پنجشنبه, 06 اردیبهشت 1403
پنجشنبه, 06 اردیبهشت 1403
Thursday, 25 April 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۹۲ ]

 

 

 

گیلان امروز- مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان اعلام کرد: میزان صادرات هنرهای سنتی و صنایع دستی استان در شش ماهه نخست امسال به حدود ۸۰۰ هزار دلار رسیده که اروپایی ها، کشورهای حاشیه خلیج فارس و آسیای میانه بیشترین خریداران این محصولات هستند.

ولی جهانی در گفت و گو با ایرنا افزود: رشتی دوزی، چادرشب بافی، حصیربافی، تولیدات چوبی، چرم، سفال و سرامیک بیشترین میزان صادرات استان را به خود اختصاص داده‌اند.

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین و بزرگترین رویدادهای حوزه صنایع دستی در حوزه بازرگانی و صادرات بروز یافته است، عنوان کرد: میزان صادرات در شش ماهه نخست امسال نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۲۰ درصد رشد داشته است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان با اشاره به ظرفیت‌های مختلف استان در حوزه صنایع‌دستی و هنرهای سنتی گفت:بیش از ۲۷ هزار هنرمند صنایع‌دستی در حدود ۴۲ رشته مختلف تولید محصولات هنرهای سنتی گیلان مشغول به فعالیت هستند و هفت شهر و روستای استان نیز با برندهای ملی و جهانی به عنوان شهر و روستاهای صنایع‌دستی معرفی شده‌اند.

جهانی ادامه داد: این اداره‌کل در نظر دارد با احیاء رشته‌های در معرض فراموشی و نیز رونق‌بخشی به برند محصولات صنایع‌دستی گیلان در قالب طرح‌های کیفی‌سازی و برگزاری طرح‌های توسعه مهارت‌های فردی هنرمندان صنایع‌دستی ضمن ایجاد شرایط رونق تولید، زمینه تکمیل زنجیره‌ ارزش صنعت گردشگری استان گیلان را فراهم سازد.

رشتی دوزی (قلاب دوزی رشت) یکی از رودوزی‌های سنتی ایران و از صنایع دستی گیلان است که در فهرست آثار ملی ایران - میراث فرهنگی ناملموس (معنوی) - به ثبت رسیده‌است؛ در این کار زمینه پارچه به وسیله نخ‌های ابریشمین رنگین به گونه‌ای بسیار زیبا و چشم نواز تزئین می‌شود.

 

 

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان