جمعه, 10 فروردین 1403
جمعه, 10 فروردین 1403
Friday, 29 March 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۷۷ ]

 

استقلال تهاجمی، پرسپولیس منطقی

ایمان گودرزی

 لیگ بیست و دوم پس از پایان هفته‌ی ششم سه هفته تعطیل شد و ملی پوشان برای فیفا دی به اردوی اتریش رفتند. در این اردو ۵ بازیکن از پرسپولیس و ۳ بازیکن از استقلال حضور دارند و انتظار می‌رود که اگر مصدومیتی رخ ندهد سرخابی ها در جام جهانی همین تعداد ملی پوش را داشته باشند. تا پایان هفته‌ی ششم پرسپولیسی ها با ۱۴ امتیاز در صدر جدول قرار گرفتند و استقلال با ۱۱ امتیاز در رده‌ی سوم جدول جای دارند. شاید برای قضاوت زود باشد اما در این لیگ جذاب همه یک سوال در ذهن دارند: آبی یا قرمز؛ کدام تیم بالاتر از رقیب سنتی می‌ایستد؟ به بهانه‎ی وقفه‌ی بوجود آمده در لیگ با هم نگاهی به عملکرد فنی دو تیم در این شش هفته می‌اندازیم؛

 

پرسپولیس بهتر از خط حمله‌ی پر ترافیک آبی ها

استقلالی ها این فصل بیشترین خرید خود را در پست های هجومی داشتند، پرسپولیس نیز با به خدمت گرفتن لوکادیا و شیخ دیاباته سعی بر برطرف کردن نقطه ضعف فصل گذشته خود داشت. با این حساب انتظار می‌رفت که هر دو تیم بازی های بسیار هجومی از خود به نمایش بگذارند. از نظر گلزنی پرسپولیسی ها بهتر عمل کردند و تا پایان هفته‌ی ششم ۸ گل به ثمر رساندند و استقلالی ها ۷ گل زدند. از ۸ گل پرسپولیس ۴ گل را لوکادیا ستاره‌ی هلندی آنها به ثمر رسانده که شاید نشان دهنده این است که یک خرید با برنامه و حساب شده بهتر از چند خرید بی حساب و کتاب است.

 

استقلال شوت زن و بی دقت

خط حمله‌ی پر ترافیک استقلال تا اینجای فصل عملکرد بهتری از نظر شوت زنی نسبت به پرسپولیسی ها داشته است. اما ارزش شوتی که از خط دروازه عبور نکند فرق چندانی با شوت نزدن ندارد. شاگردان ساپینتو نشان داده‌اند که نسبت به فصل قبل با سیستم هجومی تری بازی می‌کنند و بازیکنان این تیم در ۶ بازی ۸۶ شوت به سمت دروازه حریف زده‌اند. اما از این ۸۶ شوت فقط ۲۴ شوت در چارچوب دروازه قرار داشته است یعنی میانگین هر بازی ۴ شوت در چارچوب که این آمار نشان دهنده‌ی دقت پایین شوت های استقلالی هاست. از طرفی سرخ پوشان در این ۶ هفته ۵۵ شوت به سمت دروازه حریف شلیک کرده‌اند که ۱۷ شوت در چارچوب قرار داشته است. یعنی در هر بازی میانگین ۲.۸ شوت در چارچوب حریف قرار گرفته است.

 

امید آبی ها زنده‌تر است

برخلاف شوت های زیاد و بی ثمر استقلالی ها، امید به گل این تیم تا اینجای کار حدود دو برابر پرسپولیس است. امید به گل شاگردان ساپینتو در این ۶ هفته ۹.۴۸ و امید به گل شاگردان یحیی ۵.۱۹ است. این قضیه نشان دهنده این است که استقلالی ها در ایجاد موقعیت خطرناک موفق تر از پرسپولیسی ها عمل کرده اند. از طرفی اگر بخواهیم امید به گل حریفان این دو تیم را بررسی کنیم میانگین امید به گل حریفان مقابل استقلال ۳.۷۲ و امید به گل حریفان مقابل پرسپولیس ۲.۹۴ است که این اعداد نشان دهنده این است که پرسپولیسی ها در خط دفاع کمی بهتر از آبی ها عمل کرده اند.

 

مالکیت و پاس برابر

هر دو تیم تا اینجای لیگ از نظر مالکیت توپ و میدان و پاس ها تقریبا مشابه هم عمل کرده‌اند اما آبی ها دقت پاس بالاتری نسبت با سرخ پوشان داشته‌اند. از نظر درصد مالکیت توپ استقلال آمار ۵۷.۱۶ درصد و پرسپولیس آمار ۵۹.۳۳ درصد را به نام خود ثبت کرده‌اند. از لحاظ استقلال ۲۸۹۱ پاس با دقت ۸۳.۵ درصد داشته از سوی دیگر پرسپولیسی ها ۲۹۵۴ پاس با دقت ۸۲.۶۶ درصد داشته ‌اند.

به جز آمارها و اعداد و فکت های ۶ هفته‌ی اول سرخابی ها نظر منصور رشیدی بازیکن سابق استقلال و پرسپولیس را در مورد عملکرد دو تیم در این ۶ هفته پرسیده‌ایم که در زیر جواب را می خوانیم؛

 

استقلال

استقلالی ها فصل را خوب آغاز نکردند و چند بازی پشت سر هم تغییر سیستم داشتند. البته این اتفاق کاملا طبیعی بود و تا زمانی که آقای ساپینتو سیستم اصلی را بشناسد زمان می‌یرد. اما دیدیم که استقلال در هفته‌ی ششم چه بازی فوق العاده زیبا و هجومی را به نمایش گذاشت و قاطعانه مقابل نساجی پیروز شد. استقلال در این بازی نشان داد که به هماهنگی لازم رسیده است و ساپینتو بازیکنان و ترکیب اصلی تیمش را شناخته است. از حالا به بعد قطعا بازی های جذاب تری را از استقلال شاهد خواهیم بود. شاید تنها نقطه ضعف استقلال تا اینجای کار فقط نبود یک هافبک خلاق باشد. استقلال قطعا در کنار تیم های پرسپولیس، سپاهان، فولاد و گل گهر مدعی قهرمانیست.

 

پرسپولیس

پرسپولیس باخت نداشته و هم در دفاع و هم حمله هفته به هفته عملکرد بهتری را از خود به جای گذاشته است. لوکادیا یک مهاجم تمام کننده و بی رحم است و سود این خرید خوب را پرسپولیس به خوبی خواهد کرد. لوکادیا تا اینجای کار آقای گل است و قطعا گل های بیشتری را برای پرسپولیسی ها به ثمر خواهد رساند. لیگ ما برای پیشرفت بیشتر به چنین بازیکنانی نیاز دارد. همان طور که گفتم پرسپولیس هم در کنار استقلال، سپاهان، فولاد و گل گهر مدعی قهرمانی خواهد بود.

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان