جمعه, 10 فروردین 1403
جمعه, 10 فروردین 1403
Friday, 29 March 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۷۷ ]

 

گیلان امروز- استاندار مازندران گفت: زیرساخت‌های اقتصادی و گمرکی مازندران برای تبدیل جمهوری اسلامی ایران به هاب تجاری منطقه CIS آماده است.

به گزارش ایرنا، سید محمود حسینی‌پور در گفت و گویی افزود: استان مازندران در جغرافیای سیاسی با نقش‌آفرینی در کریدور شمال به جنوب یکی از محوری‌ترین استان‌های تجاری کشور است که براساس سیاست‌های دولت، برقراری ارتباط بیشتر با کشورهای CIS در دستور کار مسوولان این استان قرار دارد.

وی با بیان این که، زیرساخت‌های اقتصادی و گمرکی در مازندران برای تبدیل شدن جمهوری اسلامی ایران به هاب تجاری منطقه CISآماده است، گفت: در ماه‌های گذشته تلاش کردیم که به عنوان مرکز ثقل کریدور شمال به جنوب کشور قرار بگیریم؛ چراکه مازندران با بهره‌مندی از سه بندر مهم امیرآباد، فریدونکنار و نوشهر و همچنین مسیر خط ریلی رو - رو در بندر امیرآباد مهم‌ترین شاخص‌های تجارت ریلی را دارد.

استاندار مازندران اضافه کرد: اجلاس سفرای کشورهای عضو اکو در ماه‌های قبل در مازندران برگزار شد که این اجلاس در اولویت‌بندی و نحوه همکاری جمهوری اسلامی ایران با محوریت مازندران نقش اساسی داشته است.

حسینی‌پور با بیان این که مسوولان مازندران برای فعال کردن کریدور شمال به جنوب و افزایش ارتباط تجاری با کشورهای روسیه، چین و هند آماده است، خاطر نشان کرد: از این فرصت استثنایی همکاری‌های منطقه‌ای به طور حتم جمهوری اسلامی ایران نهایت بهره را خواهد برد.

وی اضافه کرد: سال‌های گذشته از ۲۰ درصد ظرفیت بنادر مازندران هم استفاده نمی‌شد اما اکنون ظرفیت‌ها برای بهره‌برداری دقیق‌تر باهدف توسعه اقتصادی کشور فراهم شده که باید صادرکنندگان از آن نهایت بهره را ببرند.

استاندار مازندران تصریح کرد: با همراهی معاونت دیپلماسی وزارت امور خارجه در پنجشنبه هفته گذشته نشستی بین صادرکنندگان و مسوولان ارشد وزارت امور خارجه برگزار شد که در این نشست در ارتباط با نحوه انتقال پول در شرایط تحریم و صادرات مباحث خوبی مطرح شد.

وی با بیان این که، مازندران به عنوان مرکز تولیدات کشاورزی، سهم ۱۱ درصدی در سبدغذایی کشور دارد، گفت: برنامه‌ریزی‌ها برای افزایش سهم تا ۲۵ درصدی استان در سبدغذایی کشور با همراهی شرکت‌های دانش بنیان در دستور کار قرار دارد.

 

تلاش‌ها برای افزایش صادرات  از مازندران به روسیه

حسینی پور با بیان این که، از مجموع ۲۷۰ میلیارد دلار واردات کشور روسیه، ۱۱ میلیارد دلار آن در حوزه صیفی‌جات است، افزود: مازندران با توجه به ظرفیت‌هایی که دارد می‌تواند سهم قابل توجهی در این بازار داشته باشد.

وی خاطر نشان کرد: همچنین روسیه سالانه پنج میلیارد دلار انواع ماهی و آبزیان وارد می‌کند که مازندران با توجه به ظرفیت‌هایی که در تولید آبزیان دارد می تواند سهم خود را از این بازار بگیرد.

صادرات کالاهای غیرنفتی استان در چهار ماهه امسال با ۳۴ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۳۰۰ میلیون دلار رسید.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه به منظور دیدار با صادرکنندگان و بررسی ظرفیت های اقتصادی و صادراتی استان پنج‌شنه ۱۴ مردادماه در قالب سفر ۲ روزه به مازندران سفر کرد.

اتحادیه کشورهای مستقل هم‌سود یا کشورهای مستقل مشترک‌المنافع (به اختصار cis اتحادیه‌ای شامل برخی از جمهوری‌های مستقل اتحاد جماهیر شوروی سابق است. تأسیس این اتحادیه به دست رؤسای مملکتی کشورهای روسیه، بلاروس و اوکراین بود. مرکز اصلی آن در مینسک پایتخت بلاروس، است و نشست‌های آن در کاخ تاوری در سن‌پترزبورگ انجام می‌شود.

این اتحادیه در دسامبر سال ۱۹۹۱ در یک قرار رؤسای کشورهای روسیه، بلاروس و اوکراین و سپس عضو شدن هشت کشور دیگر، شکل گرفت.

در سال ۱۹۹۳ پس از عضو شدن کشور گرجستان، که خود را تا آن زمان از این اتحادیه دور نگه می‌داشت، تعداد این کشورها افزایش یافت. گرجستان پس از جنگ مرداد ماه سال ۱۳۸۷ در منطقهه اوستیای جنوبی و دخالت روسیه از این سازمان خارج شد. همین مسئله موجب تقدیم پیش‌نویس قانونی به مجلس اوکراین برای خروج از این سازمان شد. هرچند که هم‌اکنون نیز اوکراین فعالیت چندانی در این سازمان ندارد و عملاً از آن خارج شده‌است. از فوریهٔ ۲۰۰۶ کشور قزاقستان در نشست‌های وزرای دفاع اتحادیه شرکت نمی‌کند و ترکمنستان نیز از سال ۲۰۰۵ عضو جانبی به حساب می‌آید.

اهداف این اتحادیه، سعی در بازسازی فضای اقتصادی و امنیت کشورهای پیشین اتحاد جماهیر شوروی سابق است.

آذربایجان، ارمنستان، ازبکستان، بلاروس، تاجیکستان، روسیه، قرقیزستان، قزاقستان و مولداوی به عنوان عضو اصلی و کشورهای افغانستان و مغولستان به عنوان عضو ناظر و ترکمنستان به عنوان عضو همکار در این اتحادیه همکاری دارند.

 

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان