سه شنبه, 28 فروردین 1403
سه شنبه, 28 فروردین 1403
Tuesday, 16 April 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۸۶ ]

 

بخش دانش و فناوری- دانشمندان با استفاده از یک نوع خاص تصویربرداری «ام.آر.آی»، برخی تغییرات مغزی را در بیماران مبتلا به کرونا تا ۶ ماه پس از بهبودی شناسایی کرده‌اند.

بنا بر اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (آمریکا)، حدود یک پنجم از بزرگسالان پس از ابتلا به کووید-۱۹ دچار تاثیرات بلندمدت می‌شوند. دشواری در تفکر یا تمرکز، مشکلات خواب، سردرد و سرگیجه، تغییر در بویایی و چشایی، احساس سوزن سوزن شدن و افسردگی یا هیجان همگی نشانه‌های عصبی مرتبط با کووید طولانی هستند. با این حال مطالعات تحقیقاتی مشخص کرده‌اند که کووید-۱۹ ممکن است با تغییراتی در قلب، ریه یا سایر اندام های بدن حتی در بیمارهای بدون علامت همراه باشد.

در حالی که افراد بیشتری به کووید-۱۹ مبتلا می‌شوند و بهبود می‌یابند، تحقیقاتی با تمرکز بر تبعات ماندگار این بیماری در حال انجام است. این تبعات با عنوان «شرایط پساکووید» یا نام‌های مشابه نامیده می‌شوند. در یکی از این تحقیقات، محققان از تصویربرداری "اس دبلیو آی" یا (تصویربرداری پذیرفتاری مغناطیسی susceptibility-weighted imaging) برای آنالیز تاثیرات کووید-۱۹ روی مغز استفاده کردند.

این تصویربرداری مشخص می‌کند که چه مقداری از هر ماده خاص مانند خون، آهن و کلسیم در یک میدان مغناطیسی تحت تاثیر قرار می‌گیرد. این توانایی به شناسایی و نظارت بر شرایط عصبی مانند خونریزی‌های کوچک مغزی (microbleeds)، تومورهای مغزی و سکته کمک می‌کند.

«ساپنا اس. میشرا» از دست اندر کاران این تحقیق می‌گوید: مطالعه ما جنبه خاص تاثیرات عصب شناختی ناشی از کووید-۱۹ را مورد تاکید قرار داده است. محققان در این زمینه داده‌های مربوط به تصویربرداری پذیرفتاری مغناطیسی (SWI) مربوط به ۴۶ بیمار بهبود یافته از کرونا را آنالیز کردند. این تصویربرداری ظرف مدت ۶ ماه بعد از بهبودی (از کرونا) انجام شد. در میان بیماران کووید طولانی، متداول‌ترین نشانه‌های گزارش شده عبارت از خستگی، مشکلات خواب، فقدان تمرکز و توجه و مشکلات حافظه‌ای بود.

به گفته میشرا، این نوع تصویربرداری خاص وجود مقادیر غیر طبیعی ترکیبات پارامغناطیسی (paramagnetic) را مشخص می‌کند . نتایج این تصویربرداری‌ها نشان داد بیمارانی که از کووید-۱۹ بهبود یافته‌اند در بخش قدامی مغز (frontal lobe) میزان آسیب پذیری بالاتری داشتند. این منطقه از مغز با خستگی، فراموشی، هیجان، افسردگی، سردرد و مشکلات شناختی مرتبط است.

 

 

 

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان