جمعه, 10 فروردین 1403
جمعه, 10 فروردین 1403
Friday, 29 March 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۷۷ ]

 

گیلان امروز- کلمات به دلیل معانی زیادی که دارند به ابهام معنایی معروف هستند. ذهن انسان باید شبکه پیچیده‌ای از اطلاعات را تجزیه و تحلیل کرده و از شهود صحیح برای درک معانی دقیق این کلمات استفاده کند.

به گزارش سایت ammannet؛ موتور‌های جستجو، برنامه‌های کاربردی ترجمه و دستیار‌های صوتی امروزی قادر به درک و منظور ما هستند. همچنین امروزه برنامه‌های پردازش زبان به تعدادی از کلمات معنا می‌بخشند، بدون اینکه ما صریحاً به آن‌ها بگوییم منظورمان چیست؟ این برنامه‌ها با استفاده از آمار و الگوریتم‌ها معنای کلمات را پیدا می‌کنند.

با پیشرفت هوش مصنوعی، کامپیوتر‌ها و ماشین‌ها، قادر به درک، تجزیه و تحلیل و پیش‌بینی اطلاعات پیچیده هستند، اما برای محققان و دانشمندان سوال پیش آمده که آیا هوش مصنوعی می‌تواند معانی مختلف کلمات را تشخیص دهد؟ همچنین محققان در حال بررسی این موضوع هستند که آیا هوش مصنوعی می‌تواند  معانی کلمات را به همان روشی که انسان انجام می‌دهد تقلید کند یا خیر.

بر اساس بیانیه‌ مطبوعاتی منتشر شده توسط دانشگاه کالیفرنیا، طبق مطالعه دانشمندان، سیستم‌های هوش مصنوعی می‌توانند معانی بسیار پیچیده‌ای را یاد بگیرند. این مطالعه همچنین نشان داد که سیستم هوش مصنوعی قادر به رمزگذاری معانی کلمات به گونه‌ای است که مرتبط با نیاز انسان هستند.

دانشمندان همچنین مدل‌های گوناگون زبان را تجزیه و تحلیل کردند و کلماتی که از نظر معانی به یکدیگر نزدیک بودند را در یک فهرست دسته بندی کردند (مثلا سیب و نان که هر دو خوردنی هستند و افراد می‌توانند در میان وعده از آن استفاده کنند را در یک فهرست قرار دادند). آن‌ها اعلام کردند که کلمات اطلاعات مختلفی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

گابریل گراند، سرپرست این مطالعه، می‌گوید: "انسان‌ها با استفاده از مقیاس‌های ذهنی متفاوتی که دارند می‌توانند معانی کلمات را درک کنند. برای مثال، دلفین‌ها و کروکودیل‌ها از نظر اندازه مشابه هستند، اما یکی از آن‌ها بسیار خطرناک‌تر از دیگری است".

 

درک کلمات کامپیوترها

گراند خاطرنشان می‌کند که مدل‌های پردازش زبان از آمار تکرار برای سازماندهی کلمات در یک آرایه چند بعدی عظیم استفاده می‌کنند. هر چه کلمات در برخی مقیاس‌ها بیشتر به یکدیگر شباهت داشته باشند، در ماتریس به یکدیگر نزدیکتر می‌شوند.

گزارش شده که ابعاد مساحت این ماتریس بسیار زیاد است و هیچ معنای ذاتی برای این کلمات در ساختار ماتریس وجود ندارد. گراند همچنین گفت که صد‌ها بعد برای برخی از کلمات جاسازی شده در ماتریس وجود دارد، و ما نمی‌دانیم که این ابعاد به چه معنا هستند. "

 

درک معانی توسط کامپیوترها

دانشمندان برای این که متوجه شوند معانی مدل‌ها چه قدر با درک انسان ارتباط دارند از گروهی خواست تا کلمات را بر اساس مقیاس‌های معنایی رتبه‌بندی کنند پس از بررسی و مقایسه مدل‌ها محققان به این نتیجه رسیدند که مدل‌های پردازش زبان، کلمات را بسیار شبیه به انسان‌ها رتبه بندی می‌کنند. این مدل‌ها دلفین‌ها و کوروکودیل‌ها را از نظر اندازه مشابه ارزیابی کردند و متوجه شدند یکی از حیوانات وحشی‌تر است.

پس از بررسی، دانشمندان اشاره می‌کنند که آزمایش‌ها نشان دهنده قدرت زبان است. از طریق همین آمار‌های ساده است که می‌توانیم اطلاعات معنایی زیادی را بازیابی کنیم.

 

 

 

 

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان