جمعه, 10 فروردین 1403
جمعه, 10 فروردین 1403
Friday, 29 March 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۷۷ ]

 

گیلان امروز- "لازاروس" نام سازه عجیبی است که توسط دانشجویان دانشگاه ساوتهمپتون ساخته شده و یک هواپیما است که اصطلاحا با مهندسی غیرممکن و با نیروی انسانی به صورت بدون موتور به پرواز درمی‌آید.

دانشجویان دانشگاه ساوتهمپتون پروژه خاصی را کلید زدند که سال‌ها با هم روی آن کار کرده‌اند. آنها پرواز را تنها با استفاده از نیروی عضلانی انسان ممکن کرده‌اند. سازه آنها موسوم به لازاروس(Lazarus) از نظر فنی به عنوان هواپیمای با نیروی انسانی(HPA) شناخته می‌شود و در اوایل سال جاری در یک مسابقه طراحی به نام فرمولا فلایت(Formula Flight) برنده شده است.

فرمولا فلایت مسابقه‌ای است که توسط گروه پرواز با نیروی انسانی انجمن سلطنتی هوانوردی بریتانیا سازماندهی می‌شود و بنا بر اعلام صفحه وب‌سایت آن، پرواز با نیروی انسانی ورزشی است که ترکیبی از "ورزشکاری شدید با مهندسی تقریبا غیرممکن" است.

از آنجایی که بدن انسان تنها برای چند ثانیه می‌تواند حداکثر توان لازم را تولید کند، هواپیمای مورد استفاده در این ورزش باید از سرعت کروز پایین و ساختار سبک برخوردار باشد. این به سازه‌ها اجازه می‌دهد فقط در بادهای کم‌قدرت پرواز کنند و به پرواز درآمدن می‌تواند سخت باشد اما غیرممکن نیست.

قدمت تلاش‌ها برای ساخت HPA در دانشگاه ساوتهمپتون به سال ۲۰۱۹ بازمی‌گردد، زمانی که گروهی از دانشجویان، سازه Lazarus Mk۱ را طراحی کردند و کار ساخت و ساز آن را از اواخر اکتبر همان سال آغاز کردند و تا مارس ۲۰۲۰ تکمیل شد.

این هواپیما با استفاده از فوم XPA، فیبر کربن و چوب بالسا ساخته شده است و طول بال‌های آن ۷۸ فوت(۲۴ متر) و وزن خالص آن ۱۱۲ پوند(۵۱ کیلوگرم) است. همچنین یک پروانه با عرض تقریباً ۱۰ فوت(۳ متر) در عقب هواپیما می‌تواند برای ارائه ۴۰۰ وات قدرت که برای به پرواز درآمدن آن کافی است، تعبیه شده است.

این پرواز توسط کیت بوکانان که عضو SUHPA نیست، اما در واقع خلبان یک HPA دیگر در این مسابقه بود، انجام شد و پتانسیل سوپر لازاروس توسط همه مشاهده شد.

 

 

 

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان