جمعه, 31 فروردین 1403
جمعه, 31 فروردین 1403
Friday, 19 April 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۸۷ ]

 

گیلان امروز- پیشی گرفتن آمار جمع آوری رشته دام‌های هوایی از ضبط سلاح شکارچیان،خطر و تهدیدی به مراتب سنگین تر علیه پرندگان مهاجر در مازندران است ،طبق آمارحفاظت محیط زیست استان طی ۲ هفته گذشته ۱۰۰رشته دام هوایی دراستان تخریب شد.

  " روش گذر" یکی از شیوه های صید است که صیادان در مسیر پرواز پرندگان، دام‌های هوایی پهن می‌کنند که حین پرواز در آن گرفتار می‌شوند. روشی که به نظر می رسد بدون سرو صدا با غرقابی شدن زمین های شالیزاری در مناطق مرکزی استان بیشتر از گذشته مشاهده می شود.

بارندگی های فصلی پاییز به خصوص در اواخر آبان و اوایل آذر ماه در مازندران سبب شد تا روش صید پهن شدن دام های هوایی که همزمان با غرقابی شدن زمین های شالیزاری به عنوان لازمه عملیاتی شدن این روش صید ، گسترش بیابد,از طرفی غرقابی کردن زمین های شالیزاری توسط برخی از شکارچیان و پهن کردن رشته دام های هوایی نیز زمینه صید پرندگان مهاجر را دوچندان کرده است ،روشی که سبب شد صدای تفنگ شکاری دولول شکارچیان دارای مجوز و یا غیرمجاز در مناطق مختلف روستاهای مازندران کمتر شنیده شود.

بررسی های میدانی ایرنا و اظهارات رسمی ماموران یگان حفاظت محیط زیست شهرستان های استان نشان می دهد که تعداد زیادی از پرندگان مهاجر یا در دام‌های محلی گرفتار می شوند و یا هدف شلیک گلوله‌های شکارچیان قرار می گیرند.

یکی از دلایل افزایش صید پرندگان مهاجر به روش دام های هوایی علاوه بر غرقابی شدن زمین های شالیزاری ، افزایش سطح کشت دوم برنجکاری است، طبق آمار رسمی امسال حدود نیمی از زمین های شالیزاری مازندران برابر با ۱۰۵هزار هکتار که تا ۸۰ درصد آن در حوزه آبریز هراز واقع در شهرستان های آمل ، بابل ، فریدونکنار ، بابلسر و محمود آباد است، زیر کشت دوم رفت ، مناطقی که شرایط بسیار مناسبی را برای آبگیری و فرود پرندگان با هدف تغذیه از باقی مانده شالی های داخل زمین فراهم شده است.

طبق آمار روابط عمومی حفاظت محیط زیست مازندران ،بیش از ۱۰۰ رشته دام هوایی طی ۲هفته گذشته دراستان جمع آوری شد که نشان دهنده گسترش روش زنده گیری پرندگان مهاجر به جای تیراندازی است.

اگرچه در سال های اخیر محیط زیست مازندران با هماهنگی دستگاه قضایی سختگیری هایی را در حمایت و حفاظت از پرندگان مهاجر و وحشی عملیاتی کرد و نمونه بارز آن علاوه بر افزایش جریمه های نقدی و برخورد قاطع با متخلفان، تعطیلی محل عرضه و فروش پرندگان وحشی به خصوص در فریدونکنار است و از سوی دیگر تلاش زیادی برای فرهنگ سازی به منظور کاهش شکار و سوق دادن این تخلف به سمت پرنده نگری به عنوان طرح اشتغال زا انجام داده ، اما یکی از دلایل بی توجهی به ممنوعیت انجام شکار طبق گفته شکارچیان مبنی بر این که شکار با تفنگ بسیار لذت بخش و در عین حال با معیشت برخی از خانوارهای ساکن در حاشیه تالاب و آببندان های استان مازندران گره خورده است.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست مازندران ضمن تایید افزایشی شدن شکار به روش پهن شدن دام های هوایی در مناطق مرکزی جلگه ای و دشت واقع در شالیزارهای استان ،گفت: هر ساله با بارندگی های فصل پاییز با غرقابی شدن زمین های شالیزاری ، روش صید زنده گیری به جای استفاده از سلاح های شکاری بیشتر می شود.

مسلم آهنگری با توضیح این که دو روش شکار پرندگان مهاجر یعنی استفاده از سلاح و شکاری و تور هوایی در استان مرسوم است، افزود: اگرچه بین این دو گروه از شکارچیان که با روش های خودشان صید می کنند، مناقشه و دعوا است یعنی هریک دیگری را نسبت به روش صید محکوم می کند، اما چیزی که باید رعایت شود، توجه به ممنوعیت شکار و صید پرندگان است.

وی با توضیح این که غرقابی شدن زمین های شالیزاری در منطقه حوزه آبریز هراز فرصت مناسبی برای لذت عکاسی کردن و تهیه فیلم مستند از پرواز و فرود انواع پرندگان مهاجر است، بیان داشت: از آن جایی که تغذیه و آبگیر بودن به عنوان دو ویژگی مهم برای حضور پرندگان مهاجر در شالیزارهای استان مهیا است، هر یک از مردم به خصوص گردشگران می تواند از فرصت پرنده نگری با استفاده از عکاسی و تهیه فلیم مستند حیات وحش از طریق گوش های همراه بهره ببرند و لذت این فعالیت اجتماعی زیست محیطی را به اشتراک عمومی در فضای مجازی بگذارند.

وی بیان داشت: ماموران یگان حفاظت محیط زیست استان طی یک هفته گذشته حین گشت وکنترل در شهرهای آمل، بابل، ساری و میاندورود ۲۱ متخلف شکاروصید را به همراه ۱۸ قبضه سلاح شکاری، لاشه یک راس بزوحشی،۴ قطعه ماهی و چهاررشته دام ماهیگیری غیرمجازدستگیر و ماموران یگان حفاظت محیط زیست شهرهای فریدونکنار، بابلسر و آمل بیش از ۸۰ رشته دام و پایه دام صید غیرمجاز پرندگان را جمع آوری کردند.

مسلمی به جمع آوری ۲۰ رشته دام هوایی صید پرندگان و ۴ قطعه پرنده گرفتار در این دام در آمل اشاره کرد و ادامه داد: ماموران یگان حفاظت محیط زیست این شهرستان حین گشت و کنترل در حوزه استحفاظی ( مناطق گلاز لهر، دابودشت، اندوار، کوهستان فیس عبدالمناف، گزنک لاریجان ، لهر لاریجان، سیاه بیشه ( لاکوه ) و نیاک لاریجان) ۱۲ شکارچی غیرمجاز به همراه ۱۲ قبضه سلاح شکاری و لاشه یک راس بز وحشی دستگیر و از ۲صیاد یک رشته تور ماهیگیری سالیک،یک دستگاه لنسر و۴ قطعه ماهی کشف وضبط کردند.

این مسوول حفاظت محیط زیست مازندران گفت: در فریدونکنار نیز ماموران یگان حفاظت محیط زیست این شهرستان حین گشت وکنترل درحوزه استحفاظی ۱۲رشته دام هوایی صیدپرندگان راجمع آوری و ۲۴عدد پایه دام را تخریب کردند.

او گفت: ماموران یگان حفاظت محیط زیست شهرستان بابلسر حین گشت وکنترل در حوزه استحفاظی (اراضی آیش اجاکسر ۸ رشته دام هوایی جمع آوری و ۱۶عدد پایه دام را تخریب کردند ، محیط بانی بندپی بابل نیز حین گشت وکنترل در حوزه استحفاظی شکارچیان غیرمجاز به همراه ۲قبضه سلاح شکاری دستگیر کردند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست مازندران با بیان این که در ۲ ماهه مهر و آبان حدود ۲۰۵ قبضه سلاح شکاری از شکارچیان د ر حال شکار ضبط شد ، تصریح کرد: امیدوارم با توجه به منسوخ شدن شکار و صید پرندگان و حیوانات وحشی ، این فعالیت غیر انسانی و اخلاقی در استان نیز به صفر برسد.

مسلمی گفت: وقتی شرایط برای حضور پرندگان وحشی در مناطق مختلف مازندران فراهم شود ، لذت عکاسی و فیلمبرداری از صحنه های فراز و فرود تغذیه پرندگان می تواند این خطه شمالی ایران را در دنیا مشهور کند.

بر اساس ماده ۲۵ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز ، شکار هر گونه پرنده مهاجر یا بومی و خرید و فروش زنده یا کشته آن ممنوع است.در این قانون آمده است : هر کس بدون اخذ مجوز قانونی از سازمان حفاظت محیط زیست و عدم رعایت سایر ترتیبات پیش بینی شده در قوانین و مقررات به صدور حیوانات وحشی عادی، در معرض نابودی و کمیاب، انواع موجودات آبزی، پرندگان شکاری و غیرشکاری اعم از بومی یا مهاجر وحشی به طور زنده یا غیرزنده و نیز اجزای این حیوانات مبادرت کند، یا در حین صدور و خارج نمودن دستگیر شود، هر چند عمل او منجر به خروج موارد مذکور از کشور نشود، به مجازات قاچاق کالای ممنوع محکوم می گردد. تعیین مصادیق این حیوانات بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست است.

بر اساس آمارهای رسمی ، تاکنون بیش از ۴۹۰ گونه جانوری از رده های مختلف مهره داران اعم از پرندگان، پستانداران، خزندگان، دوزیستان و ماهی ها در زیست بوم مازندران شناسایی شده اند.

پرندگان با ۳۱۷ گونه از ۵۸ خانواده ، پستانداران با ۶۳ گونه و ۱۹ خانواده ، دوزیستان با ۹ گونه از ۶ جنس و ۶خانواده ، خزندگان با ۲۶ گونه از ۲۱ جنس و ۱۱ خانواده و ماهی ها با ۷۵ گونه بخشی از تنوع زیستی حیات وحش مازندران را تشکیل می دهند.

 

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان