جمعه, 10 فروردین 1403
جمعه, 10 فروردین 1403
Friday, 29 March 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۷۷ ]

 

 

 

 

 

گیلان امروز- سال گذشته بود که با ورود به فصل سرما صحبت‌هایی در مورد احتمال محدودیت‌های گازی و به تبع محدودیت‌های تولید برق مطرح شد. با آغاز فصل سرما مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری کشور افزایش پیدا می‌کند و اگر این افزایش فراتر از حد پیش‌بینی شده باشد، می‌تواند به محدودیت نیروگاه‌ها و در نهایت قطعی برق منجر شود.

اگرچه میزان منابع گازی ایران برکسی پوشیده نیست اما افزایش مصرف گاز به نقطه ضعفی برای این صنعت و همینطور تامین سوخت نیروگاه های برق تبدیل شده است. مدتی پیش افزایش ۷۰ درصدی مصرف گاز بخش خانگی اعلام شد که افزایش مجدد آن همزمان با ورود به فصل سرد سال بسیار محتمل و قریب الوقوع است. 

یکی از مهمترین مسائل برای جلوگیری از خاموشی‌های احتمالی، به حداقل رساندن محدودیت و از طرفی مدیریت آلودگی ناشی از نیروگاه ها در زمستان، میزان پرشدگی مخازن سوخت نیروگاهی است. سوخت اصلی نیروگاه‌ها گاز است و دو سوخت مایع گازوئیل و مازوت به عنوان سوخت جایگزین برای تامین سبد سوختی نیروگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در صورتی که گاز نیروگاه ها برای تامین برق کافی نباشد، به اجبار برنامه های دیگری مثل خاموشی و یا استفاده از سوخت مایع دنبال خواهد شد که البته تبعات محیط زیستی دارد. باید این نکته را هم در نظر داشت به غیر از آلودگی های ناشی از سوخت های مایع، مصرف این نوع سوخت به دلیل افزایش اصطکاک و هزینه‌ تعمیرات ، مطلوب نیروگاه ها هم نیست.

ساناز جعفرزاده مسئول محیط‌زیست برق حرارتی در خصوص وضعیت مخازن نیروگاه ها گفت: مخازن سوخت مازوت نسبت به سال گذشته وضعیت بهتری دارد. در سال گذشته ۷۲ درصد پرشدگی مخازن داشتیم و امسال این مقدار به ۷۵ درصد رسیده است. برای سوخت گازوییل هم در ابتدای سال وضعیت مخازن مناسب بود، اما در یک بازه به علت تعمیرات و اورهالی که در ایستگاه‌های گازی صورت گرفت، سوخت مایع گازوییل مصرف شد. با این وجود ذخایر سوخت گازوییل هم از ابتدای مهر وضعیت رو به بهبودی داشته است.

به گفته جعفرزاده ذخیره سوخت گاز هم وضعیت مناسبی دارد و نسبت به زمان مشابه در سال گذشته ۶۱ درصد شرایط بهتری دارد.

 

جعفرزاده در خصوص افزایش مصرف گاز خانگی گفت: این موضوع قطعا در تامین گاز نیروگاه‌ها تاثیر داشته است. در شهریور ماه که نیاز به برق بیشتر بود عمده سبد سوختی نیروگاه‌ها از گاز تامین می‌شد. در شهریور و مرداد نزدیک به ۲۹۰ میلیون سوخت معادل مصرف شد که بالغ بر ۸۵ درصد آن سوخت گاز بوده است. هرچقدر در حوزه خانگی بتوانیم صرفه جویی داشته باشیم و اگر حداقل ده درصد صرفه جویی در بخش خانگی اتفاق بیفتد، ممکن است لازم نباشد سوخت مایع زیادی در نیروگاه‌ها مصرف کنیم. در صورت صرفه جویی میتوانیم تا ۹۰ درصد سوخت مورد نیاز نیروگاه هارا با گاز تامین کنیم.

جعفرزاده با اشاره به اینکه ذخایر گازی نیروگاه‌ها هیچ گاه صفر نمی‌شود گفت: ما همیشه در فصل سرما یک سهم بیشتری نسبت به فصل گرم به سمت سوخت مایع می‌رویم، اما اینگونه نیست که صد در صد سبد سوختی نیروگاه را تشکیل دهد.

مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق هم در این باره گفت: در خصوص سوخت نیروگاه‌ها در زمستان، هماهنگی بسیار خوبی بین وزارت نیرو و وزارت نفت صورت گرفته برای آنکه بتوانیم زمستان امسال را هم بدون خاموشی پشت سر بگذاریم.

 

 

 

 

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان