جمعه, 10 فروردین 1403
جمعه, 10 فروردین 1403
Friday, 29 March 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۷۷ ]

 

بخش ورزش- شاید اگر درخشش یک مهره ثابت و یک یار تعویضی ایران مقابل انگلیس نبود، دو گل تیم ملی به ثمر نمی‌رسید.نفر به نفر با ملی‌پوشان ایران مقابل انگلیس

 صحبت‌های امیدوار کننده از سوی مسؤولان فدراسیون فوتبال، کارلوس کی‌روش و بازیکنان تیم ملی ایران کاری کرده بود تا هواداران انتظار یک نمایش آبرومندانه مقابل انگلیس در نخستین بازی جام جهانی را داشته باشند و امیدوار به کسب امتیاز از این مسابقه حساس شوند، اما یک عملکرد ضعیف کاری کرد تا شکست ۶ بر ۲ در کارنامه ایران ثبت شود.

در روزی که ۱۱ بازیکن در ترکیب تیم ملی بودند و یک دروازه‌بان و ۵ یار دیگر هم تعویض شدند، فقط بازی خوب و تاثیرگذار یک بازیکن ثابت و یک جانشین به چشم آمد که خلاصه‌ای از شرح عملکردشان را در زیر می‌خوانید:

 

علیرضا بیرانوند

تجربه دومین جام جهانی متوالی و عملکردی که این دروازه‌بان در دوره قبل داشت، انتظارها را از او بالا برده بود، اما علیرضا بیرانوند فقط ۹ دقیقه مقابل انگلیس دوام آورد و پس از اینکه روی یک ارسال از جناح راست توسط هری کین، با سید مجید حسینی سر به سر شد، از ناحیه بینی آسیب دید و خون‌ریزی شدید موجب شد از ترکیب بیرون برود و نتواند غیر از یک دفع توپ و چهار لمس توپ، کار خاصی انجام بدهد!

 

مرتضی پورعلی‌گنجی

مثل چهار سال قبل در ترکیب تیم ملی ایران قرار گرفت و این بار برابر انگلیس ۹۰ دقیقه بازی کرد، اما در روزی که در کارهای دفاعی آنطور که باید و شاید موثر نبود و پنج دفع توپ، یک شوت دفع شده، یکبار جلوگیری از گلزنی انگلیس و یک تکل موثر داشت، نیمی از پاس‌های خود را به مقصد نرساند و در دو نبرد از پنج جدال زمینی برنده بود و هر دو تقابل هوایی را بُرد و یک پنالتی هم در لحظات پایانی گرفت تا شاید بهترین مدافع ایران(به نسبت سایرین) در روز باخت ۶ گله باشد.

 

روزبه چشمی

مشخص نبود چرا کارلوس کی‌روش تصمیم گرفت روزبه را پس از اینکه در دو دیدار تدارکاتی مقابل نیکاراگوئه و تونس در پُست هافبک دفاعی استفاده کرده بود، برابر انگلیس در دفاع میانی استفاده کند. چشمی امسال در استقلال همواره در میانه زمین به میدان رفته و برای تیم ملی هم در همین پست بازی کرد، اما امروز سرمربی ایران در اقدامی عجیب تصمیم گرفت او را یک خط به عقب ببرد و بین پورعلی‌گنجی و حسینی، در دفاع وسط به کار بگیرد که همین اتفاق و آرامش ذهنی روزبه که طی روزهای اخیر هم بهم خورده بود، اجازه ندهد این بازیکن عملکرد خوبی داشته باشد و پس از اینکه روی یکی از گل‌های خورده هم دفع توپ خوبی انجام نداد، تعویض شود.

 

سید مجید حسینی

سورپرایز کی‌روش در جام جهانی ۲۰۱۸ که او را مقابل اسپانیا و پرتغال در ترکیب قرار داد، شاید امروز یکی از بدترین بازیکنان زمین مقابل انگلیس بود. سید مجید حسینی که پس از بازی‌های درخشان در کایسری اسپور ترکیه به ترکیب تیم ملی رسیده و جایگزین نفراتی مثل کنعانی و شجاع شده بود، برخلاف انتظار روی دفع توپ‌های زمینی و هوایی موفق نبود و نمایش دور از انتظاری که ارائه داد، کاری کرد تا روی دو گل خورده تاثیر مستقیم داشته باشد و نتواند روز خوبی برابر ستاره‌های انگلیس به یادگار بگذارد.

 

صادق محرمی

مدافع راست جوانی که با بازی در لیگ قهرمانان اروپا تجربه کافی را به دست آورده و رامین رضاییان را نیمکت‌نشین کرده بود، مثل حسینی نمایش بد و ناامید کننده‌ای مقابل انگلیس داشت. صادق محرمی برخلاف بازی‌های درخشان در دینامو زاگرب و عملکردی که در دیدارهای تدارکاتی ملی داشت، امروز با وجود دقت پاس ۶۸ درصدی و ۳۵ لمس توپ، فقط در یک دوئل هوایی و یک نبرد زمینی برنده شد و دو بار هم خطا داد. محرمی در روزی که در کارهای دفاعی و یارگیری بازیکنان مقابل خود مثل رحیم استرلینگ و لوک شاو ناموفق بود، رد پای خود را در گل اول ایران گذاشت و نفوذ تاثیرگذاری داشت.

 

میلاد محمدی

برخلاف جام جهانی ۲۰۱۸ که در دو مسابقه از سه بازی به‌عنوان یار جانشین مقابل اسپانیا و پرتغال به زمین رفته بود، کی‌روش تصمیم گرفت از ابتدا این بازیکن را در پست دفاع چپ به کار بگیرد ولی او آنقدر ضعیف کار کرد تا در شروع نیمه دوم تعویض شود و کاری کند تا احسان حاج‌صفی به دفاع چپ برود. محمدی در روزی که فقط در یک دوئل تن به تن روی هوا و زمین با بازیکن حریف برنده شد، ۶ بار مالکیت توپ را از دست داد و دو موقعیت که از سمت او شکل گرفت، تبدیل به موقعیت‌های جدی و منجر به گل شد.

 

علی کریمی

آخرین بازی ملی او به دو سال قبل و حضور ۸ دقیقه‌ای در دیدار دوستانه مقابل بوسنی و هرزگوین برمی‌گردد، اما کی‌روش در تصمیمی عجیب و بحث‌برانگیز تصمیم گرفت او را دوباره بازی بدهد و پس از چهار سال و نیم که در دیدار تدارکاتی برابر تونس به‌عنوان یار ثابت در زمین بود، مجددا در جمع ۱۱ نفر اصلی قرار گرفت که نتوانست برابر هافبک‌های خلاق انگلیس کاری از پیش ببرد و در شروع نیمه دوم تعویض شد. علی کریمی در نیمه اول لمس توپ‌های تک‌رقمی داشت و فقط چهار پاس صحیح داد که سه نبرد زمینی را هم برد، اما در هیچ دوئل هوایی شرکت نکرد و مرتکب دو خطا هم شد.

 

احمد نوراللهی

رهایی از مصدومیت و بازی‌های خوب و تاثیرگذارش در شباب الاهلی قطر کاری کرد دوباره به ترکیب تیم ملی برگردد و مقابل انگلیس از ابتدا به میدان برود. نوراللهی امروز ۷۷ دقیقه در زمین بود که یک دوئل هوایی و یک نبرد زمینی را بُرد و دو بار هم خطا کرد. سه دفع توپ و دو بار جلوگیری از موقعیت‌های جدی انگلیس دیگر نمایش موثر او بود، اما اینکه به‌عنوان هافبک دفاعی فقط ۱۰ پاس داشت، نمی‌تواند چندان برای خود او هم راضی کننده باشد و البته یک شوت خارج از چارچوب هم داشت.

 

علیرضا جهانبخش

کی‌روش خیلی روی او حساب کرده بود، اما این بازیکن آنقدر در ۴۵ دقیقه اول دور از انتظار ظاهر شد و در ایجاد موقعیت ناموفق عمل کرد و نفوذ خطرناکی انجام نداد که سرمربی تیم ملی مجبور به تعویض او در شروع نیمه دوم شد. علیرضا جهانبخش در شرایطی با ۱۶ لمس توپ، ۵ پاس صحیح و فقط یک برد در دوئل با بازیکن حریف زمین را ترک کرد که چهار بار توپ را لو داد و البته بهترین موقعیت گلزنی ایران را در لحظات پایانی نیمه اول روی پاس تماشایی احسان حاج‌صفی هدر داد و شوت خود را در مقابل دروازه انگلیس به آسمان زد.

 

احسان حاج‌صفی

یک نیمه در سمت چپ خط میانی و یک نیمه در پُست دفاع چپ، مناطقی بود که کی‌روش از کاپیتان خود در آن استفاده کرد. احسان حاج‌صفی که چهار سال قبل نخستین گل ایران در جام جهانی را مقابل مراکش ساخت، امروز هم یک ارسال برای گلزنی انجام داد که جهانبخش نتوانست از آن استفاده کند ولی او هم مثل بسیاری از ملی‌پوشان شرایط ایده‌آلی برابر سه شیرها نداشت و با وجود اینکه تعداد پاس صحیح بیشتری نسبت به سایرین داشت، اما با از دست دادن ۱۴ توپ، بیشترین آمار منفی از این حیث را به خود اختصاص داد تا انگلیس در ضدحملات خطرساز شود.

 

مهدی طارمی

بدون شک باید او را بهترین بازیکن زمین مقابل انگلیس دانست؛ مهدی طارمی در اولین موقعیت نصف و نیمه که در نیمه دوم به دست آورد، پاس علی قلی‌زاده را بدون مکث و شوت به زیر طاق دروازه تبدیل به گل کرد و اختلاف را کاهش داد که البته گل او دردی از تیم کی‌روش دوا نکرد. مهدی طارمی که با انگیزه زیاد و آمار درخشان در پورتو وارد اولین بازی جام جهانی ۲۰۲۲ شده بود، توانست در کنار یک گل تماشایی، یک پنالتی را هم در آخرین دقیقه مسابقه تبدیل به گل کند و تنها بازیکن دو گله تاریخ ایران در جام‌های جهانی شود و در روزی که ۳۶ لمس توپ و ۱۷ پاس دقیق با دقت ۸۵ درصدی داشت و همچنین دو دوئل هوایی و یک نبرد زمینی را بُرد، بهترین بازیکن تیم ایران شود.

 

سید حسین حسینی

تمام سایت‌های آماری و تحلیلی او را بدترین بازیکن زمین مقابل انگلیس می‌دانند که البته باید اشاره کرد که این دروازه‌بان بدون گرم کردن و به یکباره جانشین بیرانوند مصدوم شد و شاید هم آمادگی ذهنی مناسب برای تقابل با ستاره‌های خط حمله انگلیس را نداشت. سید حسین حسینی در روزی که مدافعان ایران پراشتباه بودند، خودش هم قابل انتظار کار نکرد و فقط یک خروج موفق از دروازه داشت و ۲ پاس صحیح داد تا این آمار در کنار ۶ گل خورده، شاید بدترین روز عمر او را رقم بزند.

 

محمدحسین کنعانی‌زادگان

ورود او به ترکیب تیم ملی ایران از ابتدای نیمه دوم دردی از تیم کی‌روش دوا نکرد و انگلیس مثل ۴۵ دقیقه نخست، ۳ گل زد! کنعانی‌زادگان در مدت زمان حضورش در زمین، فقط دو دفع توپ داشت، دو دریبل زد، چهار پاس بلند صحیح داد و هفت پاس صحیح ثبت کرد، اما فقط در یک جدال از سه نبرد تن به تن با بازیکنان حریف برنده بود و یک خطا هم گرفت.

 

سعید عزت‌اللهی

نیمکت‌نشینی او غیرمنتظره بود چراکه یکی از مهره‌های تاثیرگذار تیم ملی در میانه زمین به حساب می‌آمد و چهار سال قبل هم نمایش قابل قبولی داشت ولی کی‌روش پس از اینکه تیمش در نیمه اول سه بر صفر شکست خورد، مجبور شد سعید عزت‌اللهی را در شروع نیمه دوم به زمین بفرستد. این هافبک بلند قامت تنها بازیکن تیم ملی بود که دقت پاس ۱۰۰ درصدی در ۹ پاس خود داشت و ۱۳ لمس توپ ثبت کرد و هر دو پاس بلند خود را به مقصد رساند. عزت‌اللهی یک پاس کلیدی هم مقابل انگلیس داد و دو دفع توپ هم داشت تا یک روز نسبتا خوب را سپری کند.

 

علی قلی‌زاده

از ابتدای نیمه دوم به زمین آمد تا شکل بازی تیم ملی را هجومی‌تر کند که حضورش در بازی هم موثر بود. علی قلی‌زاده ۹ پاس صحیح داشت و ۲۳ بار توپ را لمس کرد ولی دو نفوذ خطرناک او دو موقعیت جدی برای ایران به وجود آورد، اما صحنه‌ای که بازی او به چشم آمد، روی گل اول بود. قلی‌زاده که با پاس‌های خطرناک و ارسال خود خطرساز ظاهر شد، پاس گل اول را با یک پاس رو به جلوی زیبا برای مهدی طارمی فرستاد و شایستگی‌هایش را مقابل انگلیس نشان داد.

 

مهدی ترابی

دو دقیقه پس از ورود به زمین، ایران روی یک موقعیت از سمت راست زمین به گل اول رسید و حضورش در زمین، سبک بازی تیم کی‌روش را هجومی‌تر کرد. مهدی ترابی در حضور ۲۷ دقیقه‌ای در زمین، پس از سعید عزت‌اللهی بیشترین دقت پاس را با ۹ پاس صحیح از ۱۰ پاس ارسالی داشت و یک نبرد زمینی هم بُرد، اما در کنار آن، یک پاس در عمق دیدنی هم در دقایق تلف شده به سردار آزمون داد که البته ضربه این بازیکن به تیرک اصابت کرد.

 

سردار آزمون

در آخرین مسابقه تدارکاتی ملی که حضور داشت، به‌عنوان یار جانشین مقابل سنگال به زمین رفت و موفق به گلزنی شد و سه روز پس از آن هم ۳۰ دقیقه برای بایر لورکوزن برابر بایرن مونیخ بازی کرد، اما  پس از آن بخاطر آسیب دیدگی یک ماه و نیم از میادین دور بود که در دقیقه ۷۷ دیدار امروز برابر انگلیس آخرین تعویضی لقب گرفت و جانشین احمد نوراللهی شد. سردار پس از ورود به مسابقه، فرصت چندانی به دست نیاورد ولی شکل هجومی‌تری به بازی ایران داد و اگر خوش‌شانس بود، یک شوت او در موقعیت تک به تک، به جای تیرک به تور می‌چسبید و دیدار با انگلیس برای او به یادماندنی می‌شد.

 

 

 

 

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان