جمعه, 10 فروردین 1403
جمعه, 10 فروردین 1403
Friday, 29 March 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۷۷ ]

 

 

 

گیلان امروز- هفت سین یکی از آداب دیرینه نوروز برای ایرانیان است. اگر قصد چیدن این سفره را با رعایت تمامی اصول دارید بهتر است فنگ‌شویی جزئیات این سفره را بدانید.

فنگ‌شویی هنر چیدمان محیط برای ایجاد تعادل و هماهنگی بهتر میان انرژی هایی است که ما را احاطه کرده‌اند. با استفاده از اصول این علم می‌توانید اثرات انرژی منفی را در زندگی و کار خود کاهش داده و انرژی مثبت زندگی خود را تقویت و حفظ نمایید.

فنگ‌شویی برای ما ایرانیان بیگانه و نا آشنا نیست و بسیاری از راه کارهایش از قدیم در فرهنگ ما نیز وجود داشته و بخشی ازباورهای کهن ما بوده است مثلا رسم خانه تکانی و انداختن سفره نوروز سبب پاکسازی انرژی منفی شده و سبب می‌شود ما با انرژی جدید و تازه به استقبال سال جدید برویم. در این بخش در مورد فنگ‌شویی سفره هفت سین توضیحاتی را ارائه می‌کنیم.

سیر، سیب، سبزه، سنجد، سرکه، سمنو،  سماق از اجزای اصلی سفره هفت سین هستند. سفره هفت سین به جز چیزهایی که با سین شروع می‌شوند اجزای دیگری هم دارد که گاهی برای زیباتر کردن سفره هستند و گاهی معنا و مفهومی پشتشان است.

 

آینه

از نظر فنگ‌شویی مفهوم استفاده از آینه این است که افراد در لحظه تحویل سال به خود درون آینه نگاه کنند و ببینند که آیا توان روبرو شدن با خود را دارند و آیا از عملکرد سال گذشته خود راضی هستند یا خیر؟ آینه در سفره هفت سین می‌گذاریم که سال را بدون دروغ شروع کنیم و به پایان برسانیم. آینه نماد روشنایی، شفافیت و پاکی است و باید بالای سفره قرار گیرد.

 

سیر

سیر نگهبان سفره و نگهبان انرژی های خانه می‌باشد. سیر به دلیل خاصیتش سمبل سلامتی بوده و از ورود انرژی‌های منفی به خانه جلوگیری می‌کند. همچنین سیر نماد مناعت طبع هم محسوب می‌شود برای یادآوری سیرچشمی و حریص نبودن در سفره هفت سین قرار می‌گیرد.

 

سبزه

سبزه یکی از سین‌های سفره هفت سین ما ایرانیان است که یادآور سبزی و رویش طبیعت است. ما ایرانی‌ها به این دلیل بر سر سفره عیدمان سبزه می‌گذاریم که سال جدید برایمان شاداب سرسبز و خرم باشد. سبزه نماد نوزایی و تولد مجدد به حساب می‌آید و با دیدنش در میان سفره احساس سبکی و نشاط روح می‌کنیم. در میان سبزه‌ها سبزه گندم از همه بهتر است پس سبزه گندم بکارید و برای جلوگیری از نابسامانی دور آن را با روبان قرمز ببندید. هیچ وقت ارزن سبز نکنید زیرا ارزن سمبل فقر است.

 

سنجد

سنجد سمبل محبت و میوه درخت عشق است. سنجد پرورش دهنده قوای احساسی است و نماد عشق انسان‌ها به یکدیگر می‌باشد. همچنین سنجد را به عنوان نماد فرزانگی و خرد نیز می‌شناسند و در هفت سین قرار می‌دهند که همه در سال نو هرکاری را سنجیده انجام دهند.

 

سیب

سیب در سفره هفت سین نماد زیبایی و سلامتی است. ما سیب را داخل سفره هفت سین قرار می‌دهیم تا از آسیب و گزند دور شویم. بهتر است سیب به اندازه تعداد افراد خانواده در سفره قرار داده شود و قبل از خراب شدن خورده شود.

 

سمنو

سمنو سمبل برکت و فراوانی است و آن را در سفره قرار می‌دهند تا سالی پر از خیر و برکت داشته باشند. برای تکمیل و تقویت نقش سمنو آن را همراه شیرینی بر سر سفره عید قرار می‌دهند.

 

سماق

سماق نماد طلوع و آغاز دوباره است زیرا سرخی خورشید هنگام طلوع را به یاد ما می‌اندازد. سماق به دلیل همرنگ بودن با طلوع خورشید یادآوری می‌کند که پس از هر سختی آسانی است.

 

سرکه

سرکه به دلیل فرآیند طولانی به عمل آمدن سمبل صبر و شکیبایی است. سرکه را بر سر سفره قرار می‌دهیم که در سال جدید در برابر ناملایمات و مشکلات صبور باشیم. برای صبوری بیشتر لیوان سرکه را پر کرده و بر سر سفره قرار دهید.

 

گندم و سکه

سکه یکی از اجزای سفره هفت سین است که نماد دارایی و ثروت است. سکه را بر سر سفره قرار می‌دهیم که سالی پر از ثروت و مکنت داشته باشیم. بهتر است برای جاری شدن برکت و ثروت بیشتر به زندگیتان سکه را داخل ظرف برنج یا گندم قرار داده و بهتر است تعداد سکه‌ها فرد باشد.

 

تخم مرغ

تخم مرغ نماد زایش و تولد است. تخم مرغ‌هایی که سر سفره هفت سین می‌گذارید، نباید سفالی و پلاستیکی باشند بلکه باید طبیعی بوده و قبل از خراب شدن خورده شوند.

 

شمع

ما ایرانی‌ها در سفره هفت سین خود شمع نیز قرار می‌دهیم. شمع چرخش جریان انرژی را به همراه دارد و تعادل بر اساس یین و یانگ را برقرار می‌کند.

 

آب

آب سمبل روشنی، خلوص و پاکی است. اگر بر سر سفره هفت سین خود آب قرار می‌دهید هر روز آب کاسه را عوض کنید و نگذارید آب راکد بماند.

 

بهترین قسمت خانه برای پهن کردن سفره هفت سین

بهترین قسمت برای پهن کردن سفره، قسمت‌های غرب یا شمال‌غربی خانه یا اتاق پذیرایی است زیرا در این بخش‌ها انرژی مثبت بیشتری جریان دارد ولی اگر امکان پهن کردن سفره در این قسمت‌ها نبود، سفره را در یکی از بخش‌های شمال‌شرقی، جنوب‌شرقی یا جنوب‌غربی پهن کنید اما هرگز سفره را در گوشه‌ها قرار ندهید.

 

بهترین چیدمان سفره هفت سین و انرژی در سال نو

از یک مجسمه یا نماد خرگوش به عنوان سمبل سال در داخل سفره هفت سین خود استفاده کنید و آنرا در مرکز سفره هفت سین خود قرار دهید.

گندم، برنج و سکه را در جهت جنوب شرق سفره هفت سین قرار دهید.

کتاب قرآن را در جهت شمال شرق بگذارید.

آینه را در شمال سفره قرار دهید.

سرکه را در جهت غرب یا شمال غرب سفره می‌توانید استفاده کنید. ‌

سمنو در بخش مرکز سفره یا در بخش جنوب شرق برای افزایش ثروت قرار دهید.

سنجد را دربخش جنوب غرب سفره قرار دهید.

سیب قرمز را در مرکز سفره و یا جهت شرق قراردهید.

سیر را در بخش شرق سفره هفت سین استفاده کنید.

سماق را شمال شرق و یا شرق بگذارید.

سبزه را در جهت جنوب شرق و یا شرق می‌توانید استفاده کنید.

ماهی قرمز و یا یک ظرف آب که داخلش سیب یا نارنج است را در بخش شمال سفره هفت سین قراردهید.

تخم مرغ را در بخش غربی سفره هفت سین قرار دهید.

از دو عدد شمع استفاده نموده و در بخش جنوب غرب و یا شمال شرق می توانید قراردهید.

 

نکات مهم اصول چیدمان سفره هفت سین

قبل از چیدن سفره هفت سین حتما رفع انباشتگی و یا خانه تکانی کنید.

صدقه قبل از پهن کردن سفره هفت سین فراموش نشود.

از خوراکی‌های مصنوعی استفاده نکنید.

در سفره هفت سین ساعت که نماد گذر و از دست دادن زمان است، قرار ندهید.

تمام خوراکی‌های سفره هفت سین را خورده و به هیچ وجه آن‌ها را برای سفره سال بعد نگه ندارید.

رنگ‌های معرف عنصر زمین مثل خاکی یا تنالیته‌های رنگ کرم برای سفره هفت سین مناسبند.

سفره هفت سین را بالاتر از زمین و روی میز گرد یا میزهایی با گوشه‌های نرم بچینید.

از ظروف فلزی و دارای دهانه تنگ و گوشه تیز برای چیدن هفت سین استفاده نکنید.

 

 

 

 

 

 

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان