پنجشنبه, 09 فروردین 1403
پنجشنبه, 09 فروردین 1403
Thursday, 28 March 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۷۷ ]

 

بهرام عنبری قاضیانی*

شاید این سوال پیش بیاید که کدام تعریف در خصوص امور مالی درست است؟ باید گفت همه تعاریف بالا برای امور مالی درست است. به طور کلی امور مالی به سه دسته، طبقه بندی می شوند که امور مالی خانگی یا شخصی، امور مالی شرکتی و امور مالی دولتی از این دسته هاست و تعریف فرآیند های مالی در این سه بخش با هم متفاوت هستند.

 

تعریف واژه امور مالی:

امور مالی (Finance) یک اصطلاح وسیع از لحاظ معنایی است اما بصورت کلی وقتی در مورد امور مالی بحث می شود، هدف دو مساله زیر است:

نحوه مدیریت پول یا منابع مالیساختاری منظم برای دریافت وجوه مالی

هر شخصی در امور مالی خود بر روی بودجه، پول یا داشته های خود نظارت می کند، داشته های مالی خود را ایجاد کرده و در مورد انواع دارایی ها، و در برخی مواقع در مورد اعتبارات و تسهیلات بانک و سرمایه گذاری و سایر امور خود که ماهیت پولی داشته باشد مطالعه و تصمیم گیری می کند.

وقتی صحبت از یک سیستم می شود یعنی مجموعه ای از عواملی که دور هم جمع شده و هدف خاصی را دنبال می کنند که بانک و بانکداری نیز زیرمجموعه این سیستم قرار دارد. سیستم مالی یعنی سیستمی که برای پول، اعتبارات، بدهی ها، سرمایه گذاری ها و دارایی های فرد، تشکیل شده است و کمک می کند آنها را ایجاد کرده و با نظارت خاصی این امور انجام گیرد.

موسسه مشاوران ارائه دهنده انواع خدمات حسابداری شرکت ها می باشد.

 

انواع امور مالی

به طور کلی امور مالی به سه دسته مهم تقسیم می شوند که در زیر شرح داده می شود:

1- امور مالی شخصی و خانگی (اشخاص حقیقی):

دسته اول مربوط به امور مالی اشخاص بصورت فردی یا خانوادگی می شود. یک فرد یا یک مدیر خانواده باید از میزان درآمد و میزان هزینه هایی که دارد مطلع باشد و برای هزینه ها و درآمد های خود و خانواده برنامه ریزی معین و هدفمندی داشته باشد. امور مالی هر شخصی بستگی به نظرات و اهداف خود، به ویژه شرایط زندگی او می تواند متغیر باشد.

2- امور مالی شرکتی (اشخاص حقوقی):

یک شخصیت حقوقی مانند شرکت، بایستی سیستم مالی خود را بصورت شفاف مدیریت کند. تمایز سیستم مالی اشخاص حقوقی از اشخاص حقیقی یه این دلیل است که نظارت و تمرکز بیشتری روی عملکرد مالی خود دارند و همچنین مسایل مالی زیادی همچون صورت سود و زیان، مسایل مالیاتی، ثبت های سند ها و حسابداری و… دارند که تصمیم گیری برای آنها بسیار مهم است.

3- امور مالی دولتی:

آخرین دسته امور مالی که در ایران بیشترین فساد و رانت را دارد امور مالی اداره های دولتی و سازمان ها است. مدیریت این نوع از امور مالی مربوط به سیاست های مالیاتی، هزینه ها، بودجه ریزی ها، بدهی ها و نحوه محاسبات آنهاست. در این سیستم، نحوه پرداخت خدمات مالی به مردم، نظارت و تخصیص منابع و بودجه، توزیع درآمد و تثبیت کردن وضعیت اقتصادی و… از وظایف مهم سیستم مالی دولتی به حساب می آید.

 

طراحی سیستم مالی:

زندگی در دنیایی با منابع محدود و نیازهای نامحدود باعث می شود که بشر به فکر ایجاد سیستم های متنوعی برای رفع نیازهای خودش باشد که یکی از این سیستم های مهم، سیستم مالی است.

 

هدف از طراحی سیستم مالی:

یکی از اهداف مهم برای طراحی سیستم های مالی، ارائه اطلاعات و ارقام دقیق، استخراج داده های مستند، پردازش مناسب و… به مدیران می باشد که باعث گرفتن تصمیمات مناسب طبق شرایط اقتصادی موجود می شود.

 

* مدیر مالی شهرداری سنگر

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان