پنجشنبه, 09 فروردین 1403
پنجشنبه, 09 فروردین 1403
Thursday, 28 March 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۷۷ ]

 

 

گیلان امروز- در ایران هفت نیروگاه زیست‌توده با تکنولوژی‌های متفاوت و با ظرفیت حدود ۱۴ مگاوات فعالیت می‌کنند، اما تاکنون آنطور که باید از ظرفیت آن‌ها استفاده نشده و این در حالی است که به تازگی معاون وزیر نیرو اعلام کرده که این نیروگاه‌ها از سال آینده برای تمامی شهرهای شمالی و کلان شهرها اجرا می‌شوند.

به گزارش ایسنا، در ایران روزانه بیش از ۵۸ هزار تن پسماند عادی تولید می‌شود که فقط ۲۰ درصد آن بازیافت شده و حجم بسیار زیادی از آن در اطراف شهرها و روستاها یا حتی دریاها و جنگل‌ها دفن می‌شوند؛ بی‌توجهی به این موضوع معضلاتی جدی از جمله آلودگی هوا، خاک و آب‌های سطحی و زیرزمینی را در کشور به وجود آورده است.

در کلانشهرهای کشور، ۶۵ درصد از پسماندها تر هستند که ۶۰ درصد آن قابل تبدیل به کمپوست یا انرژی هستند. پسماندهای خشک نیز ۳۵ درصد از پسماندهای عادی را تشکیل می‌دهند و بازیافت آن‌ها توجیه اقتصادی بالایی دارد که هم‌اکنون حدود ۱۰ درصد آن نیز بازیافت می‌شود.

سازمان ساتبا امسال برنامه‌ای را به منظور شناسایی و حل مشکلات نیروگاه‌های موجود و همچنین احداث نیروگاه‌های جدید به ظرفیت حداقل ۴۰۰ مگاوات ساعت در دستور کار قرار داده است و آن طور که محمود کمانی - معاون وزیر نیرو به تازگی درباره اقدامات صورت گرفته برای توسعه نیروگاه‌های زیست توده در کشور، به ایسنا گفت: این نیروگاه‌ها به امحای زباله کمک می‌کند که در فاز اول برای شهرهای شمالی و کلان شهرها اجرا خواهد شد.

به گفته وی مراحل اجرای کار به این ترتیب است که شرکت‌های سرمایه‌گذار با کمک شهرداری‌ها نسبت به احداث اقدام می‌کنند و ساتبا برق تولید شده را خریداری می‌کند. روند سرمایه‌گذاری نیز به این شکل است که ۶۰ درصد از سوی شهرداری و ۴۰ درصد نیز سرمایه‌گذاری خواهد بود و قرارداد ها به صورت BOT منعقد می‌شود.

معاون وزیر نیرو  با بیان اینکه این پروژه‌ها کمک زیادی به حفظ آب و خاک خواهد کرد تصریح کرد: در حال حاضر سه نیروگاه در شهرهای ساری رشت و فسا در حال احداث است و برنامه ما این است که احداث نیروگاه‌های زیست توده از سال آینده برای تمامی شهرهای شمالی و کلان شهرها اجرا شود.

 از آنجایی که تولید برق از پسماند بدون در نظر گرفتن مزایای زیست محیطی و صرفا با دید اقتصادی مقرون به صرفه نیست، بنابراین احداث، تأمین خوراک نیروگاهی، خرید برق و رعایت ملاحظات زیست محیطی یک نیروگاه زیست‌توده با همکاری تنگاتنگ وزارتخانه‌های نیرو، کشور و سازمان حفاظت محیط زیست میسر می‌شود.

در همین راستا وزارت نیرو تفاهم‌نامه‌ای سه جانبه با وزارت کشور و سازمان محیط زیست را در دستور کار قرار دارد که امضای آن ارتقای ظرفیت نیروگاه‌های زیست توده کشور را با سرعت بیشتری جلو خواهد برد. در صورت محقق شدن اهداف این پویش و رسیدن به ظرفیت جدید نیروگاهی زیست توده حداقل به میزان ۴۰۰ مگاوات و تولید خالص سالیانه انرژی الکتریکی پس از اتمام طرح به میزان ۳ میلیارد کیلووات ساعت می‌توان بهره‌وری انرژی و کاهش تلفات شبکه انتقال و توزیع به میزان ۲۵۰ میلیون کیلووات ساعت، صرفه‌جویی سالیانه سوخت «گاز طبیعی» به میزان ۸۵۰ میلیون مترمکعب را پیش‌بینی کرد.

 

 

 

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان