پنجشنبه, 06 اردیبهشت 1403
پنجشنبه, 06 اردیبهشت 1403
Thursday, 25 April 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۹۲ ]

 

گیلان امروز- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان گفت: جشنواره تولید مستند میراث ناملموس از این پس بصورت سالانه برگزار می شود، زیرا تولید مستند مفاخر فرهنگی، ارزشی، هنری و ادبی استان یکی از اولویت ها است.

به گزارش ایرنا ، رضا ثقتی در آئین اختتامیه دومین جشنواره تولید مستند میراث ناملموس افزود: این جشنواره سبب شد تا توجه و اهتمام هنرمندان به سمت مفاخر و بزرگان این سرزمین جلب شود و آثار مانایی در این خصوص تولید شود.

وی با بیان اینکه هنر نمی تواند بی تفاوت باشد و ذات هنرمند به دور از بی تفاوتی است، اظهار داشت: مهجوریت از ذات هنر به دور  است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با بیان اینکه هنر ابزاری مانا و ماندگار برای انتقال پیام، ارزش و محتوای صحیح است، افزود: برپایی این جشنواره تولید مستند مفاخر، پیشکسوتان و جشنواره ملی عکس آسیب های اجتماعی نشان داد هنرمند نمی تواند نسبت به اتفاقات اطراف خویش بی تفاوت باشد.

ثقتی افزود: کارهای فرهنگی و هنری زیادی پیش رو است که باید با پیشرانی فرهنگ وهنر کارهای بر زمین مانده را یکی پس از دیگری به سرانجام برسانیم.

وی اظهار داشت: باورمان این است که گیلان را می توانیم از بن بست های فرهنگی و هنری بیرون آوریم و باورمان اینست که مجموعه دولت سیزدهم ومتولیان ارشد استان اتفاقات خوبی را در این زمینه، برای اهالی فرهنگ و هنر رقم خواهند زد.

دومین جشنواره فیلم مستند میراث ناملموس گیلان با همکاری موسسه چند منظوره فرهنگی هنری اکسون به ساخت مستند هایی از مفاخر گیلان چون "م.موید" شاعر پیشکسوت، حبیب پور سیفی پیشکسوت تئاتر، پدر شهید اتقیاء، خدیجه رزداری بانوی نی نواز گیلانی، "تیمور گورگین" شاعر و ترانه‌سرا، خانواده شهید ابوالحسن کریمی و خانواده شهید عشوری پرداخته است.

میراث ناملموس رویه، نمادها، دانش و مهارت، ابزار و اشیا، آثار هنری و مکان‌های مرتبط با آنها، جوامع و افراد است که متأسفانه به دلیل بی توجهی در سال‌های گذشته تعدادی از آنها نابود و یا در مسیر نابودی قرار دارند؛ لذا این اداره کل با همکاری موسسه یادشده در تلاش است تا داشته های های هویتی و آئینی سرزمینشان را از نگاه هنر ماندگار کنند.

نخستین جشنواره مستند میراث ناملموس دو سال گذشته به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان و موسسه چند منظوره اکسون با تاکید بر حِرَف و مهارت ها برگزار شد.

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان