پنجشنبه, 30 فروردین 1403
پنجشنبه, 30 فروردین 1403
Thursday, 18 April 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۸۷ ]

 

بخش اقتصاد- مدیر اجرایی اتحادیه سوخت‌های جایگزین گفت: در سال ۱۳۹۸ یک مصوبه ابلاغ شد که قرار بود ۱ میلیون ۲۰۰ هزار خودرو تبدیل شوند، با اجرایی شدن آن می‌توانستیم ۱۰ میلیون لیتر دیگر کاهش مصرف بنزین داشته باشیم.

علی محمودیان مدیر اجرایی در نشست خبری اتحادیه سوخت های جایگزین و صنایع وابسته عنوان کرد: از بی‌نظیرترین اتفاق‌هایی که در نیم قرن اخیر در کشور به وقوع پیوست، توسعه صنعت CNG بود چنانچه در بازه‌های زمانی خاص که مصرف بنزین بین ۳ تا ۶ درصد در سال رشد داشته تنها نقطه‌ای که باعث نزولی شدن مصرف شد از سال ۸۵ و افزایش مصرف CNG به جای بنزین بود.

وی افزود: در این دهه از ابتدای سال ۸۲ پروژه تبدیل خودروهای بنزینی به CNGسوز کلید خورد. دانش مربوط به این حوزه از طریق اروپا به کشور انتقال پیدا کرده بود و سبب شد ۲۰ میلیون گاز طبیعی جایگزین ۲۰ میلیون بنزین شود. اما از سال ۹۰ به بعد رشد بنزین افزایش پیدا کرد و سبب شد مصرف بنزین تا به امروز به ۱۱۲ میلیون لیتر در روز برسد.

محمودیان گفت: مصرف بنزین در سال ۸۱ برابر با ۶۱ میلیون لیتر در روز بوده که با اجرای طرح دوگانه‌سوز کردن خودروها میانگین مصرف روزانه بنزین در پایان سال ۱۳۹۰ برابر با ۶۰ میلیون لیتر بود که بر اساس شدت مصرف باید ۸۰ میلیون لیتر بنزین مصرف می‌کردیم که از این مصرف ۶۰ میلیون لیتر بنزین و ۲۰ میلیون متر مکعب CNG با بنزین جایگزین شده و در نتیجه مصرف بنزین اینگونه کاهش پیدا کرده است. اتفاقی که باعث کاهش مصرف CNG از سال ۱۳۹۰ به بعد در کشور شد این بود که با افزایش ۸ برابری قیمت CNG انگیزه برای متقاضیان CNG در کشور کاهش پیدا کرد.

مدیر اجرایی اتحادیه سوخت‌های جایگزین و خدمات وابسته افزود: در سال ۱۳۹۸ یک مصوبه ابلاغ شد که در ابتدا ۱ میلیون ۴۰۰ هزار خودرو و پس از اصلاح مصوبه ۱ میلیون ۲۰۰ هزار خودرو تبدیل شوند. اما این موضوع مطابق مساله پیش نرفت و اما با اجرایی شدن آن می‌توانستیم ۱۰ میلیون لیتر دیگر کاهش مصرف بنزین داشته باشیم.

در ادامه این نشست شهرام اتفاق مشاور اتحادیه سوخت‌های جایگزین و صنایع وابسته گفت: با وجود اینکه ۱۸ درصد منابع گازی جهان در کشور قرار دارد، حجم کمی از صادرات را به خود اختصاص دادیم و عمده آن در مصارف خانگی استفاده می‌شود. در صورتی سهم حمل و نقل تنها ۳ درصد از گاز است.

وی گفت: CNG در صرفه‌جویی سوخت در کشور بسیار موثر است و بر اساس مصوبه مذکور دولت موظف به پرداخت هزینه‌ صرفه‌جویی صورت گرفته به شرکت‌های پیمانکاری بود که تاکنون 9 میلیون دلار به این شرکت‌های بدهکار است.

اتفاق گفت: در صورتی که اگر روزانه ۲۳ میلیون لیتر بنزین در کشور که به علت استفاده از گاز صرفه‌جویی می‌شود را در یک سال و در قیمت ۵۰ سنت بنزین صادراتی ضرب کنید به این نتیجه می‌رسید که سالانه ۴ میلیارد دلار در مصرف بنزین صرفه جویی می‌شود در صورتی که ما قابلیت افزایش دو برابر داریم و میزان صرف جویی نیز می‌تواند به ۸ میلیون دلار در سال نیز برسد.

 

 

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان