جمعه, 10 فروردین 1403
جمعه, 10 فروردین 1403
Friday, 29 March 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۷۷ ]

باغ محتشم رشت که به “پارک شهر” نیز شهرت دارد، قدیمی ترین پارک موجود در این شهر است. این پارک در خیابان حافظ در جنوب رشت و در مجاورت رودخانه زیبای گوهر رود واقع شده است. منطقه باغ محتشم، اصلی ترین پارک و تفرجگاه مردم رشت است که در دوران قاجاریه احداث گشته است.

قدمت این پارک را به سلسله قاجاریه و دوران حکومت ناصرالدین شاه قاجار نسبت می دهند. یکی از افراد ثروتمند و طراز اول ایران در دوران ناصرالدین شاه به نام اکبر خان بیگلربیگی (که در سال ۱۳۰۷ از دنیا رفت)که اجاره دار گمرکات شمال کشور بود، کمر به همت احداث این پارک بسته است. نهال های کوچک و نحیفی که در آن زمان به دستور اکبر خان کاشته شدند، امروزه درختان تنومندی هستند که مجموعه پارک شهر رشت را تشکیل می دهند. در همان زمان، درون این باغ زیبا را معبر کشی کردند و یک عمارت تابستانی باشکوه به نام عمارت کلاه فرنگی هم در مرکز آن احداث کردند. تمامی اقدامات صورت گرفته در این باغ، زیر نظر نظر شخص اکبر خان صورت گرفت.
پس از آن که اکبر خان بیگلر بیگی از دنیا رفت، این باغ و عمارت تابستانی درونش به تنها بازمانده او یعنی دخترش رسید. دختر اکبر خان با پسر عموی خود صادق خان اکبر محتشم الملک ازدواج کرده بود، به همین دلیل از آن پس این باغ را باغ محتشم نامیدند.

در دوره سلسله پهلوی، دولت این باغ را در ازای بدهی های مالیاتی به تصرف خود در آورد. از آن تاریخ به بعد این باغ به پارک شهر رشت که مورد استفاده عموم مردم بود، تبدیل شد.

به اشتراک بگذارید:
برچسب‎ها : باغ محتشم رشت

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان