شنبه, 01 اردیبهشت 1403
شنبه, 01 اردیبهشت 1403
Saturday, 20 April 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۸۸ ]

 

 

 

گیلان امروز- گنبد نقره ای مصلی انزلی که بر روی اسکلت فلزی این ساختمان نیمه کاره قرار گرفته از دورترین فاصله ها نیز قابل رویت است، بنایی با قدمتی حدود ۴۲ سال که حال مطالبه ای عمومی مردم این دیار است.

به گزارش شبستان، مراحل احداث مصلای بندر انزلی که بخشی از آن مسجد نیز به عنوان مسجد مورد استفاده قرار می گیرد به سال 1359 بر می‌گردد. این بنا که در یکی از بهترین نقاط این شهرستان قرار دارد، پس از گذشت سال‌ها همچنان ناتمام مانده و در انتظار همت مسئولان برای تکمیل است.

یکی از گردشگرانی که به انزلی سفر کرده است درباره این مصلی به خبرنگار شبستان گفت: پس از 10 سال در سفری دوباره که به انزلی داشتم در کمال تاسف متوجه شدم این بنا نسبت به آن سال‌ها تغییر چندانی نکرده است و هنوز همان بنای نیمه تمام گذشته باقی مانده است.

فردوس زرگر ادامه داد: هنگام گردش در تالاب انزلی گنبد مصلی را از دور تماشا کردیم، این موضوع که گنبد را از دورترین فاصله‌ها هم می‌توان دید، برایمان بسیار جالب توجه بود. حیف است بنایی به این عظمت که می‌تواند به زیبایی این شهر بیفزاید، سال‌هاست نیمه تمام مانده است.

شیوا زارع شهروند اهل انزلی نیز گفت: تکمیل مصلی انزلی یکی از بزرگترین پروژه های ناتمام این شهرستان است و هر دولتی که آمد اهتمامی برای اتمام آن از خود نشان نداد.

وی ابراز امیدواری کرد: مردم انزلی بتوانند در این دولت به طور شایسته و درخور شاهد تکمیل مصلی این شهرستان باشند.

 

اختصاص چهار میلیارد تومان برای تکمیل ضروریات مصلی انزلی

به گفته حجت الاسلام سید عبدالجواد شمس الدین مصلی این شهرستان از پروژه‌های عقب مانده و باستانی بشمار می‌رود و بسیاری از نقاط این بنا نیاز به بازسازی و تعمیرات اساسی دارد.

امام جمعه انزلی افزود: در ابتدای پیروزی انقلاب زمین مذکور برای ساخت مسجد و مصلا در اختیار گرفته شده و در آن نماز اقامه شده و کلنگ احداث مصلی بر زمین زده شده است.

وی تصریح کرد: مصلی از 2 قسمت تشکیل شده است یک قسمت سازه بتنی که در همان سال‌های اولیه در 2 طبقه ساخته شد و در 6 سال اخیر مورد بازسازی قرار گرفت و فضای آن برحسب نیاز توسعه داده شد.

حجت الاسلام شمس الدین ادامه داد: طبقه دوم این سازه دارای اشکلاتی است که با محاسبات 30 سال گذشته همخوانی ندارد و محاسباتی هم که برای آن در نظر گرفته شده برای آنکه قابل استفاده و بهره برداری باشد نیاز به مقاوم سازی برحسب محاسبات روز دارد.

وی در ادامه افزود: طراحی اولیه این سازه دارای اشکالات فنی بود که شورای سیاست گذاری و سازمان برنامه و بودجه طراحی سقف آنرا رد کرد. 2 سال قبل از کرونا نیز بخشی از محوطه سازی این سازه با معرفی پیمانکاری که از طرف استانداری معرفی شده بود انجام شد.

امام جمعه انزلی تصریح کرد: گنبد و سازه فلزی و آهنی مصلا انزلی هم قدمتی حدود 20 ساله دارد که پس از ساخت طی این سالها تکمیل نشده و دچار فرسایش شده است و این سازه الان نیاز به مقاوم سازی در پوشش سقف دارد تا در باد ، بارندگی و هوای مرطوب شمال بیش از پیش دچار فرسایش نشود.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر از محل مصوبه رییس جمهور و سایر اعتبارات چهار میلیارد تومان برای تکمیل برخی قسمتهای آن اختصاص یافته و پیمانکار نیز انتخاب شده است.

وی افزود: دستگاه مجری مصلا شهرداری است و این دستگاه پیمانکار سابق را برای آنکه مدیریت پیمان کند مجدد به کار گرفت تا پوشش سقف را مدیریت کند.

 

 60 میلیارد تومان برای تکمیل مصلی انزلی نیاز است

حجت الاسلام شمس الدین اظهار داشت: در حال حاضر برای تکمیل این سازه به 50 تا 60 میلیارد تومان نیاز است تا پروژه به سرانجام برسد. اما با هر مبلغی که اختصاص داده می شود، می‌بایست این پروژه جمع شود تا از لحاظ پوشش کامل شود و از باران و رطوبت محفوظ بماند.

وی تاکید کرد: نمای این بنا باید همزمان با این سازه مد نظر قرار گیرد چون در منظر شهری سیار حایز اهمیت است تا شرایط از این وضعیت خارج شود تا برای مردم انزلی و توریست ها و گردشگرانی که به این شهرستان سفر می کنند جلوه بصری مناسبی پیدا کند.

شمس الدین خاطرنشان کرد: پس از نمای سازه باید داخل مصلی نیز آماده شود و امیدواریم در این دولت این سازه مورد توجه قرار گیرد زیرا به لحاظ قدمت، اهمیت و موقعیت مکانی در موقعیت مناسبی قرار دارد و برای بسیاری جای ابهام است که این مصلا چرا تاکنون تمام نشده است و امیدواریم با همتی جمعی این بنا به نحو مطلوبی به سرانجام برسد و مورد بهره برداری قرار گیرد .

وی از دستگاه‌های دولتی مانند راه و شهرسازی، استانداری، منطقه آزاد، خیرین، تجار و سایر نهاد ها و ارگانهایی که می توانند به تکمیل این پروژه 42 ساله کمک کنند خواست در کار این کار خیر سهیم باشند.

 

 

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان