پنجشنبه, 09 فروردین 1403
پنجشنبه, 09 فروردین 1403
Thursday, 28 March 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۷۷ ]

 

گیلان امروز- در حالی که حدود ۷ ماه از برداشت برنج در مازندران می گذرد، کشاورزان همچنان نالان از فروش برنج هستند و خریداران استقبالی از خرید ندارند.

به گزارش ایلنا، استان مازندران با تولید بیش از یک میلیون تن برنج سفید، ۴۲ درصد برنج مورد نیاز کشور را تامین می کند و به نوعی برنج یکی از منابع درآمدی مردم مازندران است که البته امسال این منبع درآمدی بامشکلاتی روبرو بوده و با برداشت برنج در ماه های اول، برخی از کشاورزان و دلالان برای گران تر فروختن برنج، این محصول را انبار کرده و حالا بعد از گذشت ماه ها از برداشت برنج، برخی از کشاورزان نالان از بازار برنج و فروش آن هستند و می گویند برنج های مان به فروش نمی رود.

صادقی یکی از شالیکاران مازندرانی در گفت وگو با خبرنگار ایلنا افزود: متاسفانه حمایت جدی از سوی دولت در این بخش انجام نشده و خرید تضمینی هم دردی از شالیکار دوا نکرد.

وی گفت: باید بازار به مرحله تعادل برسد که عرضه و تقاضا با هم برابری کنند اما اکنون این تعادل وجود ندارد و تقاضایی برای خرید برنج داخلی نیست.

صادقی اظهار کرد: شالیکار هم مثل همه کشاورزان و تولیدکنندگان نیازمند حمایت است و باید با جلوگیری از واردات برنج، قیمت گذاری مناسب عرصه را برای ورود برنج خارجی کم و با حمایت از شالیکار و خریدار به دادشان برسیم.

وی گفت: با توجه به اینکه مسئولان بارها اعلام کردند که خرید تضمینی برنج نتایج مثبتی به همراه دارد و با خرید تضمینی شاهد حذف واسطه گری، تعادل سازی و ثبات قیمت ها و همچنین برقراری آرامش در بازار خواهیم بود اما خرید تضمینی برنج هم دردی از شالیکار دوا نکرد و برنج ها در انبارها مانده و خریدای وجود ندارد.

 

اشباع بازار از برنج خارجی و عدم رغبت برای خرید برنج داخلی

 مهدوی از دیگر شالیکاران مازندرانی هم به خبرنگار ایلنا گفت: متاسفانه در شرایط کنونی هیچ استقبالی برای خرید برنج داخلی وجود ندارد و به عنوان نمونه برنج شیرودی با قیمت ۴۰ هزار تومان هم به فروش نمی رود و خریداری وجود ندارد.

وی افزود: با وجود اینکه بیش از ۶ ماه می شود که برنج را برداشت کرده ایم اما متاسفانه بازار با برنج خارجی اشباع شده و خریداری برای برنج محلی وجود ندارد.

این شالیکار مازندرانی گفت: با توجه به اشباع بازار از برنج خارجی، شاهد عدم رغبت برای خرید برنج داخلی هستیم و برخی هم کالاهای دیگری را جایگزین برنج کرده و کم کم برنج را از سبد غذایی خود حذف می کنند و باید در این بخش مسئولان با حمایت جدی از شالیکار، عرضه و تقاضا را متعادل کرده و با کوتاه کردن دست دلالان با تعادل سازی بین عرضه و تقاضا حامی خریدار و فروشنده باشند.

 

 بازار برنج، سودی که به جیب دلالان می رود

شاکری از دیگر شالیکاران مازندرانی هم با گلایه مندی از بازار برنج امسال به ایلنا، گفت: متاسفانه فقط مشکلات و سختی کار برنج و شالی برای کشاورز است و سودی عاید ما نمی شود و این دلالان هستند که همواره به منفعت رسیده اند.

وی ادامه داد: درد و رنج شالیکاران در کنار همه مشکلاتی که در زمان کاشت، داشت و برداشت از کم آبی و تنش آبی، هزینه های دستمزد، آب بها و... وجود دارد، وجود دلالان و واسطه هایی است که یک شبه دسترنج ماه ها کار و تلاش و بی خوابی های ما را بر باد می دهند و شالیکار هم برای رسیدن به پول و بدهی ها که در طول کاشت، داشت و برداشت داشته است ناچار به فروش محصول به واسطه ها است.

وی افزود: انتظار می رود دولت در کنار واردات برنج که امری ضروری است، چاره ای برای توان اقتصادی کشاورزان و شالیکار بیاندیشد و از نظر مالی از ما حمایت کند تا ناچار نباشیم محصول خود را با قیمت بسیار پایین به دلالان بفروشیم.

این شالیکار مازندرانی گفت: تا مادامی که واسطه ها و دلالان در بازار جولان می دهند و مسئولان بدون توجه به این مسئله حمایتی از شالیکاران و کشاورزان نکنند وضع به همین منوال است و گاهی خریدار از گرانی برنج می نالد و گاهی شالیکار از قیمت پایینی که به دلال فروخته و بعضا هم از عدم فروش برنج نالان هستند.

وی گفت: متاسفانه امسال وضعیت برنج، سر و سامان ندارد و محصول برنج در انبارها دپو شده و قیمت مناسبی در بازار نیست تا به فروش برسد.

بر همین اساس استاندار مازندران ۱۹ آذرماه با اظهار این که امسال شالیکاران استان به دلیل واردات برنج در راستای سیاست تنظیم بازار اندکی اذیت شدند که پیرامون این مهم گلایه مند هستیم، گفت: در حمایت از کشاورزان استان، خریداری ۵۰ هزارتن برنج تولیدی کشاورزان در دستور کار دولت قرار گرفت.

سیدمحمود حسینی پور افزود: حسب فرمایشات رهبر معظم انقلاب تا جایی که محصولات داخلی جهت عرضه وجود دارد محصولات خارجی نباید وارد بازار شود.

وی ادامه داد: به رغم اینکه برنج کاران مازندرانی تولیدات خود را امسال افزایش دادند این مسئله باعث شد مقداری در فروش محصولات برنج دچار مشکل شوند که دولت برای جبران این موضوع در مرحله اول تا سقف ۵۰ هزار تن برنج کشاورزان مازندرانی را خریداری کند.

نماینده عالی دولت در مازندران تصریح کرد: در راستای حمایت از برنج مازندران که مشتریان خاصی در کشورهای اطراف داریم، محدودیت تعرفه صادراتی برنج را حذف کردیم تا شاهد ممنوعیت صادرات این محصول نباشیم تا صادرکنندگان مازندرانی؛ برنج مازندران را با روش های نوین بسته بندی به کشورهای مختلف صادر کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران هم در سخنانی اظهار کرد: طبق هماهنگی و پیگیری وزارت جهاد کشاورزی و استانداری مازندران و برای خروج از رکود بازار برنج در استان، ۸ مرکز خرید برنج ارقام پرمحصول از ۲۳ آذر امسال در شهرستان های بهشهر، نکا، میاندورود، قائمشهر، آمل، بابل، بابلسر و محمودآباد توسط تعاون روستایی استان دایر شد.

حسن عنایتی افزود: برنج ارقام پرمحصول ندا و شیرودی از کشاورزان شالیکار استان به ترتیب با قیمت ۳۳ و ۴۱ هزار و ۸۰۰ تومان با ۸ درصد شکستگی خریداری می شود و در بازه زمانی ۱۵ روزه وجه آن پرداخت خواهد شد.

وی تصریح کرد: با توجه به پایش های میدانی انجام گرفته از بازار برنج استان، این اقدام دولت باعث بهبود اوضاع بازار برنج مازندران شده و قیمت این برنج ها در بازار با افزایش چندین هزار تومانی همراه بوده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی مازندران با اشاره به اینکه ۹۰ تن برنج از آغاز خرید توافقی ارقام پرمحصول تاکنون از شالیکاران استان خریداری شد، ادامه داد: در مرحله نخست خرید ۵۰ هزارتن برنج پرمحصول هدف گذاری شده است که امکان افزایش آن نیز وجود دارد.

 

 خرید تضمینی برنج، موجب افزایش قیمت برنج شد

 منصور علی زارعی با اشاره به خرید توافقی برنج پرمحصول گفت: خرید توافقی برنج سبب تغییر و افزایش نرخ آن در بازارهای استان شده است.

 نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی هم با بیان این که مردم انتظار دارند در زمینه تولید و فرآوری مشکل نداشته باشیم، گفت: برای تحقق این هدف باید محصولات از کشاورزان خریداری شود تا برای تولید محصول دغدغه ای نداشته باشیم.

وی خواستار رفع موانع فراروی تولید شد و گفت: افزایش تولید سبب رشد بهره وری و کاهش هزینه های تولید می شود و این مسئله به نفع کشاورزان خواهد بود.

به گزارش ایلنا، براساس اعلام جهاد کشاورزی، امسال ۲۱۵ هزار هکتار از شالیزارهای استان زیر کشت اول برنج رفت که در ۱۴۷ هزار و ۶۵۸ هکتار  ارقام محلی و ۶۷ هزار و ۳۴۲ هکتار هم ارقام پرمحصول کشت شد.

دولت برای تعیین تکلیف برنج شمال کشور، امسال ورود کرده تا مساله را بررسی و سروسامان دهد و این در حالیست که برخی از کشاورزان که همچنان برنج هایشان در انبار است و خریداری برای خرید ندارند از این دخالت دولت ناراضی اند و بر این باورند که خطای تصمیم گیری در اقتصاد برنج دودی است که به چشم مردم می رود.

 

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان