سه شنبه, 04 اردیبهشت 1403
سه شنبه, 04 اردیبهشت 1403
Tuesday, 23 April 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۹۱ ]

 

 

صدیقه قربان نیا

 بابلرود یا باوُل رود، یکی از بزرگ‌ترین رودخانه‌های شمال ایران بوده و با ۱۰۹ کیلومتر طول از ترکیب سه رودخانه آذررود، کارسنگ رود و اسکلیم رود در سد البرز تشکیل شده و پس از گذر از جنگل‌های سوادکوه شمالی، شالیزارهای بابل و بابلسر به دریای مازندران می‌ریزد و از آنجایی که بیشتر مسیر عبوری آن از شهرستان بابل است، نام شهرستان از این رود گرفته شده است.

بابل رود در سالیان نه چندان دور دارای جاذبه‌های توریستی و آبی زلال بود و به عنوان یکی از مکان‌های توریستی این شهرستان محسوب می‌شد اما این روزها به علت ورود فاضلاب‌های خانگی و شیرابه‌های زباله به عنوان یک فاجعه زیست محیطی از آن یادمی شود، فاجعه‌ای که باعث شده زیستگاه بسیاری از آبزیان در آن آلوده و رودخانه پاک تبدیل به انباشت فاضلاب‌های خانگی و شیرابه زباله شود.

محمد صالحی از ساکنان حاشیه پل محمد حسن خان شهرستان بابل با بیان اینکه تمام کودکی و دوران نوجوانی را همراه همسن و سالانم در کنار این رودخانه گذرانده‌ام، با افسوس و آهی پر از درد از روزهایی می‌گوید که آب این رودخانه آن قدر شفاف بود که به عنوان آب شرب استفاده می‌شد.

 

بابلرود معضلی برای بابل شده است

وی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: این رودخانه زمانی زیستگاهی برای انواع مختلف آبزیان و تفرجگاهی برای ماهیگیری و محلی خوش آب و هوا برای خانواده‌ها بود اما حال به معضلی برای شهرستان تبدیل شده است.

کمی آن سوتر کاسبی را می‌بینیم که بساطش را زیر سایه درختی پهن کرده است، ساکن شهر آمل است و خود را علی معرفی می‌کند و می‌گوید: بسیاری از سبزی فروشان ساکن در این محل به دلیل دسترسی نداشتن به آب شرب برای تازه ماندن سبزی از آب رودخانه استفاده می‌کنند.

رئیس محیط زیست شهرستان بابل در گفتگو با مهر اظهار داشت: سال‌ها است آلودگی شدید در رودخانه بابلرود وجود دارد که یک فاجعه بزرگ زیست محیطی بوده و سلامتی مردم را به خطر انداخته است اما متأسفانه تابه حال هیچ اتفاقی نیفتاده است.

حسین حیدرپور بیان کرد: طی چندسال اخیر طی چند نامه به شهرداری اخطار داده شده است اما متأسفانه تاکنون اتفاقی صورت نگرفته است و با توجه به اینکه سلامت و بهداشت مهمترین اصل در زندگی مردم است نباید آن را رها کرد و باید هر چه سریع‌تر با این فاجعه بزرگ زیست محیطی و خطرناک مقابله کرد.

 

ورود فاضلاب خانگی به بابلرود

حیدرپور اذعان کرد: متأسفانه در سال‌های گذشته با تکمیل نشدن پروژه فاضلاب شهری در این شهرستان کارکرد لوله‌های جمع آوری آب‌های سطحی با فاضلاب خانگی تغییر پیدا کرده است و ۲۰ الی ۲۵ لوله در بابلرود برای ورود آب‌های سطحی در نظر گرفته شده بود و اکنون برای فاضلاب‌های خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرد و علاوه بر ورود شیرابه به سکوی زباله فاضلاب‌های خانگی نیز به بابلرود ورود پیدا می‌کند سکوی زباله‌ای که از ابتدا غلط مکان یابی شده است.

همچنین پورچالی رئیس کمیسیون خدمات شهری در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: احداث سکوی زباله از ابتدا فکر غلطی بود و بدتر از آن اختلاف میان شهردار با پیمانکار برای اجرایی نشدن تصفیه خانه بوده است که منجر شد شیرابه‌ها ی سکوی زباله بدون تصفیه وارد بابلرود شوند و در حال حاضر درصدد هستیم به کمک پیمانکار جدید معضل را مرتفع سازیم.

رئیس کمیسیون خدمات شهری با انتقاد از نبود بودجه و اعتبار کافی برای حل این معضل زیست محیطی زباله ابراز کرد: اعتبار چنین پروژه‌های باید از وزرات کشور تأمین شود که متأسفانه چنین اعتباراتی به صورت قطره چکانی تأمین می‌شود اما این مانع از رفع مسئولیت شهرداری نمی‌شود.

پورچالی با اشاره به دست و پا گیر بودن برخی از قوانین مربوط به قراردادهای شهرداری بیان کرد: بسیاری از قراردادهای مربوط به شهرداری باید از طریق سامانه صورت گیرد اما متأسفانه برخی از پیمانکاران دانش بنیان مانند دانشگاه نوشیروانی شرایط حضور در این سامانه را دارا نیستند.

هیچکدام از توجیهات بالا متوجه رفع مسئولیت برای پاکی و بازگشت بابلرود به روزهای خوش نمی‌شود و همگان در حال ناخوش بابلرود مؤثر هستند و باید با پیشگیری از ورود آلاینده‌ها، این رود بزرگ را به زندگی برگرداند.

 

 

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان