جمعه, 10 فروردین 1403
جمعه, 10 فروردین 1403
Friday, 29 March 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۷۷ ]

 

بخش ورزش- سرمربی پرتغالی و محبوب فدراسیون تاج - نبی، در پنجمین تورنمنت با تیم ملی ایران هم در نقش همیشگی ناکام ظاهر شده است.

 همان همیشگی: تیم ملی فوتبال ایران به همراه کارلوس کی روش در یک تورنمنت دیگر بیشتر از مرحله گروهی دوام نیاورد. مرحله گروهی جام جهانی قطر 2022 پنجمین تورنمنت رسمی تیم ملی ایران با هدایت آقای سی کیو بود که نتیجه‌ای بهتر از حذف پس از سه بازی در پی نداشت.

سرمربی 70 ساله به دنبال عدم راهیابی به جام جهانی به همراه تیم‌های ملی مصر و کلمبیا با دعوت ریاست جدید فدراسیون فوتبال، مهدی تاج، به ایران بازگشت اما نتیجه و اتفاق تازه‌ای در انتظار نبود.

پیش بینی می‌شد ایران نسبت به تجربه‌ای که در همکاری گذشته با این سرمربی داشته نسبت به قبل متفاوت عمل کند اما شکست 6 بر دو برابر انگلیس به سنگین‌ترین شکست ایران در ادوار جام جهانی تبدیل شد.

پیرمرد پرتغالی در حالی این روزها نسبت به نتایج جام جهانی بی تفاوت در کاخ سعدآباد قدم می‌زند که شب گذشته تیم ملی کره جنوبی به دنبال صعود استرالیا و ژاپن به سومین نماینده آسیا در دور یک هشتم نهایی جام جهانی تبدیل شد.

درحالیکه پاسخگویی به عملکرد فنی تیم ملی برای کی روش از گشت و گذار در تهران کم اهمیت‌تر است، به نظر می‌رسد تصمیمی جدی برای قطع همکاری با فردی که به غیر از شکست دستاورد دیگری رد تورنمنت‌ها بزرگ داشته، وجود ندارد.

تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی 2014 برای اولین بار با کی روش جام جهانی را تجربه کرد. همگروهی با بوسنی و هرزگوین، آرژانتین و نیجریه یک تساوی و دو شکست برابر آرژانتین و بوسنی را در پی داشت.

کی روش که آن روزها حسابی نزد فدراسیون و مهدی تاج اعتبار داشت برای جام ملت‌های 2015 طی قرارداد سه ساله‌‌اش حضور داشت و اگرچه در دور گروهی بحرین، قطر و امارات را شکست داد اما در یک چهارم نهایی مقابل عراق شکست خورد.

او پیش از جام جهانی 2018 استعفا کرد و سپس به نیمکت تیم ملی بازگشت. در گروه مراکش، اسپانیا و پرتغال تنها گل به خودی عزیز بوحدوز سه امتیاز ایران را به ارمغان آورد و پس از تساوی بدون گل با لاروخا، شکست یک بر صفر مقابل پرتغال حذف از دور گروهی را رقم زد.

درحالیکه انتقادات بسیاری نسبت به رویکرد و رفتار کی روش وجود داشت او برای جام ملت‌های 2019 آسیا هم همراه ایران حضور داشت. قرارداد او پس از جام جهانی تمدید شده بود. تیم ملی در دور گروهی با پیروزی مقابل یمن و ویتنام برابر عراق به تساوی رسید تا راهی دور بعدی شود. برتری دو بر صفر مقابل عمان و سپس پیروزی 3 بر صفر مقابل چین موجب شد تا بالاخره او پس از 5 سال حضور در ایران نیمه نهایی یک تورنمنت را شاهد باشد. شکست 3 بر صفر برابر سامورایی‌ها پایان همکاری او با تیم ملی بود.

ناکامی در کلمبیا و مصر موجب شد تا همزمان با بازگشت تاج و نبی به فدراسیون فوتبال، دوباره اسم کی روش سر زبان‌ها بچرخد. او پس از دوباره صعود به جام جهانی با ایران، این بار از سهمیه به دست آمده توسط تیم تحت هدایت دراگان اسکوچیچ استفاده کرد اما باز هم همان نتیجه همیشگی تکرار شد. نتیجه باورنکردنی برابر انگلیس، برتری مقابل ولز و شکست به آمریکا باعث شد درحالیکه فقط یک تساوی در بازی آخر صعود به دور بعد را هموار می‌کرد، کی روش امروز به جای رویارویی با هلند به فکر بازدید از سایر کاخ‌های پایتخت باشد.

با این حال مشخص نیست فدراسیونی که پرونده پرماجرای مالی مارک ویلموتس را همچنان روبروی خود دارد، بدهی هنگفتی را نه تنها به گردن فوتبال ایران که حتی باعث شده ساختمان‌های فدراسیون و همچنین باشگاه پرسپولیس در آستانه توقیف قرار بگیرند، بار مالی سنگینی را به دوش بکشد.

چرا همچنان اصرار به همکاری سرمربی پرتغالی 70 ساله‌ای دارد که طی پنج تورنمنت هیچ افتخاری جز ناکامی نصیب فوتبال ما نکرده و سنگین‌ترین شکست‌ها نیز طی همین دوره در کارنامه فوتبال ملی ثبت شده است؟

کی روش هر آنچه داشته و نداشته را به عنوان یک سرمربی به نمایش گذاشته؛ اگر قبل از جام جهانی قطر یک درصد احتمال تغییر او وجود داشت اکنون به وضوح می‌توان نتیجه گرفت که این سرمربی در مسابقات بزرگ چهره واقعی خود را نشان می‌دهد. عصر او مدت زیادی قبل به پایان رسیده بود؛ امید است با نتیجه‌ای که همین هفته پیش رقم خورد برای چندمین بار آزموده را آزمایش نکنیم.

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان