پنجشنبه, 09 فروردین 1403
پنجشنبه, 09 فروردین 1403
Thursday, 28 March 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۷۷ ]

 

بخش اجتماعی- کارشناس ارشد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: کم‌آبی در بدن به حالتی گفته می‌شود که بیش ازآنچه آب مصرف می‌کنید، آن را از دست دهید.

فاطمه پوربهی روز جمعه اظهار کرد: دلایل کم‌آبی متعدد هستند اما شایع‌ترین علل آن بر اساس گروه‌های سنی متفاوت است.

وی تصریح کرد: در کودکان، بیشترین دلیل کم‌آبی بدن، اسهال و استفراغ شدید است درحالی‌که بیشتر افراد مسن به دلیل شرایط معمول فیزیولوژیک و همچنین مصرف داروهای مختلف در این سنین، کم‌آبی را در بدن خود تجربه می‌کنند.

پوربهی افزود: نکته بسیار مهم در پیشگیری از کمبود آب در بدن، شناسایی علائم کم آب شدن بدن است، بیشتر افراد با تکیه بر حس تشنگی، نیاز خود به دریافت آب را برآورد می‌کنند درحالی‌که تشنگی شاخص مناسبی از نیاز بدن به آب و مایعات نیست.

وی افزود: بسیاری از افراد تا زمانی که آب بدنشان کم نشده باشد، احساس تشنگی نمی‌کنند درحالی‌که مصرف آب باید به‌طور منظم و پیش از آنکه حس تشنگی شدید روی دهد انجام شود.

پوربهی تصریح کرد: کم‌آبی در نوزادان و کودکان با علائمی مانند بی‌حالی و گیجی، گریه بدون اشک و خشکی دهان و زبان همراه است.

وی افزود: اغلب بزرگ‌سالان در پی کم آب شدن بدن با نشانه‌هایی مانند سرگیجه، سردرد، خستگی و ادرار تیره و کم‌حجم مواجه می‌شوند.

پوربهی اضافه کرد: کم‌آبی عوارض بسیار زیادی در بدن شخص بر جای می‌گذارد. اگر در طولانی‌مدت به‌اندازه کافی آب مصرف نشود احتمال به وجود آمدن مشکلات کلیوی، سنگ کلیه و نارسایی‌های کلیه افزایش می‌یابد. ضمن آنکه کم آب شدن بدن بخصوص در ورزشکاران باعث گرمازدگی و افزایش دمای بدن می‌شود.

وی افزود: کم‌آبی همچنین باعث شوک هایپوولمیک می‌گردد، حالتی که در آن حجم خون شخص بسیار کاهش‌یافته و فرد را در معرض عوارض ناشی از افت فشارخون و کاهش اکسیژن‌رسانی به بافت‌ها قرار می‌دهد.

وی تأکید کرد: برای پیشگیری از کم‌آبی در بدن لازم است به‌طور متوسط خانم‌ها روزانه ۸ تا ۱۰ لیوان و آقایان ۱۰ تا ۱۲ لیوان آب و مایعات مصرف کنند که نصف این میزان باید از آب تأمین شود، بقیه نیاز بدن به آب را می‌توان با مصرف سایر مایعات و همچنین مصرف منظم و روزانه میوه و سبزیجات تأمین کرد.

کارشناس ارشد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: قهوه و چای پررنگ به دلیل وجود کافئین و کاتچین دارای اثرات دیورتیک و ادرار آوری هستند و مصرف زیاد آن‌ها باعث دفع آب از بدن و تشدید کم‌آبی می‌شود.

وی تصریح کرد: نکته بسیار مهم آن است که برای نگهداری بیشتر آب در بدن به‌خصوص در دمای بالا و تحت فعالیت‌های شدید ورزشی و غیر ورزشی، بهتر است بخشی از نیاز به مایعات در طول روز از نوشیدنی‌های ورزشی دارای الکترولیت‌های مورد نیاز بدن مانند سدیم و پتاسیم تأمین شود تا ضمن دریافت کافی آب، الکترولیت‌هایی که حین تعریق از بدن دفع شده‌اند نیز جایگزین شود.

 

کدام غذاها بدن را از کم آبی نجات می‌دهند؟

در روزهای میانی تابستان و زمانی‌ که گرمای هوا به اوج خود می‌رسد خطر گرمازدگی تهدیدی جدی برای تمام افراد بویژه کسانی است که مجبور به خارج شدن از منزل باشند. اما چگونه می‌توان راهی یافت که احتمال ابتلا به گرمازدگی و کم آب شدن بدن را از خود دور کنیم؟

به گزارش ایسنا، غذاهای حاوی آب، نه تنها کالری کمتری دارند و به کاهش وزن کمک می‌کنند، بلکه انتخاب مفیدی برای جلوگیری از کم آبی بدن هستند. اگرچه آب آشامیدنی بهترین راه برای هیدراته کردن (تامین آب بدن) است، اما شما می‌توانید بدن خود را با خوردن غذاهای خاص هم هیدراته کنید.

بنابر اعلام دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، استفاده از مواد غذایی زیر می‌تواند در تامین آب مورد نیاز بدن موثر باشد:

 

ماست: یک بسته ماست ساده حاوی ۸۵ تا ۸۸ درصد آب است. به علاوه این که مصرف آن نیاز به کلسیم و برخی از ویتامین‌های گروه ب مانند ویتامین ب۱۲ و ریبوفلاوین را برطرف می‌کند. برای خرید ماست، مطمئن باشید که نوع پروبیوتیک آن را برای حفظ سلامت گوارش و تقویت سیستم ایمنی بدن انتخاب می‌کنید.

سالاد سبز: دو فنجان سالاد حاوی سبزیجات سبز، حاوی ۱۵ کالری و ۹۰ درصد آب است. این سبزیجات غنی از مواد مغذی مانند فولات، ویتامین ث، فیبر و آنتی اکسیدان ها هستند و به حفظ سلامت چشم و پوست نیز کمک می‌کنند.

توت فرنگی: غنی از ویتامین ث، فولات و ویتامین ب برای رشد سالم سلول‌های جدید است. توت فرنگی ۹۱ درصد آب، زغال اخته ۸۵ درصد آب و تمشک نیز ۸۵ درصد آب در هر فنجان دارد.

هندوانه: تقریبا ۹۲ درصد از یک هندوانه را آب تشکیل می‌دهد. هندوانه منبع خوبی از ویتامین ث است و لیکوپن و آنتی اکسیدان موجود در آن به محافظت در برابر سرطان و بیماری‌های قلبی کمک می‌کند.

اسفناج: اسفناج غنی از فیبر است. همچنین ۹۲درصد آب دارد. اسفناج شامل آنتی اکسیدان بوده و مصرف یک فنجان از آن در روز، ۱۵ درصد از میزان نیاز به ویتامین E را برطرف می‌کند.

گوجه فرنگی: در هر زمان از سال وجود دارد. یک کاسه گوجه فرنگی را می‌توانید همراه با پنیر و ریجان به عنوان میان وعده مصرف کنید. گوجه فرنگی ۹۴ درصد آب دارد و بهترین انتخاب برای رفع تشنگی در طول روز است.

خیار: ۹۵ درصد از یک فنجان خیار خرد شده را آب تشکیل می‌دهد. خیار حاوی فیبر و برخی از ویتامین‌ها از جمله ویتامین ث است و مصرف یک فنجان از آن، ۶ درصد از میزان نیاز به این ویتامین را در روز برطرف می‌کند.

 

 

 

 

 

 

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان