شنبه, 01 اردیبهشت 1403
شنبه, 01 اردیبهشت 1403
Saturday, 20 April 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۸۸ ]

 

گیلان امروز- مدیرکل مدیریت بحران گیلان، با تاکید بر لزوم حفظ جان انسان ها به عنوان اولویت مدیریت بحران، اظهار کرد: گیلان برای اطفای حریق جنگل ها دارای برنامه خاص شهرستان به شهرستان است و براساس قانون مدیریت بحران، از دستگاه های مربوطه و بخش خصوصی کمک می گیریم.

امیر مرادی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به اهمیت جنگل های هیرکانی استان گیلان و اهمیت حفاظت از این جنگل های ارزشمند، اظهار کرد: جنگل های هیرکانی در مناطق مختلف گیلان وسعت های متفاوتی دارد و همه نقاط آن برای افراد قابل دسترس نیست.

وی با بیان اینکه ستاد مدیریت بحران استان گیلان برای مقابله با بحران های احتمالی به ویژه در حوزه جنگل ها برنامه ریزی دارد، تصریح کرد: برای مدیریت بحران حریق در جنگل ها در سه بخش ورود کردیم و کلیه شهرستان را در برنامه آوردیم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان از تشکیل کارگروه های مدیریت بحران در سطح شهرستان ها جهت هماهنگی امکانات لجستیکی و نیروهای انسانی خبر داد و خاطرنشان کرد: برای عملیات های مدیریت بحران در زمان حادثه فرمانده های واحد را در شهرستان ها تعیین کردیم که در درجه اول فرمانده یگان حفاظت اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان و سپس فرماندار است.

مرادی، از تجهیز پایگاه های اطفای حریق رشت، تالش و لاهیجان با ماشین های آتش نشانی و تانکرهای شلنگ دار خبر داد و اضافه کرد: سال ۱۴۰۰ برنامه مدیریت بحران حریق در جنگل ها را تدویم رونمایی کردیم و خوشبختانه در عملیات های اطفاء سال جاری موفق بودیم و آتش سوزی ها در سطح مهار شد.

وی با اشاره به ورزش بادهای گرم شدید در فصل پاییز، عنوان کرد: به دلیل خشکی درختان و بارندگی کم، زمینه برای گسترش حریق در جنگل ها وجود دارد؛ البته ورود مردم به ویژه گردشگران در روزهای تعطیل آخر هفته و روشن کردن آتش و عدم اطفاء کامل آن عامل آتش سوزی جنگل هاست و وزش باد موجب تشدید آتش می شود.

مدیرکل مدیریت بحران گیلان، آتش روشن کردن در جنگل را بسیار خطرناک دانست و گفت: جنگل های هیرکانی پهن برگ هستند و برخلاف درختان کاج و سرو، در فصل پاییز برگریزان دارند و لذا هرگونه جرقه و گرما زمینه شعله ور شدن آن ها را فراهم می کند.

وی با بیان اینکه اجرای برنامه مدیریت بحران در جنگل ها موجب شده هرگونه آتش را در کف جنگل اطفاء کنیم، ادامه داد: سازمان مدیریت بحران کشور دستورالعمل اطفاء حریق در جنگل ها را ابلاغ کرده و در این راستا سازمان اطفاء هوایی تشکیل شده است. با توجه به پایش تصویری جنگل های گیلان و مازندران، هرگونه حریق در لحظه آغاز رصد و هماهنگی ها برای اطفای هوایی انجام می شود.

مرادی، با اشاره به هزینه و خطرات اطفاء هوایی جنگل ها و محدودیت پرواز بالگردها در زمان و مکان مناسب، اضافه کرد: بیشتر به دنبال اطفاء ترکیبی حریق جنگل ها هم به صورت زمینی و هم هوایی هستیم.

مدیرکل مدیریت بحران گیلان با تاکید بر لزوم حفظ جان انسان ها به عنوان اولویت مدیریت بحران، اظهار کرد: گیلان برای اطفای حریق جنگل ها دارای برنامه خاص شهرستان به شهرستان است و بر اساس قانون مدیریت بحران، از دستگاه های مربوطه و بخش خصوصی کمک می گیریم.

وی از پیش بینی اعتبار ۱۰۰۰ میلیارد تومانی برای مدیریت بحران در استان گیلان برای بودجه سال آینده خبر داد و تاکید کرد: براساس پیش بینی ها ۲۰۰ میلیارد تومان فقط مربوط به اطفاء حریق در جنگل های هیرکانی است؛ همچنین به دنبال استفاده از ماده ۱۸ قانون مدیریت بحران جهت استفاده از اعتبارات اضطراری در بحران ها هستیم.

 

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان