جمعه, 10 فروردین 1403
جمعه, 10 فروردین 1403
Friday, 29 March 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۷۷ ]

 

بخش اجتماعی- نتایج یک بررسی نشان می‌دهد که عفونت‌های باکتریایی دومین عامل مرگ و میر در سراسر جهان است.

به گزارش ایسنا، اولین برآورد جهانی از تاثیر عفونت‌های باکتریایی بر مرگ و میر نشان داد: عفونت‌های باکتریایی دومین عامل مرگ و میر در سراسر جهان است که از هر هشت مورد مرگ و میر در سال ۲۰۱۹ یک مورد را به خود اختصاص داده است.

این مطالعه که نتایج آن در مجله لنست منتشر شده، مرگ و میر ناشی از ۳۳ عامل بیماری‌زای باکتریایی شایع و ۱۱ نوع عفونت را در ۲۰۴ کشور و منطقه بررسی کرد.

در این بررسی آمده است در سال ۲۰۱۹ و درست یک سال پیش از آغاز همه گیری کووید-۱۹، این پاتوژن‌ها در وقوع ۷.۷ میلیون مورد مرگ - ۱۳.۶ درصد از کل جهان – نقش داشته اند.

نتایج این مطالعه نشان داد که عفونت‌های باکتریایی پس از بیماری ایسکمیک قلبی که شامل حملات قلبی نیز هست به دومین عامل مرگ و میر تبدیل شده است. تنها پنج باکتری از ۳۳ باکتری، عامل نیمی از این مرگ‌ها بودند که شامل استافیلوکوکوس اورئوس، اشریشیا کلی، استرپتوکوک پنومونیه، کلبسیلا پنومونیه و سودوموناس آئروژینوزا میشود.

استافیلوکوکوس اورئوس یک باکتری معمول در پوست و بینی است اما عامل طیف وسیعی از بیماریهاست، در حالیکه اشریشیا کلی معمولا باعث مسمومیت غذایی می شود.

کریستوفر موری، یکی از نویسندگان این مطالعه و مدیر موسسه سنجش و ارزیابی سلامت در ایالات متحده گفت: داده‌های جدید برای اولین بار گستردگی کامل چالش بهداشت عمومی ناشی از عفونت‌های باکتریایی را نشان می‌دهد. قرار دادن این نتایج در رادار ابتکارات بهداشت جهانی اهمیت دارد تا بتوان بیشتر و عمیق تر به این عوامل بیماری‌زای کشنده پرداخت و برای کاهش تعداد مرگ‌ و میرها و موارد ابتلا به بیماری سرمایه گذاری کرد.

به گزارش فرانس۲۴، همچنین در این بررسی به تفاوت‌های چشمگیر در مناطق فقیر و ثروتمند اشاره شده است. در کشورهای جنوب صحرای آفریقا ۲۳۰ مورد مرگ در هر ۱۰۰ هزار نفر، به دلیل عفونت های باکتریایی است در حالیکه این رقم در کشورهای با میزان درآمد بالا به ۵۲ مورد مرگ در هر ۱۰۰ هزار نفر می رسد.

 

 

 

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان