پنجشنبه, 09 فروردین 1403
پنجشنبه, 09 فروردین 1403
Thursday, 28 March 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۷۷ ]

 

بخش ورزش- چند سالی است بحث وارد شدن وی ای آر به فوتبال ایران مطرح است ولی همچنان خبری از این تکنولوژی نیست...

قصه هزار و یک شب اجرای پروژه VAR در ایران از سال 1397 آغاز شده و از آن زمان تا امروز، 3 مرتبه فراخوان از سوی فدراسیون فوتبال برای شناسایی شرکت های توانمند در راه اندازی سیستم کمک داور ویدیویی منتشر شده است که هیچ کدام هم به نتیجه نرسیده است.

معمولا این فراخوان ها فقط جنبه نمایشی دارد و هرگز تکلیف پاکت های ارایه شده در این فراخوان ها که بدون نظارت و به صورت غیرشفاف انجام می شود مشخص نخواهد شد.

 

تمام گزینه های پیش روی فدراسیون

به گزارش سایت رسمی فیفا در حال حاضر فقط 5 شرکت در جهان موفق به اخذ گواهی تایید تکنولوژی و دریافت برچسب FIFA Quality برای محصولات خود شده اند که در ادامه تمام این شرکت ها را معرفی خواهیم کرد:

شرکت Hawk-eye (ملیت: بریتانیا) : شرکت Hawk-eye بزرگترین و برترین شرکت ارایه کننده تکنولوژی VAR در جهان است که از سوی شرکت معروف Sony خریداری شده است. این شرکت تامین کننده تکنولوژی VAR معتبرترین لیگ ها (از جمله لیگ برتر انگلیس، سری آ ایتالیا و ... ) و تورنمنت های بین المللی فوتبال نظیر جام جهانی و یا جام ملت های اروپا است. فروش و یا اجاره تجهیزات از سوی این شرکت انجام نمی شود و صرفا ارایه خدمات و اجرای عملیات VAR برای هر مسابقه در ازای پرداخت مبلغ 5 الی 10 هزار یورو (بر اساس اهمیت مسابقه و سطح خدمات درخواستی) از سوی این شرکت امکان پذیر است.

با توجه به قیمت بسیار بالا و نجومی ارایه خدمات این شرکت و همچنین مکاتبات انجام شده این شرکت با AFC مبنی بر امتناع همکاری با ایران به علت مشکلات تحریم و عدم امکان ارایه پوشش بیمه بین المللی برای تجهیزات و پرسنل این شرکت، شرایط همکاری با این شرکت برای ایران فراهم نشده است.

شرکت Slomo (ملیت: روسیه): شرکت Slomo از سال 1373 (1994) در کشور روسیه تاسیس شده است و به صورت تخصصی تجهیزات پخش تلویزیونی و تجهیزات کمک داور ویدیویی ورزشی در رشته های مختلف را تولید می کند. این شرکت پیمانکار VAR لیگ های فوتبال سوئد، قزاقزستان و گرجستان است و سابقه اجرای سیستم کمک داور ویدیویی در بازی‌های المپیک زمستانی 2014 سوچی روسیه و المپیک 2020 توکیو را دارد.

این شرکت آمادگی همکاری رسمی خود را از طریق سفارت ایران در مسکو و اتاق بازرگانی دولت روسیه به فدراسیون اعلام کرده و دارای نمایندگی فروش و پشتیبانی در داخل کشور نیز است.

شرکت EVS (ملیت: بلژیک): شرکت EVS یکی از بزرگترین تولید کنندگان تجهیزات پخش تلویزیونی در جهان است که برخی از تجهیزات این شرکت در سازمان صدا و سیما ایران نیز استفاده می شود. همچنین EVS تامین کننده تجهیزات VAR لالیگای اسپانیا است.

طبق بررسی های انجام شده، EVS صرفا تولید کننده تجهیزات تخصصی VAR بوده و ارایه خدمات تخصصی و پشتیبانی از فدراسیون ها را از طریق شرکت اسپانیایی به نام MEDIAPRO group ارایه می کند. این شرکت جهت فروش تجهیزات خود دارای نمایندگی در ایران است ولی طبق آخرین شنیده ها شرکت ارایه دهنده خدمات تخصصی این شرکت در حوزه ورزش (مدیا پرو) به دلیل تحریم های موجود حاضر به همکاری و معرفی نماینده در ایران برای پروژه VAR نشده است.

لازم به توضیح است که سهام EVS در بورس نیویورک آمریکا عرضه شده است و به دلیل رعایت قوانین شفافیت مالی، امکان همکاری با ایران را در شرایط تحریم ندارد. متاسفانه تحقیقات رسانه طرفداری مشخص کرده مطابق خبر منتشر شده بر روی وبسایت شرکت EVS (این لینک)، این شرکت در آبان ماه 1400 قرارداد پخش زنده تلویزیونی را با لیگ فوتبال رژیم صهیونیستی منعقد کرده که ممکن است باعث بروز محدودیت در همکاری این شرکت با ایران شود.

همچنین تجهیزات این شرکت، گران ترین نوع تجهیزات VAR در جهان است و قیمتی معادل 170 هزار یورو برای هر ست دارد که این قیمت حدودا 4 برابر قیمت متوسط خرید این تجهیزات از سایر شرکت ها به حساب می آید.

شرکت SimplyLive (ملیت: هنگ کنگ): شرکت هنگ کنگی SimplyLive که حضور آن در ایران با جنجال های امنیتی بسیاری از سوی مجلس و نهاد های نظارتی مواجه شد، پیمانکار VAR لیگ آرژانتین و تایلند است.

این شرکت تکنولوژی خط مجازی آفساید (VOL) و خط دروازه (GLT) را ارایه نمی کند و برای استفاده از این سرویس ها نیاز به استفاده از خدمات سایر شرکت ها است.

شرکت SMT (ملیت: آمریکا): شرکت آمریکاییSMT یا SportsMEDIA Technology یکی از قدیمی ترین پیمانکاران رسانه ای ورزش در جهان با بیش از 35 سال سابقه است که پیمانکار لیگ فوتبال کشور های آمریکا و پرتغال است که متاسفانه به علت تحریم های موجود و اصالت آمریکایی این شرکت، به ایمیل ها و تماس های رسانه طرفداری از سوی این شرکت پاسخی داده نشده و به نظر می رسد تمایلی به همکاری با ایران ندارد.

 

وضعیت شرکت های ایرانی و سامانه های بومی

فیفا بر اساس استاندارد های جدید کنترل کیفیت تعیین شده موسوم به برنامه FQP (این لینک)، وظیفه بررسی کیفیت تجهیزات، سخت افزار و نرم افزار های تولید شده از سوی شرکت های مختلف را به موسسات فنی مستقل از FIFA واگذار کرده است.

در حال حاضر موسسه RISE سوئد (این لینک) وظیفه بررسی سخت افزار و نرم افزار های مربوط به VAR را بر عهده دارد.

هر شرکتی در جهان که توانایی فنی جهت تولید تجهیزات VAR را داشته باشد در ابتدا می بایست درخواست خود را به ایمیل  quality@fifa.org ارسال کرده و پس از دریافت تاییدیه اولیه FIFA به موسسه مربوطه معرفی شود تا پس از پرداخت هزینه های لازم (شامل هزینه لابراتور، اجاره استادیوم و ... ) محصولات خود را به صورت رسمی و عملیاتی آزمایش کند. در صورت موفقیت شرکت ها در آزمون های بسیار سختگیرانه این موسسات، شرکت های مورد تایید می توانند پس از پرداخت هزینه لایسنس سالیانه و عقد قرارداد پوشش بیمه بین المللی (به میزان حداقل 5 میلیون فرانک سوییس)، حق الامتیاز استفاده از برچسب FIFA Quality را دریافت کنند و پس از آن به فدراسیون ها و باشگاه ها خدمات ارایه کنند.

متاسفانه تا به امروز هیچ شرکت ایرانی به علت نبود تضمین وجود بازار داخلی و بین المللی برای محصولات و خدمات خود و تحریم های بین المللی، موفق به اخذ این گواهی از فیفا نشده است. به صورت معمول پروسه تست تجهیزات حداقل در طول 2 الی 3 سال انجام می شود و هزینه های مربوط به تست و دریافت لایسنس FIFA بسیار گران قیمت است و برای شرکت هایی که به بازارها و رسانه های بین المللی ورزشی جهت ارایه خدمات دسترسی ندارند به صرفه نیست. همچنین اقدامات انجام شده برای بومی سازی سامانه از سوی شرکت های ایرانی تنها در بخش سیستم های بازپخش ویدیویی انجام شده و در بخش طراحی نرم افزارهای تشخیص خط آفساید (VOL) و تشخیص عبور توپ از خط دروازه (GLT) اقدامی انجام نشده است و در این زمینه ها نیز می بایست همکاری با شرکت های بین المللی انجام شود.

 

چشم انداز سرانجام پروژه VAR در ایران

با توجه به نبود الزام استفاده از VAR در مسابقات تیم ملی به میزبانی تهران و وجود نداشتن فشارها و پیگیری های داخلی و بین المللی جهت راه اندازی این سیستم و آشفتگی های مدیریتی در داخل کشور، به نظر نمی رسد فدراسیون فوتبال در سال 1401 اقدام موثر و قابل توجهی جهت انجام این پروژه صورت دهد.

 

 

 

 

 

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان