جمعه, 31 فروردین 1403
جمعه, 31 فروردین 1403
Friday, 19 April 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۸۷ ]

 

 

برنامه فصل جدید لیگ برتر به معنی واقعی کلمه شگفت انگیز بود

بخش ورزش- در حالی که لیگ های اروپایی از مدت ها قبل تقویم کامل فصل خودشان را منتشر کردند، سازمان لیگ فوتبال ایران در فاصله 12 روز تا شروع بازی ها، چشم بازار را کور کرده و تازه برنامه 5 هفته اول فصل را در اختیار تیم ها و رسانه ها گذاشته، آن هم برنامه ای که به هیچ وجه عادلانه نیست و اشتباهات بسیار زیادی دارد.

برنامه شروع و پایان لیگ های معتبر اروپایی به شرح زیر است:

سری آ ایتالیا | شروع، 22 مرداد؛ پایان، 14 خرداد 1401

انگلیس | شروع، 14 مرداد؛ پایان، 7 خرداد 1401

بوندسلیگا | شروع، 14 مرداد؛ پایان، 6 خرداد 1401

لالیگا | شروع، 21 مرداد؛ پایان، 14 خرداد 1401

اگر به تقویم 4 لیگ معتبر اروپایی و حتی لیگ یک فرانسه نگاه کنید که معمولا این 1+4 لیگ، مدل، الگو و سرمشق لیگ های دیگر در سراسر دنیا هستند، متوجه می شوید این لیگ ها در آغاز، بازی های خود را 7 روز به 7 روز برگزار می کنند، بعد از گذشته 4 الی 5 هفته، فاصله بازی ها کمتر می شود. هر زمان یک فیفادی در تقویم گنجانده شود، فاصله بازی ها حتی تا 3 الی 4 روز هم کاهش پیدا می کند. به طور نمونه لیگ یک فرانسه هفته اولش روزهای 14، 15 و 16 مرداد برگزار می شود، هفته دوم با یک هفته فاصله و طی روزهای 21 تا 23 مردادماه انجام می گیرد و هفته سومش هم با همین میزان فاصله بین 28 تا 30 مردادماه برگزار می شود. هفته چهارم تمام تیم ها همزمان در روز 6 شهریورماه بازی می کنند و بلافاصله روز 9 شهریورماه، یعنی با 3 روز فاصله در هفته پنجم تیم ها به مصاف هم می روند.

این یک برنامه و قاعده ای است که با مبناهای پزشکی چیده می شود و در شروع فصل چون بازیکنان هنوز به آمادگی 100 درصد نرسیده اند و در کورس رقابت نیستند، بازی ها با فاصله 7 روز برگزار می شود و بعد این فاصله ها کم و به 3 الی 4 روز می رسد.

با این مقدمه طولانی به سراغ برنامه ریزی لیگ برتر می رویم و شاهکار سازمان لیگ را مرور می کنیم. جمعه 21 مرداد در هفته اول لیگ برتر 5 بازی برگزار می شود و شنبه 22 مرداد، 3 بازی باقی مانده انجام می گیرد تا پرونده هفته اول بسته شود. 6 روز بعد یعنی پنجشنبه 27 مردادماه هفته دوم با برگزاری سه بازی آغاز می شود و روز جمعه 28 مردادماه هم 5 بازی دیگر انجام خواهد شد. جالب اینجاست تیمی مثل گل گهر که در روز دوم هفته اول، یعنی 22 مرداد بازی کرده، در روز اول هفته دوم هم بازی خواهد کرد! یعنی گل گهر بعد از بازی هفته اولش فقط 5 روز زمان برای استراحت دارد اما در عوض تیم های مثل آلومینیوم اراک، پیکان، مس کرمان، هوادار و نفت مسجدسلیمان بعد از 7 روز استراحت بازی هفته دوم خود را برگزار می کنند.

فاصله بین هفته اول تا دوم پس با این حساب 5 تا 7 روز و فاصله بین هفته دوم تا سوم 7 تا 8 روز است یعنی سازمان لیگ در هفته دوم که تیم ها تازه فقط یک بازی انجام داده اند 5 تا 7 روز استراحت می دهد اما وقتی که دو بازی کرده اند، برای تیم ها 7 تا 8 روز استراحت درنظر می گیرد!

و اما هفته چهارم؛ فاصله هفته سوم و چهارم 4 تا 6 روز است و باز هم شرایط برای تمام تیم ها عادلانه نیست و دوباره تیم هایی داریم که فقط 4 روز استراحت می کنند و در عوض تیم هایی هم وجود دارند که 6 روز زمان برای استراحت دارند. خنده دار اینجاست بازهم کمترین استراحت را تیم گل گهر سیرجان دارد و باید به فاصله 4 روز بازی اش را برگزار کند.

فاصله بین هفته چهارم تا پنجم هم 5 تا 7 روز است و روز 15 شهریورماه با برگزاری بازی استقلال و پیکان، پرونده هفته پنجم هم بسته می شود.

سازمان لیگ فعلا برنامه بازی های هفته 6 و هفته های بعد از آن را اعلام نکرده و فقط برنامه 5 هفته ابتدایی مشخص است. موضوعی که این برنامه ریزی را ترسناک تر می کند این است که در این 25 روز که از 21 مرداد تا 15 شهریورماه است و سازمان لیگ برای 5 هفته برنامه داده، حتی یک روز هم تعطیلی وسط هفته به دلیل مناسبت های مذهبی نداریم و سازمان لیگ با دست های کاملا باز و بدون کوچکترین مانع یا دردسری این برنامه ناعادلانه و نامناسب را تنظیم کرده و باید دید در ادامه راه که تعطیلات میانه هفته و مناسبت های مختلف در تقویم داریم، سازمان لیگ چه آشی برای تیم ها می پزد!

فیفادی بعدی 28 شهریورماه شروع می شود و لیگ های اروپایی تا آن زمان به هفته های هشتم یا نهم خود رسیده اند اما از آنجایی که سازمان لیگ به اسکوچیچ قول یک مینی کمپ را داده، احتمالا ما تا قبل از فیفادی 28 شهریور تا 5 مهرماه، همین 5 هفته را برگزار می کنیم.

احتمالا فرانسه، انگلیس، آلمان و اسپانیا هم درست مثل ایتالیا به جام جهانی نرسیده اند که نیازی به مینی کمپ ندارند و بازی های لیگ شان را درست تا 28 شهریورماه برگزار می کنند ولی چون ما تنها کشوری هستیم که به جام جهانی رسیدیم، درست در حالی که 18 بازیکن از 23 بازیکن نهایی ما، لژیونر هستند، نیاز داریم به خاطر 5 بازیکن دیگر مینی کمپ داشته باشیم.

به هرحال همه چیزمان به همه چیزمان می آید...

 

 

 

 

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان