پنجشنبه, 06 اردیبهشت 1403
پنجشنبه, 06 اردیبهشت 1403
Thursday, 25 April 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۹۲ ]

 

بخش اقتصاد- دولت سیزدهم در ابتدای کار خود  وعده‌های متعددی در حوزه‌های عمرانی و مسکنی داده بود که اکنون بعد از گذشت بیش از یک سال هنوز بخش زیادی از این وعده‌ها بر روی زمین مانده و به مرحله اجرایی و عملیاتی  نرسیده است.

یکی از وعده‌های اصلی دولت سیزدهم، طرح نهضت ملی مسکن است که به گفته بسیاری از کارشناسان اقدام موثری در این بخش انجام نشده است.

دولت وعده ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال را داده بود که از این تعداد هنوز هیچ کدام از آن‌ها به مرحله اجرایی و عملیاتی شدن نرسیده است به طوری که دولت اعلام کرده بود تا پایان شهریور ماه حدود ۱۰۰ هزار واحد مسکونی از پروژه های نهضت ملی مسکن را به بهره برداری می رساند که تاکنون هیچ یک از این پروژه ها به دلیل عدم تامین نقدینگی و همچنین عدم تامین اراضی  به مرحله اجرایی و بهره برداری نرسیده است.

در همین خصوص محمد رضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس اعلام کرده است: پروژه‌های عمرانی عقب مانده بسیاری در کشور وجود دارد که دولت وعده‌های اجرایی آن‌ها را داده بود، اما هنوز  به مرحله اجرایی و عملیاتی شدن نرسیده است.

او می گوید: در حوزه مسکن که هیچ اقدام و یا گام موثری برداشته نشده و در حوزه‌های عمرانی از جمله افزایش حجم ترانزیت در بخش ریلی و بندری تاکنون برنامه‌ای به مرحله عملیاتی شدن نرسیده است.

یکی از این وعده‌ها حمل ۲۰ درصد از بار در حوزه ریلی بود که انجام نشده است. یکی از این پروژه‌ها راه اندازی راه آهن رشت-آستارا بوده است که  تاکنون به دلیل عدم نقدینگی و تامین مالی به مرحله اجرایی نرسیده است. یکی دیگر از این پروژه‌ها راه آهن چابهار به زاهدان است که از ۳۰۰ میلیون یورو اعتبار در صندوق توسعه ملی هنوز ۵۰ میلیون یورو مانده که باید واریز شود .

در بحث آزاد راهی هم مقرر شده بود قطعه دوم آزاد راه تهران-شمال تا پایان امسال به مرحله اجرایی و عملیاتی شدن برسد که هنوز برای اتمام آن ۱۱هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان لازم است و تاکنون هم ۱۱هزار و۵۰۰ میلیارد تومان هزینه شده و دولت بخشی از منابع مورد نیاز برای این حوزه را پرداخت نکرده است.

 

نامهربانی ها زمینه ساز عقب ماندگی در اجرای پروژه های عمرانی!

در خصوص عقب ماندگی های برنامه های حمل ونقلی، رستم قاسمی وزیر راه وشهرسازی هم گله مند بوده و از این عقب ماندگی به دلیل برخی از نامهربانی ها در این خصوص اظهار ناراحتی کرده به طوری که در آخرین برنامه حمل ونقلی که هفته گذشته برگزار شده بود او با بیان اینکه حال حمل و نقل کشور خوب نیست، اظهار داشت: در تمام بخش‌ها و شقوق حمل و نقل با مشکلات مواجه هستیم. به طوریکه سرعت قطار در بخش بار کمتر از ١٠ کیلومتر بر ساعت است و عمر بسیار از واگن‌ها و لوکوموتیو ها به بیش از دو برابر سن مجاز رسیده‌اید.

قاسمی ادامه داد: در حال حاضر ۴٠٠ هزار کامیون در حال تردد هستند که ٢٠٠ هزار دستگاه کامیون همین امروز باید از ناوگان خارج شوند و سالانه چند هزار میلیارد تومان هزینه اضافه سوخت را برای ناوگان فرسوده می‌پردازیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به وضعیت فرودگاه‌های کشور تاکید کرد: هر چند در فرودگاه‌های کشور اقدامات و کارهای بزرگی انجام شده اما وضعیت خوبی ندارند. بنده به دلیل وظایف کاریم به ۶٠ کشور دنیا سفر کرده‌ام و واقعا وقتی از فرودگاه کشورهای خارجی وارد فرودگاه امام می‌شوم گویی از یک شهر بزرگ وارد یک روستا شده‌ام.

وی افزود : هر چند در بخش هوایی در طول یک سال گذشته اقداماتی انجام شده و تعدادی هواپیما خریداری شده اما این اقدامات کافی نیست.

قاسمی با بیان اینکه از عده‌ای از دوستان نامهربانی ‌هایی می‌بینیم و اجازه انجام برخی از اقدامات را نمی‌دهند، تاکید کرد : مجوز سرمایه‌گذاری ٢٠ میلیارد دلاری در حمل و نقل را گرفته‌ام که اگر اجازه دهند با این مجوز اقدامات بنیادی در بخش حمل و نقل از جمله خرید هواپیما و ساخت لوکوموتیو می توان انجام داد.

 

 

 

گرانی زیرپوستی سیمان با پروژه نهضت ملی مسکن چه می‌کند؟

افزایش ۳۵ درصدی قیمت سیمان اعمال شود! این درخواست انجمن سیمان در شرایطی به بورس کالا ارایه شده که طی شش ماه گذشته هر پاکت سیمان از ۲۸ هزار تومان به حدود ۵۰ هزار تومان رسیده بود. سازندگان می‌گویند که قیمت فولاد و مس و یونولیت هم اخیرا دچار نوسان شده است. در این شرایط عضو شورای عالی مسکن گفت که قیمت هر متر از واحدهای نهضت ملی مسکن به ۸ میلیون تومان رسید.

به گزارش ایسنا، قیمت سیمان برای سومین بار در سال جاری رشد داشته است. سیمان در ماه‌های  اردیبهشت و خرداد، همزمان با ورود به بورس با رشد غیررسمی قیمت مواجه شد و به حدود ۲۸ هزار تومان به ازای هر پاکت رسید، سپس با طی نوساناتی حدود ۵۰ هزار تومان شد. در روزهای گذشته نیز انجمن سیمان درخواست افزایش ۳۵ درصدی قیمت سیمان را به  بورس کالا اعلام و از هفته جاری اعمال کرد.

قیمت سیمان معمولا سالیانه دو بار به شکل رسمی و غیررسمی افزایش می‌یابد. این رشدها در کنار افزایش قیمت فولاد و دیگر نهاده‌های ساختمانی هزینه‌ی ساخت مسکن را بالا برده و در سه سال اخیر برآوردها از قیمت واحدهای نهضت ملی مسکن را مرتبا تغییر داده است. مصالح ساختمانی در شرایطی روند صعودی داشته که ساخت و ساز در رکود قرار دارد و حتی برخی شرکت‌ها طرح فروش اقساطی گذاشته‌اند. بنابراین با توجه به بحث اقتصاد بازار نباید قیمت آن افزایش پیدا می‌کرد.

در روزهای گذشته انجمن سیمان به بهانه افزایش هزینه‌های تولید، در نامه‌ای رسمی به بورس کالا درخواست افزایش تا ۳۵ درصدی قیمت سیمان را اعلام کرد. بر این اساس قیمت هر پاکت سیمان ۵۰ کیلویی تیپ ۲ در بورس کالا به ۵۸ هزار و ۵۷۰  تومان و سیمان تیپ ۵ به ۵۹ هزار و ۷۱۰ هزار تومان افزایش یافت. تاثیر این رشد در خرده‌فروشی‌ها به شکل بی‌نظمی و قیمت‌های دلبخواه بروز پیدا کرده است.

تا پیش از این هر پاکت سیمان در مصالح‌فروشی‌ها حدود ۵۰ هزار تومان بود که احتمالا با نرخ‌های جدید به حدود ۶۷ تا ۶۸ هزار تومان می‌رسد. البته سیمان تیپ ۵ در بسیاری از مناطق تا ۵۸ هزار تومان معامله می‌شد که با این اوصاف باید منتظر قیمت ۷۸ هزار تومانی برای این کالا باشیم.

اواسط سال ۱۳۹۹ که قیمت هر پاکت سیمان ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان بود، هزینه هر متر مربع از واحدهای نهضت ملی مسکن ۲.۷ میلیون تومان برآورد شده بود. فروردین سال ۱۴۰۰ قیمت سیمان ۳۵ درصد و سپس در خردادماه همان سال ۴۰ درصد رشد کرد. اوایل امسال نیز با بورسی شدن سیمان شاهد رشد قیمت و رسیدن هر پاکت به حدود ۵۰ هزار تومان بودیم. حالا با سیمان ۷۸ هزار تومانی که ظاهرا نرخ آن به شکل رسمی و غیررسمی پذیرفته شده برآوردها از قیمت ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن نیز دچار تغییر خواهد شد.

احمد دنیامالی ـ عضو شورای عالی مسکن، قیمت ساخت هر متر از واحدهای نهضت ملی مسکن را ۸ میلیون تومان اعلام کرد. این در حالی است که وزارت راه و شهرسازی هنوز نرخ ۴ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان خود را به‌روز نکرده و طبق بررسی‌ها برخی سازندگان در حال کنار کشیدن از این پروژه هستند.

البته نوسان قیمت نهاده‌های ساختمانی فقط مختص سیمان نیست. قیمت میلگرد هم از کیلویی ۱۵ هزار تومان در روزهای گذشته به ۱۷ هزار تومان افزایش یافته است؛ در حالی که دو سال قبل و در آغاز پروژه نهضت ملی مسکن قیمت هر کیلو میلگرد حدود ۴۰۰۰ تومان بود. بنا به گفته‌ی فرشید پورحاجت ـ عضو هیات مدیره کانون انبوه‌سازان، یونولیت نیز که برای سقف استفاده می‌شود به یکباره در هفته‌های گذشته از ۱۱۰ هزار تومان به ۴۳۰ هزار تومان رسیده است. قیمت مس هم که یکی از کالاهای مهم در ساختمان محسوب می‌شود قرار است  افزایش پیدا کند.

پورحاجت تاکید کرد: از یک ماه قبل موضوع نوسان قیمت نهاده‌های ساختمانی را به نمایندگان مجلس اعلام کردیم و در نهایت به یک تذکر به وزیر صمت بسنده کردند.

عضو هیات مدیره کانون انبوه‌سازان تاکید کرد: بارها به مسئولان و نمایندگان مجلس درخصوص افزایش هزینه‌های ساخت و رکود بخش مسکن هشدار داده‌ایم. از حدود سه سال قبل قرار بود کارت مصالح ساختمانی به سازندگان پروژه‌های نهضت ملی مسکن بدهند اما تا کنون خبری در این خصوص نشده است. اصلا ما کارت مصالح نخواستیم؛ دست کم شرایط صدور پروانه، خدمات دستگاه‌های خدمات‌رسان، نظام مهندسی، بیمه کارگران و غیره را تسهیل کنید.

 

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان