پنجشنبه, 09 فروردین 1403
پنجشنبه, 09 فروردین 1403
Thursday, 28 March 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۷۷ ]

 

گیلان امروز- یکی از اولویت‌های دولت سیزدهم تکمیل پروژه های نیمه تمام گذشته بود که گیلان برای این منظور حدود ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار از سفر استانی رییس جمهور دریافت کرد تا آزادراه قزوین-رشت و راه آهن رشت-کاسپین به عنوان بزرگ‌ترین پروژه‌های راهسازی استان در سال جاری رنگ بهره‌برداری به خود بگیرد.

به گزارش ایرنا، استان گیلان به دلایل قرار گیری در جغرافیای خاص و همسایگی با کشورهای حاشیه خزر و همچنین عضویت در اتحادیه اوراسیا و اتحادیه ای بین المللی همچون شانگهای از شرایط خوبی در راستای توسعه صادرات و تجارت برخوردار است که در این زمینه تقویت زیرساخت های راه یک ضرورت انکار ناپذیراست.

تکمیل شبکه حمل و نقلی کشور به‌عنوان یک شاهراه بین المللی و اتصال به شبکه ریلی کشور، گیلان را با برخوداری از امکانات عظیم بندری به گذر ترانزیتی بین المللی و اصلی ترین کریدور شمال به جنوب تبدیل می‌کند و ارتباط با بازارهای منطقه ای و دسترسی به بازار مصرف ۴۰۰ میلیون نفری کشورهای مشترک المنافع را با سهولت فراهم می کند.

گیلان نه تنها برای کشورهای اوراسیا برای دسترسی به بازارهای جهانی برای صادرات حائز اهمیت است، بلکه از جایگاه ویژه ای برای کشورهای خارج از منطقه همچون چین و خاور دور برای دسترسی به بازار اوراسیا برخودار می باشد. به همین منظور توجه و تکمیل چنین پروژه هایی همچون راه آهن رشت کاسپین می‌ تواند این استان را به یکی از درگاه های مهم استراتژیک حمل و نقل ریلی، جاده ای و ترکیبی تبدیل کرده و قطعاً تاثیر قابل توجهی در توسعه گردشگری، ترانزیت و رشد حجم تجارت در کشورهای منطقه و مسیر شمال- جنوب دارد.

فراهم کردن زمینه ایجاد مسیر جدید ریلی میان دریای خزر و بنادر جنوبی ایران در خلیج فارس و  تکمیل حلقه های زیرساختی ترانزیتی کشور با تکیه بر مزایا و معافیت های قانونی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در بندر کاسپین فرصت های جدید درآمدزایی از ترانزیت کالا و اشتغالزایی را ایجاد خواهد کرد.

علاوه بر این گیلان محوری اصلی برای مسیر گردشگری شمال خاورمیانه به جنوب و همچنین از مهم ترین مقاصد گردشگری است که سالانه از حدود ۳۰ میلیون گردشگر داخلی و خارجی میزبانی می کند. این مسئله تکمیل آزادراه رشت-قزوین را به یک ضرورت تبدیل کرده است که نه تنها امنیت گردشگران را ارتقا بخشد، بلکه سفر به این خطه سبز شمال خاورمیانه را به یک لذت و ارامش تبدیل خواهد کرد.

البته نباید فراموش کرد که تکمیل و بهره برداری کامل از این آزادراه حتی در حمل و نقل تجاری منطقه نیز میتواند تاثیرگذار باشد. بر همین اساس دولت سیزدهم با هدایت آیت الله دکتر سیدابراهیم رییسی در سفر سال گذشته خود به گیلان تکمیل این ۲ پروژه را اولویت اصلی استان دانست و حدود ۲ هزار و ۱۷۶ میلیارد تومان اعتبار برای تمامی پروژه های راهسازی استان با اولویت این ۲ پروزه در نظر گرفت.

 

۴۰۰ میلیارد دلار کالای روسیه متقاضی ترانزیت از ایران

معاون منابع انسانی گمرک ایران نیز اخیراً در سفر خود به گیلان به اهمیت راه آهن رشت کاسپین اشاره کرد و گفت: اکنون روسیه ۴۰۰ میلیارد دلار کالا دارد که متقاضی ترانزیت از ایران است که اتفاقات اخیر بین کشورهای روسیه و اوکراین، اکنون ترانزیت کالا از کشور روسیه فرصت طلایی را در اختیار ایران قرار می دهد که تحولی در حوزه تجارت خود ایجاد کند.

محسن جلواتی به ضرورت  اقدام سریع برای توسعه زیرساخت های لازم در بنادر استان همانند راه اهن تاکید کرد و گفت: اگر ایران در این رابطه اقدام به موقع انجام ندهد قطعاً کشورهای دیگر همچون ترکیه از ما سبقت خواهند گرفت.

وی خاطر نشان کرد : یکی از مرزهایی که برای این ترانزیت در نظر گرفته‌شده مرز آستارا است که برای استفاده بهینه از این مسیر باید راه آهن به رشت متصل شود و این نیازمند همت مسئولان اجرایی استان و ملی است.

 

پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصدی مسیر ریلی رشت- کاسپین

عملیات ساخت پروژه راه آهن رشت- کاسپین به طول ۳۵ کیلومتر در ۲ قطعه ۷۱ کیلومتر و ۱۸ کیلومتر اجرا می شود.  این پروژه جزو پروژه های مهم، اولویت دار توسط دولت سابق در نظر گرفته شده و بر اساس آمار زیرسازی قطعات ۶ و هفت این محور در حال اجرا و عملیات اتصال پیر بازار به بندر کاسپین نیز با شتاب آغاز شده است.

اهمیت پروژه راه‌آهن رشت- کاسپین به اندازه‌ای است که آیت الله رئیسی کشورمان طی بهمن سال گذشته در سفر به گیلان در جریان بازدید روند تکمیل راه آهن رشت – کاسپین اظهار کرد: این پروژه یکی از مهم ترین پروژه های ملی در گیلان و حتی کشور است که در صورت بهره برداری می‌تواند بخش عظیمی از پروژه کریدور شمال به جنوب را تکمیل کند.

در همین راستا، ۶۰۰ میلیارد تومان نیز از اعتبارات سفر رئیس جمهوری فقط برای این پروژه اختصاص یافت تا بیش از گذشته شاهد شتابگیری آن باشیم.

 

بزرگ ترین پروژه‌های راهسازی گیلان در ایستگاه‌های پایانی

معاون وزیر راه و شهرسازی هم پیشتر اعتبار هزینه شده در این پروژه ریلی را تا هفتم اردیبهشت ماه امسال ۸۵۰ میلیارد تومان اعلام کرد و اظهار داشت: مصوبات سفر رییس جمهور طی بهمن ماه سال گذشته شامل تخصیص ۲۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ است که پرداخت شده و ۴۰۰ میلیارد تومان نیز برای امسال به پروژه تزریق می شود.

خیراله خادمی افزود: مقرر شده است که ۶۰۰ میلیارد تومان باقیمانده از اعتبار مورد نیاز به وسیله فاینانس بانک ها و موسسات اعتباری معتبر داخلی کشور و تهاتر از طریق واگذاری اراضی در اختیار وزارت راه و شهرسازی تامین شود.

وی گفت: متعاقب سفر بهمن ماه رییس جمهور به استان گیلان و ابلاغ مصوبات سفر در اسفند ماه سال گذشته ۲۰۰ میلیارد تومان به این مسیر ریلی تخصیص داده شد و بدین ترتیب عملیات اجرایی پس از ۹ ماه سرعت بیشتری پیدا کرد که در این رابطه تاکنون حدود ۵۰ درصد از مطالبات پیمانکاران نیز پرداخت شد.

خادمی همچنین پیشرفت فیزیکی عملیات روسازی راه آهن رشت- انزلی را بیش از ۳۰ درصد دانست و گفت:  تاکنون ۱۱ کیلومتر از مسیر ریلگذاری شده است که با پیشرفت عملیات زیرسازی، عملیات نصب خط در ۲۶ کیلومتر باقیمانده نیز ظرف چند ماه آینده تکمیل می شود.

وی پیشرفت عملیات اجرایی در بخش زیرسازی را بیش از ۸۰ درصد اعلام کرد و افزود:  این پروژه در مجموع ۷۰ درصد پیشرفت فیکی دارد که در حال حاضر عملیات زیرسازی قطعه ششم بیش از ۹۰ درصد و قطعه هفتم بیش از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در صورت تامین اعتبار مورد نیاز در زمان مناسب، ظرف چند ماه آینده تکمیل می شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی احداث این مسیر ریلی را با هدف تکمیل کریدور بین المللی ریلی جدید، گسترش صادرات و واردات و ترانزیت کالا از مناطق شمالی کشور به خلیج فارس و دریای عمان را گامی مهمی در توسعه اقتصادی کشور بیان کرد و افزود: این مسیر ریلی در ادامه راه آهن قزوین- رشت، مرکز استان گیلان را به منطقه ویژه اقتصادی کاسپین  متصل می کند که از نظر مبادلات بازرگانی با کشورهای همجوار منطقه دارای اهمیت ویژه است.

 

 بهره برداری از مسیر ریلی رشت- کاسپین در گرو تامین به موقع مصالح و اعتبارات است

سرپرست اداره کل ساخت و توسعه راه‌آهن منطقه ۲ درباره آخرین وضعیت پروژه راه آهن رشت- کاسپین به خبرنگار ایرنا در رشت نیز اظهار داشت: برای تکمیل این پروژه ۶۰۰ میلیارد تومان از اعتبارت سفر رئیس جمهور مصوب شده که تا کنون ۲۰۰ میلیارد تومان اختصاص یافته است.

محمد منجمی افزود: برای تامین بخشی از اعتبارات؛ نامه نگاری هایی انجام شده تا بتوان از طریق فاینانس داخلی و یا اختیار تهاتر مطالبات پیمانکاران با اراضی در اختیار وزارت راه این اعتبارات را تامین کرد.

سرپرست اداره کل ساخت و توسعه راه‌آهن منطقه ۲ یکی از مشکلات کنونی پروژه راه آهن رشت- کاسپین را تامین مصالح مورد نیاز برای اجرای این پروژه عنوان کرد و افزود: بهره برداری پروژه راه آهن رشت- کاسپین در زمان موعد(تا پایان امسال) منوط به تامین مصالح تا یکماه آینده ( مجوز برداشت مصالح) و تامین به موقع بودجه است.

وی با بیان اینکه در صورت تامین منابع، تزریق به موقع و تهیه مصالح این پروزه تا پایان سال جاری تکمیل می شود، گفت: پروژه رشت- کاسپین ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تاکنون ۱۲ کیلومتر روسازی انجام شده است. علاوه بر این حدود هشت کیلومتر نیز ریل خریداری شد که در صورت اتمام زیرسازی نصب می شود.

اجرای پروژه  رشت - کاسپین علاوه بر اهمیت در حمل و نقل داخلی، بار و مسافر استان گیلان؛ از نظر ایجاد یک کریدور ریلی جدید برای صادرات و واردات کشور و همچنین ترانزیت کالا از مناطق شمالی کشور به خلیج فارس ، آب‌های آزاد بین‌المللی و دیگر کشورهای همسایه ایران نیز بسیار مهم است.

 

 آخرین حلقه باقیمانده آزادراه قزوین- رشت

آزادراه قزوین- رشت نیز یکی از مهمترین محورهای مواصلاتی شمال کشور به طول ۱۳۸ کیلومتر است که ۱۳۰ کیلومتر از مسیر زیرعبور قرار دارد و هشت کیلومتر باقی مانده آن حدفاصل منجیل تا رودبار در باند رفت با پیشرفت فیزیکی قریب به  ۸۰ درصد در حال اجراست.

معاون وزیر راه و شهرسازی در این ارتباط اظهار داشت: باند رفت آزادراه منجیل- رودبار با پیشرفت فیزیکی قریب به ۸۰ درصد به عنوان آخرین حلقه باقیمانده آزادراه قزوین- رشت در صورت تامین اعتبار مورد نیاز در سالجاری به بهره برداری می رسد و این اقدام گام مهمی در تکمیل کریدور آزادراهی شمال- جنوب کشور و افزایش ظرفیت های بهره برداری از بندر امام خمینی در شمال خلیج فارس است.

خادمی این آزادراه را موجب حذف گلوگاه ترافیکی آزادراه قزوین- رشت دانست و افزود: به دلیل اتصال آزادراه به جاده موجود، ظرفیت کل آزادراه با داشتن یک منطقه با گنجایش راه اصلی چند خطه، کاهش می‌یابد و با در نظر گرفتن افزایش ترافیک عبوری از این آزادراه، این گلوگاه مشکل ساز است و  روان شدن کامل ترافیک آزادراه تنها با احداث  آزادراه منجیل- رودبار میسر می‌شود.

وی با اشاره به توپوگرافی ویژه منطقه و کوهستانی بودن مسیر اظهار داشت: مسیر رفت این آزادراه دارای چهار دستگاه تونل به طول سه کیلومتر و هفت دستگاه پل به طول‌یک‌هزار متر است که در حال حاضر حفاری تونل ها به اتمام رسیده و عملیات اجرایی بخش عمده پل های مسیر نیز به اتمام رسیده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی ارزش روز این پروژه را بیش از ۲ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: به منظور تکمیل عملیات اجرایی بخش های باقیمانده مسیر حدود ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.

حال طبق بررسی ها و اظهارات مدیران ارشد ملی و استانی پروژه های مهمی همچون خط ریلی رشت-کاسپین و آزادراه رشت - قزوین در سال جاری آخرین پازل های خود را در مدار قرار داده و قدم در مسیر بهره برداری خواهند گذاشت.

با این حال همه چیز منوط به تامین اعتبارات و منابع مالی است که همت بیش از پیش متولیان امر به خصوص مسئولان استان گیلان را می طلبد.

 

 

 

 

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان