جمعه, 31 فروردین 1403
جمعه, 31 فروردین 1403
Friday, 19 April 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۸۷ ]

 

 

 

بخش اقتصاد- قانون تعرفه صادرات محصولات آب بر از امسال اجرا می شود تا صادرات و کشت این محصولات جذابیتی نداشته باشد و تمرکز بر کشت محصولات راهبردی و کم آب بر باشد.

ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی می گوید: طبق قانون تعرفه صادرات محصولات آب بر بویژه محصولات جالیزی از امسال اجرا می شود تا دیگر صادرات جذابیتی نداشته باشد چرا که نگاه کلی ما این است که محصولات آب بر با کشت فراسرزمینی تولید و وارد کشور شود و در داخل تمرکز بر کشت محصولات راهبردی و کم آب بر است.

به گفته او، مصوبه الگوی کشت در سال ۸۸ به تصویب رسید که طی این سال ها به دلایل مختلف اجرا نشد، اما در دولت سیزدهم، وزارت جهاد برنامه هایی همچون کشت قراردادی و الگوی کشت را دنبال می کند.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: از ابتدای سال افزایش قیمت خرید تضمینی گندم پیام بزرگی برای تولیدکننده ایرانی خواهد داشت که نتایج آن را در کشت زراعی سال آینده می بینیم، به همین منظور پیش بینی می شود که تولید غلات در سال آینده ۳۰ درصد افزایش یابد

رضا نورانی رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی گفت: با توجه به جنگ روسیه و اوکراین و تحریم های ظالمانه سال های اخیر که اقتصاد کشور را تحت تاثیر قرار داده، امنیت غذا و ایمنی غذا یکی از اهداف مهم دولتمردان است.

به گفته او، بنابر آمار در چند ماه نخست سال گذشته رتبه نخست را در تولید هندوانه داشتیم، درحالیکه واردکننده محصولات کم آب بر همچون گندم و جو هستیم.

نورانی می گوید: مسئولان با اتخاذ برنامه ریزی و سیاست مناسب در ارتباط با آب باید چاره اندیشی کنند چرا که به رغم محصولات آب بر و صادرات آب مجازی، ارزی ناشی از قیمت پایین محصولات وارد کشور نشده است.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی گفت: طبق گفته وزیر جهاد کشاورزی قرار است تعرفه گمرکی محصولات آب بر به قدری افزایش یابد که دیگر صادرات صرفه اقتصادی نداشته باشد.

وزارت جهاد کشاورزی با اجرای الگوی کشت و جایگزینی تولید غلات با محصولات آب بر، صادرات این محصولات را برای سال آینده باید ممنوع اعلام کند و در زمینه تولید محصولات باغی هم زیرساخت های آبیاری را باید تغییر دهد.

با توجه به هدر رفت ۳۰ درصد هندوانه در تخلیه و لنج گیری از صادرات فله این محصولات باید جلوگیری شود چرا که در پیشگیری از صادرات بی رویه تاثیر بسزایی دارد.

اجرای مصوبه الگوی کشت راهی برای خودکفایی غلات

مجتبی شادلو نایب رئیس اتحادیه باغداران تهران گفت: پتانسیل کشت محصولات استراتژیک سازگار با تمامی اقلیم هاست.

به گفته او، کشاورزان طی سال های اخیر از حیث کشت محصولات جالیزی و آب بر دچار زیان شدند که این امر تنها هدررفت منابع آب و خاک کشور را به همراه داشته است.

شادلو می گوید: از اواخر زمستان تاکنون محصولات جالیزی مربوط به استان های نوار جنوبی است که تجار ترکیه به سبب ضعف در نظارت و بی برنامگی مسئولان نهایت سو استفاده را می کنند چرا که پس از طی کردن نوار کیلومتری و ورود به بازارهای هدف اقدام به خرید کمتر از نرخ عمده فروشی می کنند.

نایب رئیس اتحادیه باغداران تهران گفت: کشاورزان با کشت محصولات آب بر تصور می کردند که سود بیشتری عایدشان می شود، اما به سبب عرضه کمتر از نرخ عمده فروشی متحمل زیان شدند که با قیمت گذاری مناسب محصولات استراتژیک و اعمال الگوی کشت امکان افزایش بهره وری غلات و خودکفایی وجود دارد.

آمارها نشان می دهد که در چند سال گذشته تولید ۱۳ میلیون تن گندم را تجربه کردیم که امیدواریم دولت مصوبه الگوی کشت در سال زراعی جدید را در تمامی محصولات سبزی و صیفی، جالیزی و سردرختی اجرا کند تا با افزایش تولید غلات و کاهش وابستگی به خارج، امنیت غذایی حفظ شود.

با تامین زیرساخت های لازم در ترویج کشت غلات همچون تامین بذور، نهاده و ادوات کشت مکانیزه علاوه بر خودکفایی در داخل، امکان تامین نیاز کشورهای همسایه وجود دارد.

استمرار صادرات محصولات آب بر بحران منابع آبی را تشدید می کند

علیقلی ایمانی مدیر عامل بنیاد گندمکاران گفت: با توجه به بحران غذا در دنیا ناشی از جنگ روسیه و اوکراین انتظار می رود که کشت محصولات استراتژیک جایگزین محصولات آب بر شود.

به گفته او، بنابر گزارش های اعلامی تجار ترکیه در کرمان و بوشهر بابت هندوانه قرارداد منعقد کردند چرا که ترکیه کشت این محصول را محدود کرده است.

ایمانی می گوید: با توجه به بحران منابع آبی، کشت محصولات آب بر باید ممنوع شود چرا که صادرات محصولات آب بر بیانگر صادرات آب مجازی است.

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران گفت: با ایجاد سیستم های مدرن و اجرای الگوی کشت باید به سمت و سوی کشت محصولات راهبردی همچون جو، گندم، کلزا و ذرت رویم تا ضمن جلوگیری از هدررفت منابع آبی در تامین کالاهای اساسی دچار مشکل نشویم.

 

 

 

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان