلی تصریح کرد: این شهرستان بیش از ۴۸ کیلومتر سواحل دارد که بعد از دستور رییس جمهور ۱۰ کیلومتر از سواحل آن که در اختیار دستگاهای دولتی بود آزاد شد.

شمس الدین با بیان اینکه شهرستان بندرانزلی و سواحل آن  همواره شرایط خاص فرهنگی خود را داشته است افزود: طبق گزارش هایی که واصل شده شرایط ما مطلوب نیست و حتی بعد از آزادسازی سواحل در شهرستان بندرانزلی مشکلات ما بیشتر شده است.

وی به انتقادات متدینان در همین زمینه اشاره و اضافه کرد: امیدوارم آنچه که از این جلسه بسیار ارزشمند به دست بیاید خروجی خوب و مطلوبی را برای ما در حوزه سواحل به ارمغان بیاورد.

امام جمعه شهرستان بندر انزلی با بیان اینکه ایران اسلامی باید در همه روندها برای دنیای اسلام الگو باشد اظهار داشت: متاسفانه در تمام سالهای اخیر و دولت‌هایی که بر سر کار آمدند اقدامات فرهنگی ما متاثر از تفکرات غربی بود بنابراین وضعیت سواحل ما هم مطلوب نشد.

شمس الدین لزوم تغییر دیدگاه در عملکرد مناطق آزاد کشور قبل و بعد انقلاب را مهم دانست و عنوان کرد: اگر بخواهیم رسالت انقلابی و دینی خود را حاکم کنیم باید از پوسته تقلیدی از خارج کشور و کپی برداری در حوزه فرهنگی خارج شویم و بر داشته های خود تکیه کنیم.

وی ایجاد یک برنامه جامع، جذاب و خلاق در بحث گردشگری و سواحل و پرهیز از جزیره‌ای عمل کردن در این حوزه را خواستار شد و گفت: باید طراحی جامعی در این حوزه با توجه به دیدگاههای شرعی و دید باز صورت گیرد و وظایف هر کدام از دستگاه‌ها در آن مشخص و ابلاغ شود تا بتوانیم نسبت به مدیریت درست سواحل اقدام کنیم.

امام جمعه بندر انزلی یادآور شد: در بحث اداره سواحل باید قرارگاه ویژه تشکیل شود زیرا وقتی هر دستگاهی در این حوزه خوب عمل نکند خللی بزرگ در کارها و برنامه‌های حوزه سواحل اتفاق می‌افتد بنابراین برای اداره سواحل به مسئولیت پذیری تمام نهادها نیازمندیم.

شمس الدین ضمن اشاره به عدم پرداخت هزینه نجات غریق در شهرستان بندرانزلی اذعان کرد: معتقدیم دولت باید در سواحل اشتغال ایجاد کند و بستر درآمدزایی برای مردم فراهم گردد و نباید به گونه ای عمل شود تا اقدامات حوزه سواحل تنها برای دولت هزینه ساز باشد.

 

عدم وجود مدیریت یکپارچه از ضعف های فرهنگی در حوزه سواحل کشور

رئیس هیئت مدیرعامل و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی نیز در این همایش مواردی را بیان داشت و ضمن خوشامدگویی به میهمانان افزود: سواحل و بنادر ایران اسلامی دارای قدمت بسیار زیادی هستند.

علی اکبر اوسط مقدم فعالیت گردشگری و کشاورزی را دو حوزه مهم در سواحل شمال کشور ذکر کرد و ادامه داد: در حوزه‌های شمالی و جنوبی کشور بیش از پنج هزار کیلومتر ساحل داریم و یک چهارم آن در شمال واقع شده است.

وی با تاکید بر اینکه مراودات دریایی در حوزه کشورهای حاشیه خزر به میزان کشورهای حاشیه خلیج فارس وجود ندارد اظهار داشت: حوزه سواحل فرصت‌ها و تهدیدهای بسیاری دارد که باید با تقویت بخشهای فرهنگی با آسیب‌های آن مقابله شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با بیان اینکه دین و اقتصاد دو مقوله مرتبط با هم هستند اذعان کرد: سواحل استان گیلان ساحلی است که ۲۸۰ کیلومتر طول دارد و بیشترین تمرکز جمعیت استان هم در همین حوزه مشاهده می‌شود.

وی عدم وجود مدیریت یکپارچه را از جمله ضعف های فرهنگی در حوزه سواحل کشور دانست و خاطرنشان کرد: در ایام تعطیلات امسال یعنی در طی ۱۶ روز یک میلیون و ۱۰۰ هزار مسافر را در منطقه آزاد انزلی شاهد بودیم و نزدیکی به پایتخت کشور و مسائلی اقتصادی علت اصلی استقبال مسافران از منطقه آزاد انزلی است.

 

برنامه‌ریزی در حوزه فرهنگی مطابق با فرهنگ بومی مناطق باشد

مدیرکل فرهنگی سازمان منطقه آزاد کشور هم با تاکید بر توجه به فرهنگ بومی مناطق گفت: تصمیم‌گیری ها و برنامه‌ریزی ها به ویژه در حوزه فرهنگی متفاوت از سایر بخش ها باشد.

صالح احمدیدر مراسم گردهمایی مسئله شناسی فرهنگی و اجتماعی سواحل کشور اظهار داشت: با توجه به اینکه در موعد سفرها در حوزه سواحل شمال هستیم این گردهمایی را در استان گیلان برگزار کردیم.

مدیرکل فرهنگی سازمان منطقه آزاد کشور موضوع مناطق آزاد را به عنوان مناطقی که سواحل را با خود به همراه دارند تبیین کرد و گفت: هشت منطقه آزاد در کشور وجود دارد و هفت منطقه آزاد هم در کشور در دست تاسیس است همچنین مناطق آزاد ارس و ماکو و فرودگاه امام هم جزو مناطق آزاد کشور محسوب می‌شوند.

احمدی اضافه کرد: بعضی از مناطق آزاد از ابتدا تاسیس شده بودند مانند قشم و کیش و این مناطق سواحلی دارند که به اندازه کل جزیره است و در مقابل انزلی را داریم که قسمتی از ساحل را در اختیار دارد بنابراین باید تصمیم‌گیری ها و برنامه‌ریزی ها به ویژه در حوزه فرهنگی در این حوزه متفاوت از سایر بخشها باشد.

 

اجرای یک سیاست موفق در گرو مسئله شناسی مطلوب است

 

مدیرکل دفتر هماهنگی امور استانهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این همایش اظهار داشت: اصل موضوع مسئله شناسی بسیار مهم است و مهمترین رسالت یک مدیر در یک محیط جغرافیایی این است که در این حوزه به خوبی ورود کند زیرا ما برای اجرای یک سیاست موفق باید مسئله شناسی مطلوبی داشته باشیم.

مهدی رمضانی چابک اجماع در بایدها و نبایدها در بخش مسئله شناسی را مهم ذکر کرد و افزود: هر زیست بومی برای خود اقتضائاتی دارد و باید متناسب با آن اولویت ها در حوزه‌های فرهنگی مورد تدوین و اجرا قرار گیرد.

 

باید به سمت رویکرد نواحی محور حرکت کنیم

مشاور دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور هم در این همایش یادآور شد: سه گام را می توان در اینجا احصا کرد و ضرورت مسئله شناسی فرهنگی سواحل اولین گامی است که باید در این راستا اتخاذ شود.

صابر اکبری  طرح مسئله و تحقیق و رفتن به سمت حل آن را گام‌های بعدی مسئله شناسی فرهنگی سواحل دانست و ابراز داشت: مردم، مسئولان، نخبگان و جامعه‌شناسان اضلاع مختلفی هستند که باید در حوزه مسئله شناسی فرهنگی سواحل مورد توجه قرار گیرند.

اکبری آسیب شناسی در حوزه سواحل و استفاده از فرصت‌های موجود در آن به جای تکیه بر تهدیدات را خواستار شد و خاطرنشان کرد: نمی‌توان در مورد همه سواحل کشور به صورت یکجا صحبت و تصمیم‌گیری کرد و بلکه موضوعات هرکدام از آنها متفاوت است بنابراین باید به سمت رویکرد نواحی محور حرکت کنیم.

 

 

 

 

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان