جمعه, 10 فروردین 1403
جمعه, 10 فروردین 1403
Friday, 29 March 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۷۷ ]

 

گیلان امروز- سیستم SurgiField یک اتاق عمل استریل کوچک و قابل حمل است که می‌توان آن را در عرض چند دقیقه بر روی بدن بیمار نصب کرد.

به گزارش ایسنا و به نقل از نیو اطلس، مکان‌هایی مانند مناطق فقیرنشین در کشورهای فقیر، میدان جنگ یا محل وقوع فاجعه وجود دارند که پزشکان در آنها مجبورند خارج از اتاق عمل استریل، عمل جراحی انجام دهند. اینجاست که سیستم سرجی‌فیلد(SurgiField) وارد می‌شود، زیرا اساساً یک اتاق عمل کوچک و قابل حمل است که می‌تواند ظرف چند دقیقه یک اتاق عمل استریل را فراهم کند.

سیستم SurgiField توسط یک شرکت بیرون آمده از دل موسسه فناوری ماساچوست(MIT) موسوم به سرجی‌باکس(SurgiBox) ساخته شده و از سه بخش عبارت از یک حباب پلاستیکی یک‌بار مصرف شفاف به نام SurgiBubble، یک ماژول کنترل هوشمند مجهز به پمپ هوا(SCM) و یک باتری لیتیوم-یون قابل شارژ تشکیل شده است.

طبق گزارش‌ها، هر سه بخش SurgiField را می‌توان در یک کوله پشتی حمل کرد و تنها ظرف چند دقیقه کنار هم قرار داد و برپا کرد.

هنگامی که این سیستم در حال استفاده است، حباب پلاستیکی شفاف که از پیش استریل شده، روی ناحیه مورد نظر از بدن بیمار قرار می‌گیرد. لبه‌های پایینی آن روی پوست بیمار مهر و موم می‌شود و شکلی لوله‌ای به خود می‌گیرد که توسط یک قاب جمع شونده نگه داشته می‌شود. سپس ماژول کنترل هوشمند مجهز به پمپ هوا، از طریق شیلنگی که دو ماژول را به هم متصل می‌کند، جریان هوا را در داخل حباب حفظ می‌کند و هوای درون حباب توسط یک فیلتر HEPA  تصفیه می‌شود.

هنگامی که زمان عمل جراحی فرا می‌رسد، جراح از طریق دو حفره تعبیه شده برای ورود دست‌ها به دستگاه، دست‌های خود را به داخل حباب فرو می‌برد. سپس چون پلاستیک حباب شفاف است، به سادگی می‌تواند به آنچه انجام می‌دهد، نگاه کند.

پس از اتمام جراحی، حباب(SurgiBubble) برداشته و دور انداخته می‌شود و بقیه سیستم دوباره بسته بندی می‌شود.

گفتنی است که به عنوان بخشی از یک برنامه کمکی، ماه گذشته ۵۰ سیستم SurgiField به اوکراین اهدا شد و طبق گزارش‌های واصله از فرماندهی عملیات جنوب اوکراین، این سیستم تاکنون جان ۳۱ نفر را نجات داده است.

این سیستم برای پزشکان بدون مرز بسیار مفید و کاربردی خواهد بود. حتی این امکان وجود دارد که این فناوری بتواند به استفاده غیر اضطراری برسد و آن را در مکان‌هایی که حتی می‌توان عمل‌های جراحی معمولی را انجام داد، گسترش داد.

مایک تئودورسکو و دِبی تئودورسکو که این شرکت را تأسیس کرده‌اند، می‌گویند: ما فکر می‌کنیم که SurgiBox می‌تواند برای کاهش هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی و همچنین انعطاف‌پذیری بیشتر برای پزشکان و بیماران مفید واقع شود. مجموعه‌ای از هزینه‌های مربوط به پاکیزه کردن اتاق عمل، آماده کردن آن برای جراحی بیماران و آماده‌سازی بیمار برای اتاق عمل وجود دارد که با سیستم جدید ما هزینه‌ها به شدت کاهش می‌یابد.

 

 

 

 

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان