جمعه, 07 اردیبهشت 1403
جمعه, 07 اردیبهشت 1403
Friday, 26 April 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۹۲ ]

 

بخش ورزش- ملی‌پوشان والیبال ایران، این روزها در اوج رقابت و حرارت، برای حضوری قابل‌قبول در رقابت‌های قهرمانی مردان جهان و جام‌واگنر آماده می‌شوند.

سروقامتان والیبال ایران پس از حضوری شایسته در لیگ ملت های ۲۰۲۲، یکشنبه ۲ مرداد وارد ایران شدند تا پس از گذراندن چند روز استراحت، تمرینات خود را برای حضور در رقابت های قهرمانی مردان جهان آماده کنند.

این رقابت ها که با حضور ۲۴ تیم از چهارم تا بیستم شهریور به میزبانی دو کشور لهستان و اسلوونی برگزار خواهد شد، از اهمیت خاصی برای والیبال جهان برخوردار است و بعد از المپیک معتبرترین تورنومنت والیبالی است.

در این شرایط تمام تیم های حاضر در مسابقات با تمام نیروی خود پا به میدان می‌گذارند و تیم ایران هم این قاعده مستثنی نیست.

 

اعلام لیست اولیه تیم ملی و دیدن اسم هایی که منتظرشان بودیم

بهروز عطایی مدت کوتاهی بعد از ورود به ایران لیست ۲۲ نفره خود را برای آغاز تمرینات اعلام کرد و نام میلاد عبادی‌پور، امیرحسین اسفندیار، مرتضی شریفی، میثم صالحی، احسان دانش‌دوست، جواد معنوی‌نژاد، شهروز همایونفرمنش، سیدمحمد موسوی، علی‌اصغر مجرد، امیرحسین توخته، مهدی جلوه، رضا عابدینی، امین اسماعیل‌نژاد، صابر کاظمی، پوریا یلی، جواد کریمی، محمدطاهر وادی، علی رمضانی، فاضل پژومان، محمدرضا حضرت‌پور، محمدرضا موذن و ابوالفضل قلی‌پور در فهرست اولیه تیم ملی دیده می‌شد.

اولین چیزی که در این لیست توجه همه را جلب می‌کند، نام مرد اول دفاع ایران، سیدمحمد موسوی است. دعوت از این ستاره با تجربه، نشان می‌دهد بهروز عطایی تمام قوای خود را برای کسب یک نتیجه خوب در رقابت های قهرمانی مردان جهان جذب کرده است.

اما این تنها نکته قابل توجه در این لیست نیست. چیز دیگری که به چشم می‌آید، دعوت بازیکنان جوانی است که به علت مصدومیت در لیگ‌ملت ها حضور نداشتند. میثم صالحی، جواد معنوی‌نژاد، علی‌اصغر مجرد و جواد کریمی.

از ابتدای لیگ ملت ها بیشترین سوالی که از کادر فنی و فدراسیون والیبال پرسیده شد این بود که این جوانانی که در سال های قبل شاهد درخششان کنار با تجربه ها بودیم چه زمانی به تمرینات تیم ملی اضافه می‌شوند و حالا دیدن اسم آن‌ها بین نفرات تیم ملی هم سوالات و ماجراهای خاص خود را دارد.

این بازیکنان با صلاح دید کادرفنی طول درمان و استراحت خود را کامل کردند تا بدون هیچ مشکلی بتوانند تیم‌ملی را در رقابت های مهم‌تر پیش رو همراهی کنند و حالا باید دید مدتی دور بودن از تمرینات ملی تاثیری روی عملکرد این ستارگان جوان می‌گذارد یا نه؟

موضوع دیگری که تمرینات ملی پوشان را در رقابت قرار می‌دهد، حضور چندین بازیکن با عملکرد عالی در یک پست است.

می‌شود گفت، اوج رقابت در پست دریافت قدرتی باشد، جایی که کاپیتان میلاد عبادی‌پور، میثم صالحی، امیرحسین اسفندیار، مرتضی شریفی، شهروز همایونفرمنش، احسان دانش‌دوست و جواد معنوی‌نژاد قرار دارند.

جذابیت رقابت بازیکنانی چون صالحی، اسفندیار، شریفی و معنوی نژاد برای حضور یافتن در ترکیب نهایی تیم ملی والیبال باید دیدنی باشد. بازیکنانی که هر کدام در سطح آمادگی خاص خود هستند و تک تکشان سبک بازی خاص خود را دارند.

بعد از این، درجه حرارت تمرینات، در پست پشت‌خط‌زن بالا می‌رود، جایی که جوانان پر استعدادی چون، اسماعیل نژاد، کاظمی و یلی در رقابت با هم هستند و نکته قابل توجه آنجاست که، پس از پایان رقابت های همبستگی کشورهای اسلامی بردیا سعادت هم وارد رینگ مبارزه می‌شود. انتخابی بسیار سخت برای اعضای کادرفنی، جایی که تک تک بازیکنان، در اوج آمادگی و انگیزه هستند.

شاید سال ها پیش، کمبود بازیکن خوب در هر پست و تمرکز فشار بازی‌ها روی یک ستاره، آن‌قدر کار را مشکل می‌کرد که سرآخر مصدومیت‌های کهنه نسخه تیم را می‌پیچید. اما حالا، در هر پست تعداد بازیکنان سطح بالا آن قدر زیاد است که حتی مخاطب عام والیبال هم نمی‌تواند روی یک اسم خط قرمز بکشد.

فضای رقابتی که این روزها بر والیبال ما حاکم است، شاید همان چیزی است که تیم ملی به آن نیاز داشت، طوری که اگر هر کدام از بازیکنان تا آخرین لحظه مبارزه نکنند، باید جدایی از تیم ملی را به جان بخرند. شور و حرارت جوانی و رقابتی که در کنار رفاقت به تیم بودن معنا می‌دهد.

 

برنامه‌ریزی فدراسیون و کادرفنی برای تقویم فشرده والیبال

آن طرف تر هم فدراسیون والیبال و کادر فنی با توجه به به فشردگی تقویم والیبال، شرایطی را مهیا کردند که تیم تحت فشار و خستگی قرار نگیرد. یکی از آن تصمیم ها انتخاب تیم «ب» ایران برای حضور در رقابت‌های همبستگی کشورهای اسلامی بود. این رقابت ها از ۱۷ تا ۲۷ مرداد در شهر قونیه کشور ترکیه برگزار می‌شود و عظیم جزیده، دستیار بهروز عطایی، هدایت تیم را برعهده دارد.

تیم ملی والیبال ایران، قبل از حضور در رقابت های قهرمانی مردان جهان، جام واگنر را در پیش دارد. ملی‌پوشان، روز شنبه ۲۲ مرداد تهران را به مقصد لهستان ترک خواهند کرد تا علاوه بر حضور در جام واگنر دو دیدار دوستانه با اوکراین در این کشور برگزار کنند تا برای رویارویی با ، صربستان، لهستان و آرژانتین آماده شوند.

مسابقات والیبال هوبرت جرزی واگنر (Hubert Jerzy Wagner) لهستان از سال ۲۰۰۳ هر ساله از سوی بنیاد واگنر در این کشور و با حضور چهار تیم مطرح و صاحب نام والیبال جهان برگزار می‌شود.

 

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان