شنبه, 01 اردیبهشت 1403
شنبه, 01 اردیبهشت 1403
Saturday, 20 April 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۸۸ ]

 

بخش اجتماعی- مسئول واحد سلامت روان مرکز بهداشت بجنورد، تاثیرات چاقی و اضافه وزن بر سلامت روان را ذکر و اعلام کرد: چاقی و اضافه وزن علاوه بر خطرات جسمانی که برای فرد ایجاد می کند، بر سلامت روان نیز تاثیر می گذارد.

شهسوار در گفت و گو با ایسنا با بیان این که امروزه داشتن اضافه وزن برای بسیاری از افراد به چالشی جدی تبدیل شده است، ادامه داد: این چالش دغدغه افراد را برای رسیدن به اندامی مناسب و کاهش وزن دوچندان کرده است.

وی افزود: اضافه وزن می تواند در ابتلا به بیماری های غیر واگیر تاثیر گذار باشد، اما یکی از نکات مهم این است که چاقی بر سبک زندگی افراد نیز تاثیر می گذارد و یک ارتباط دوسویه بین آن ها وجود دارد.

شهسوار با بیان این که چاقی و افسردگی ارتباط مستقیم و دو طرفه ای با یکدیگر دارند، اضافه کرد: اضافه وزن بر مشکلات خلق و خوی و افسردگی اثر گذار است و همینطور افسردگی ممکن است از پیامدهای چاقی باشد.

وی با اشاره به این که اعتیاد به غذا خوردن یکی از عوامل مهم است، ادامه داد: اغلب غذاهای شیرین با قندساده، مواد غذایی بدون فاقد ارزش هستند که پاداش مغزی را تحریک می کند، مرکز پاداش مغز، این مواد خوراکی را با مواد نیکوتین و الکل مقایسه می کند و افراد برای دریافت این پاداش به غذا اعتیاد پیدا می کنند.

وی بیان کرد: برخی افراد در مقابل غذاهای فاقد ارزش و شیرین کنترل خود را از دست می دهند و به غذاها اعتیاد پیدا می کنند این اعتیاد یک مشکل رفتاری پیچیده است که اغلب نشات گرفته از روان است و غلبه بر آن به روان درمانی نیاز دارد.

وی با بیان این که بخش زیادی از این غذا ارزش غذایی ندارند و بیشتر در دسترس هستند، اعلام کرد: نوشابه،  چیپس و پفک، کالباس و انواع شیرینی‌جات و فست فودها از جمله این مواد غذای هستند که افراد را در معرض چاقی و تبعات منفی روانی آن قرار می دهند.

شهسوار با اشاره به این که افراد دارای اضافه وزن از حرمت نفس کمتری برخوردار هستند، افزود: این امر در گروه سنی ۱۳ تا ۱۴ سال بیشتر است زیرا در این سن حساسیت به حرمت نفس بیشتر است.

 

مسئول واحد سلامت روان مرکز بهداشت بجنورد، ادامه داد: تمسخر، طعنه زدن، سرزنش و بد رفتاری کودکان دیگر می تواند منجر به اعتماد به نفس پایین و ایجاد مشکلات دیگری برای این افراد شود.

 

 

شهسوار با تاکید بر این که اعتماد به نفس پایین در کودکان می تواند موجب میزان بالای غمگینی و احساس تنهایی بشود و کودک را عصبی کند، افزود: احتمال گرایش به رفتارهای پرخطر مثل اعتیاد به الکل نیز در این کودکان بیشتر می شود.

 

وی با بیان این که این کودکان بیشتر از خانواده و گروه همسالان و دوستان کناره گیری می کنند، ادامه داد: این امر دلیلی بر این ایجاد خودبیزاری، ضعف و ترس از خود و در دراز مدت منجر به گوشه گیری و افسردگی می شود.

 

 

وی یادآوری کرد: افراد چاق ۲۵ درصد بیشتر از دیگر افراد در معرض اختلالات روانی مانند افسردگی جدی قرار دارند، زیرا چاقی و اضافه وزن می تواند سبب ایجاد تصویر منفی از خود، خدمت نفس پایین تر و ارتباط کمتر با دیگران شود و همه این عوامل در بروز افسردگی دخیل هستند.

 

وی تاکید کرد: ضروری است که د

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان