چهارشنبه, 05 اردیبهشت 1403
چهارشنبه, 05 اردیبهشت 1403
Wednesday, 24 April 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۹۲ ]

 

در روزهای جاری در لابلای خبرهای کوتاه و بلند، کوتاه خبرهایی هم منتشر شد که بخصوص در فضای مجازی و بین کاربران این فضا دست به دست چرخید و کلی حاشیه و تحشیه بر آنها نوشتند از جمله این خبرها:

1 – تعدادی از فرش‌های نفیس، 45 تخته شاید هم 35 تخته از فرش‌های نفیس مجموعه کاخ موزه سعدآباد مفقود شده است! حالا نمی‌دانم اصلا کلمه (مفقود) کلمه رسایی در این مورد باشد یا نه ولی جای تعجب است که این کاخ سعدآباد، یا مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد که هفت هزار مترمربع وسعت دارد و دارای 18 موزه و ساختمان‌های متعدد است و هم میراث فرهنگی و نهاد ریاست جمهوری و هم دستگاه‌های امنیتی و نظامی و انتظامی در آن حضور دارند و از آن مراقبت می‌کنند چگونه می‌شود 45 تخته فرش آن مفقود شود و آب هم از آب تکان نخورد و کسی هم تاکنون مساله را جدی نگرفته باشد. وزیر سابق میراث فرهنگی افاضه فرموده‌اند: «اگر این فرش‌ها جنبه تاریخی و عتیقه داشت حتما در موزه نگهداری می‌شد!!» بنده که معنی این سخن را نفهمیدم، یک خبرگزاری‌ هم برخی دولت‌های پیشین و نهادهای دیگر را مسوول این کار معرفی کرده بود اما سکوت مسوولین ذیربط در این مورد خود جای سوال بسیار دارد!

بد نیست حالا که سخن از این کاخ شد، یادآور شویم کاخ سعدآباد و کاخ نیاوران هر دو در زمان قاجاریه ساخته شد و در زمان پهلوی دوم توسعه و تزئین بهینه یافت. پیش از اینکه این دو کاخ زیبا و دیدنی به عنوان محل زندگی و استقرار خانواده پهلوی قرار گیرد، محل زندگی شاه و خانواده وی کاخ مرمر بود که تقریبا در وسط شهر تهران قرار داشت و طبعا امنیت آن می‌توانست مساله باشد. کسانی که مطبوعات سال‌های 45 تا 50 را مطالعه کرده‌اند به اخبار پیگیری و طرح‌های فرح پهلوی برای تجهیز این دو کاخ برمی‌خورند که مرتبا گزارش می‌شد. مطلب مفقود شدن فرش‌های نفیس کاخ سعدآباد را طولانی کردم که اصل مساله بنا به خواسته مسوولین محترم فراموش شود!

2 – خبر کوچک و بی‌اهمیت دیگر داستان مناظره دو نماینده مجلس برای مسایل خودروسازی بود که آقای رشیدی و آقای میرسلیم (ببخشید مهندس میرسلیم) مناظره کردند و آقای میرسلیم به عنوان مهندس متخصص ماشین‌های درون‌سوز فرمودند: «206 و لندکروز» با هم فرقی ندارد و به آقای رشیدی که سخن کارشناسان را تکرار کرد: «که خودروهای داخلی کیفیت ندارند – و لگن ساخته می‌شود» به شدت تاختند و این حرف را توهین به خودروسازان (ارجمند) دانستند، اما چیزی که مورد توجه کاربران فضای مجازی قرار گرفت ساعت مچی چند میلیاردی آقای میرسلیم بود که کاربران آن را دم خروس تلقی کردند.

3 – اما گلدان رای‌ساز مجلس هم مورد توجه قرار گرفت. همه مطلع شدیم انتخابات هیات رییسه مجلس برای آخرین سال فعالیت این مجلس برگزار و آقای قالیباف برای چهارمین بار رییس ماند تا آخر دوره اما برای انتخاب سایر اعضاء هیات رییسه دو نفر از داوطلبان مجلس برای نایب رییسی دوم رای مساوی آوردند، که این فی حد ذاته مشکلی نیست ولی نکته غریب و عجیب اینکه هر یک از این دو نفر 152 رای داشتند یعنی مجلس 290 نفری معلوم شد که 304 رای داده است.

شما را به خدا فکر بد نکنید و این مساله را به انتخابات و رای‌گیری‌های دیگر ارتباط ندهید شاید گلدان مجلس خود رای‌ساز باشد!!

4 – و آخر اینکه، محمود دولت آبادی نویسنده سرشناس زمانه ما و خالق کلیدر می‌گوید: «آنجا یک قهوه‌خانه بود ... اما ننشستیم به نوشیدن دو تا استکان چای، چرا؟  دنیا خراب می‌شد اگر دقایقی آنجا می‌نشستیم و نفری یک استکان چای می‌خوردیم؟! عجله، همیشه عجله ... کدام گوری می‌خواستم بروم؟ من به بهانه‌ی رسیدن به زندگی، همیشه زندگی را کشته‌ام ...

بله ما به بهانه زندگی پیوسته زندگی را می‌کشیم!

 

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان