پنجشنبه, 09 فروردین 1403
پنجشنبه, 09 فروردین 1403
Thursday, 28 March 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۷۷ ]

 

گیلان امروز- طرح ملی جاده سوادکوه سال‌هاست با اعتبارات کم به کندی پیش رفته و نقاط حادثه‌خیز این محور تردد را برای بومیان و مسافران ناایمن ساخته است.

به گزارش تسنیم ، جاده‌های مواصلاتی پر‌تردد نیازمند زیرساخت‌های قوی و متناسب با شرایط محور هستند، شرایطی که امنیت تردد و رفاه مردم بومی و مسافران را تامین کرده و نقاط حادثه‌خیز، تهدید‌کننده جان و گره ترافیکی در آنها شکل نگیرد، اما برخلاف آنچه که انتظار می‌رود در جاده‌های مختلف استان شاهد نقاط حادثه‌خیز و گره‌های ترافیکی هستیم که همواره حوادث ناگواری در آنها رخ می‌دهد، حوادث جاده‌ای که در صورت تدابیر‌ صحیح شاهد کاهش آن خواهیم بود.

محور مواصلاتی سوادکوه به عنوان یکی از پر‌تردد‌ترین جاده‌های ورودی مازندران که همواره بار ترافیکی ‌سایر محورها را ‌بر دوش می‌کشد، دارای نقاط حادثه‌خیز و پرخطری است که باوجود حوادث ناگوار جاده‌ای در این نقاط، تلفات جانی و سختی تردد ، تاکنون ابراز نگرانی‌ها در مورد آن تدبیری را پایان نداده و طرح‌های پایه‌ریزی شده را به اتمام نرسانده است.

اگرچه از پل پل‌سفید تا طرح شهید مهدوی قائمشهر جزء طرح ملی محسوب می‌شوند اما اعتبارات قطره چکانی این طرح‌ ملی را فرتوت زمان کرده و سال‌هاست با اجرای کند پیش می‌رود، طرحی ملی که در مسیر خود قرار است گره ترافیکی پل پل‌سفید را گشوده، تقاطع آزادمهر را اجرایی، جاده مرگ بالازیراب را امن ، جاده پر حادثه سرخکلا را عاری از خطر و گره ترافیکی کرده و به سمت شهرستان‌های مجاور پیش رود، قراری که کندی آن، نقاط مختلف جاده سوادکوه بویژه بالازیراب و سرخکلا را از حیث مسکونی بودن مسیر و جمعیت ساکن، محلی ناامن برای برای تردد بومیان و مسافران کرده است.

 

اتمام طرح ملی جاده سوادکوه بستگی به بودجه دارد

سید مرتضی حسینی مدیر حوزه ساخت و توسعه راه‌های مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم درمورد نقاط حادثه‌خیز و گره جاده سوادکوه، خاطرنشان کرد: دو نقطه " بالازیراب" و " سرخکلا" در قالب پروژه محور پل‌سفید به قائمشهر قرار داشته و پیمانکار درحال انجام کارهای اجرایی مسیر پل‌سفید به سمت زیراب هست، بعضاً دیوارسازی انجام شده، طرح ملی بوده و به مرور در حال انجام است.

وی با توجه به خرید املاک و تعریض در برخی نقاط جاده سوادکوه به منظور اجرای طرح ملی، اظهار داشت: املاک بحثی حقوقی و توافقی بین طرفین است در طی چند سال گذشته بخشی از خریداری املاک انجام شده و بخشی هم نشده که بر اساس مسائل اعتباری باید اصلی‌ترین موارد را اولویت قرار دهیم.

حسینی تصریح کرد:به عنوان مثال درحال حاضر ورودی "بالازیراب" که یک مسیری قیفی و گره ترافیکی ایجاد می‌شود در ابتدا باید این گره را رفع کنیم و سپس شرایط ایجاد طرح میدان در آن نقطه را فراهم آوریم‌ درواقع رفع حالت قیف اولویت دارد.

وی افزود: میدان یک فضای شهری است و در بین راه میدان نداریم از این رو قبلا هماهنگی‌هایی با مجموعه شهری داشتیم اما در حال حاضر اولویت آن نقطه رفع حالت قیفی وحفظ ایمنی مسیر است.

مدیر حوزه ساخت و توسعه راه‌های مازندران تصریح کرد: تمام مسیر طرح ملی بوده و اتمام آن بستگی به شرایط بودجه دارد بنابراین نمی‌توان زمانی برای اتمام آن تعیین کرد.

وی افزود: متناسب با بودجه‌ای که می‌رسد کار انجام می‌شود البته باید توجه داشت که محور دارای اعتبارات خوبی بوده و کارها نیز به مرور در حال اجرا شدن است.

 

به طرح ملی جاده سوادکوه باید نگاه ویژه داشت

رمضان غلامی اِواتی فرماندار شهرستان سوادکوه نیز در گفت‌وگویی با بیان اینکه باید نگاه ویژه به محور سوادکوه داشت، تصریح کرد: با توجه به پر هزینه بودن این طرح ملی و وضعیت کشور روند پیشروی کند بوده اما باتوجه به اهمیت جاده سوادکوه باید به طور ویژه به این محور و طرح نگاه کرد، دغدغه ماست و جلساتی را با نمایندگان مجلس و استاندار داشته‌ایم.

وی افزود: اگرچه در طی سال‌های اخیر اتفاق‌های خوبی رقم خورد اما همچنان در برخی نقاط از این محور دارای مشکلاتی هستیم.

غلامی اِواتی خاطر نشان کرد: با در دست گرفتن مسئولیت، بازدیدهایی از نقاط پر خطر ازجمله " اَمیرده" پل‌سفید و " بالازیراب" در زیراب داشتیم که در هر دو نقطه کار شروع شده است.

وی ادامه داد: نقطه رانشی امیر‌ده ایمن‌سازی و تعریض نقطه حادثه‌خیز بالازیراب در حال انجام است،بحث تملک در بالازیراب نیز به دلیل کسری بودجه و همچنین ارزیابی نکردن همه نقاط دچار تاخیر شده است که پیگیر جدی این موضوع هستیم و طرح میدان در آن نقطه نیز به دلیل کسری بودجه تاکنون اتفاق نیفتاد اما جزء طرح است.

فرماندار سوادکوه باتوجه به سفر ریاست جمهوری به مازندران، خاطر نشان کرد: در سفر ریاست جمهوری به استان از گدوک تا قائمشهر همه را در یک محور و یک طرح تعریف کردند و بودجه‌ای نیز در نظر گرفته‌اند که پیگیر تخصیص آن هستیم.

 

طرح محور سوادکوه در ردیف اعتبارات ملی قرار دارد

کمال‌ علی‌پور خنکداری نماینده مردم قائمشهر، سوادکوه، جویبار، سوادکوه شمالی و سیمرغ در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برای نقاط حادثه‌خیز چند ردیف اعتباری داریم، گفت: هر دستگاه اجرایی باید آنها را پیگیری کند، اولین موضوع ستاد مدیریت بحران بوده که از محل ده 12 بودجه مدیریت بحران کشور است و برای مازندران به منظور دیوار حائل، نشت زمین، مشکلات کشاورزی و این قبیل از محل ده 12 می‌توان به تمام دستگاه‌ها کمک کرد.

رئیس مجمع نمایندگان مازندران، محور سوادکوه را خارج از موضوع مدیریت بحرانی دانسته و اظهار داشت: در محور سوادکوه موضوع مدیریت بحرانی نیست در نقاط حادثه‌خیز یک ردیف اعتباری داریم که می‌تواند برای رفع موانع، نصب گاردریل، دیوار حائل و موارد دیگر باشد درواقع ردیف اعتبار در این نقاط حادثه‌خیز بستگی به تعریف پروژه دارد که امسال برای مازندران 174 میلیارد تومان پول گذاشته‌ایم.

وی افزود: درواقع پروژه‌ها باید تعریف شود و اداره راه پیشنهاد دهد ‌که نقطه‌ای حادثه‌خیز است.

علی‌پور تصریح کرد: در محور سوادکوه نقاط حادثه‌خیز جزء اعتبارات نداریم چراکه این محور در اعتبارات ردیف ملی قرار داشته و نقطه حادثه‌خیز برایش مفهومی ندارد و هرچه که هست در همان طرح ملی قرار دارد.

وی افزود: برای پل پل‌سفید امسال 450 میلیارد تومان اعتبار قرار داد بستیم و سقف قرارداد تا 850 میلیارد تومان است،تلاش داریم تا سال 1402  پل به عرشه برسد.

اجرای کند طرح‌های زیرساختی ملی همچون طرح جاده سوادکوه که وابسته به اعتبارات ملی است، همواره زیان‌هایی را برای بومیان و مسافران اعم از جانی و مالی به بار آورده، اگرچه تلاش متولیان شهرستانی، استانی و نمایندگان برای سرعت بخشیدن و اتمام هرچه سریع‌تر طرح فزون گشته اما همواره سهم مناطق کم برخوردار از اعتبارات ملی، پاسخگوی نیاز وسیع آن نبوده از این رو سال‌هاست روند کندی را برای این طرح شاهد هستیم هرچند اقداماتی نیز در طی این سال‌ها شاهد بودیم.

امید تخصیص اعتبارات ملی کلان اگرچه دل‌گرم کننده است اما مسرت این امیدواری زمانی حاصل می‌شود که عملا این اتفاق خوشایند رخ دهد و چالش‌های این مسیر پر تردد کم رنگ شده و نقاط حادثه‌خیز آن ایمن گردد.

 

 

 

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان