پنجشنبه, 09 فروردین 1403
پنجشنبه, 09 فروردین 1403
Thursday, 28 March 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۷۷ ]

 

گیلان امروز- بانوی نخبه و مخترع گیلانی توانست دستگاهی طراحی کند که با استفاده از فناوری تابش امواج رادیویی، تخم و لارو شپشک را در دانه برنج از بین ببرد.

به گزارش فارس، استان گیلان به دلیل شرایط زیست محیطی یکی از استان های مهم در تولید انواع محصولات کشاورزی از جمله برنج است به طوری که بخش اعظمی از برنج مصرفی در کشور در استان های شمالی از جمله گیلان و مازندران تولید می شود.

شالیکاران گیلان هرساله از اواسط بهار وارد مزارع کشاورزی شده و به کشت محصول پر رنج برنج می پردازند که ماحصل تلاش کشاورزان گیلانی تولید سالانه بیش از یک میلیون تن برنج سفید با ارقام هاشمی، حسن سرا و صدری در این استان است.

کشاورزان برای کشت محصول برنج با مشقت های بسیار زیادی از جمله نبود بذر گواهی شده مناسب و پرمصرف، افزایش قیمت کودهای شیمیایی، کمبود آب زراعی و وجود برخی از آفات در برنج مواجه هستند که کار را برای انجام فعالیت کشاورزی و در نهایت افزایش تولید برنج در گیلان سخت کرده است.

هر چند سطح زیر کشت برنج در مقایسه با دیگر محصولات در ایران بسیار کمتر است، با این حال با توجه به فرهنگ غذای ایرانیان این محصول از جمله مهمترین محصولات کشاورزی می باشد ولی توجه به تولید محصول سالم و با کمترین میزان باقیمانده سموم و آفت کش ها باعث افزایش ضرورت شناخت دقیق آفات و عوامل بیماری زا شده است.

وجود تخم و لارو شپشک در دانه برنج یکی از عوامل بیماری زا و آفت در برنج است که بر روی دانه آن تأثیر بسیار منفی می گذارد حال یکی از محققان گیلانی به جنگ تخم و لارو شپشک رو در دانه برنج رفته و سعی دارد با ساخت دستگاه خود باعث نابودی این بیماری و آفت در دانه برنج شود.

محدثه رمضانی املشی متولد سال ۱۳۷۲، فارغ التحصیل رشته اقتصاد کشاورزی در مقطع تحصیلی لیسانس و دارای مدرک توسعه روستایی در مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد است که در راستای مبارزه با برخی از بیماری ها و آفات برنج محصولی را تولید کرده است.

 

 از چه سالی شروع به فعالیت در حوزه کشاورزی کردید؟

از سال ۱۳۹۰  در مقطع لیسانس وارد رشته کشاورزی شدم و پس از آشنایی با این رشته و ظرفیت های آن در مقطع کارشناسی ارشد هم به تحصیل در حوزه روستا و کشاورزی ادامه داده و در دانشگاه گیلان اقدامات تحقیقاتی مدنظر خودم را انجام دادم.

 

آیا از ابتدا به رشته کشاورزی آشنا بوده و علاقه ای به این رشته تحصیلی داشتید؟

در زمان انتخاب رشته، اطلاعات چندانی دررابطه با رشته کشاورزی نداشته و علاقه ای هم به این رشته نداشتم و خیلی علاقمند به رشته دندانپزشکی بودم اما به اصرار خانواده به خاطر اینکه فرزند نخست خانواده بودم در دانشگاه شهر خودم رشته کشاورزی را انتخاب کردم اما وقتی قدم به قدم با درس ها پیش رفتم و رشته کشاورزی را شناختم متوجه شدم که این رشته، رشته بسیار مهمی در امر تغذیه و امنیت غذایی مردم است و به همین دلیل بسیار به این رشته علاقه مند شدم.

 

چه اهدافی را از ادامه تحصیل در رشته کشاورزی و انجام فعالیت های تحقیقاتی دنبال می کردید؟

استان گیلان استانی بر پایه کشاورزی است که اکثر مردم منبع درآمدشان از راه کشاورزی بوده ولی متأسفانه رشته کشاورزی جایگاهی که باید داشته باشد را در این استان ندارد به همین منظور عزم خود را جزم کردم که در این رشته، کاری انجام دهم تا مردم، در زمینه کشاورزی و مشخصاً اقتصاد کشاورزی بتوانند امرارمعاش بهتری داشته باشند و به دلیل همین خلأ موجود در مقطع ارشد هم در رشته کشاورزی تحصیل کردم تا شاید بتوانم گامی موثر در جهت بهبود وضعیت معیشت کشاورزان بردارم.

 

چه شد که ایده ساخت دستگاه تابش امواج رادیویی برای مبارزه با آفات برنج به ذهن شما رسید؟

با توجه به رشته تحصیلی خود شاهد بودم که هرساله شالیکاران برای کشت برنج با چه مشکلاتی مواجه بوده و برای مبارزه با آفات برنج چه میزان هزینه می کنند لذا تصمیم گرفتم تا با استفاده از فناوری تابش امواج رادیویی، تخم و لارو شپشک را در دانه برنج از بین برده و جلوی رشد و تخریب محصول را بگیرم.

 

چه میزان دستگاه تولیدشده توسط شما توانسته به اهدافش برسد؟

هدف نخست بنده معرفی این محصول و سپس شناساندن آن است و به این دلیل در این دستگاه به عنوان طرح برگزیده «رویداد سرمایه گذاری ایده های نوآورانه تولید، فرآوری و بازاریابی برنج و محصولات دانش بنیان مرتبط» که هفته گذشته در دانشگاه گیلان برگزار شده بود موفق به کسب امتیازاتی همچون استقرار در مرکز نوآوری دانشگاه گیلان، حمایت موسسه برنج کشور و صندوق پژوهش و نوآوری گیلان با حمایت های مالی و معنوی شدم.

 

آیا برنامه ای برای تولید انبوه و به عرضه دستگاه تولید شده به بازار در حوزه مبارزه با تخم و لارو شپشک دارید؟

در حال حاضر این محصول فناورانه در شتابدهنده شرکت دانش بنیان پارسی گیل مستقر در پارک علم و فناوری شهرستان رودسر به تولید رسیده و به زودی وارد بازار می شود ولی برای تحقق این مهم نیاز به حمایت مسؤولان دولتی داریم.

 

دستگاه فناورانه تولید شده توسط شما چه میزان می تواند در مبارزه با آفات برنج به خصوص تخم و لارو شپشک در دانه برنج موفق باشد؟

کارهای تحقیقاتی بسیار زیادی انجام و آزمایشات زیادی در این دستگاه انجام شده که نتایج بسیار خوبی را به همراه داشته است لذا در صورت تولید انبوه این محصول به راحتی می توان تخم و لارو شپشک در دانه برنج را نابود کرد.

 

یکی از مشکلات مهم کشاورزان در چند سال اخیر معضل کم آبی در آغاز فصل زراعی بوده است، آیا برنامه ای برای رفع این مشکل دارید؟

کشوری که از لحاظ کشاورزی به دیگر کشورها وابسته باشه در واقع مستعمره این کشورهاست خوشبختانه در کشور ما شرایط جوی چهار فصل وجود دارد در استان ما آب کافی بارش به اندازه زمین حاصلخیز داریم اما عدم مدیریت عدم برنامه ریزی درست باعث مواجهه کشاورزان با تنش آبی مواجه باشیم باعث میشه ما در امر کشاورزی پیش رو نباشیم.

 

چشم انداز توسعه ای کار شما چیست؟

این محصول در ۲ بخش در ۲ مدل فروشگاهی و کارخانجات تولید تولید خواهد شد و بسیار امیدوارم تا محصول دانش بنیانی تولیدی خود را تجاری کنم و در راه تحقق این امر نیاز به حمایت دولت و سایر متولیان امر دارم زیرا تحقق این مهم بسیار به افزایش تولید و کیفیت برنج کمک می کند.

بدون شک حمایت از چنین محصولاتی توسط مسؤولان استانی و بنیاد ملی نخبگان می تواند افزایش بهره وری برنج در گیلان را افزایش و همچنین میزان آلودگی در برنج و دانه های برنج را کاهش دهد.

 

 

 

 

 

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان