شنبه, 01 اردیبهشت 1403
شنبه, 01 اردیبهشت 1403
Saturday, 20 April 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۸۸ ]

 

فرهاد فیروزی مالوانی*

برای ورود به مقوله روش های پیشگیری از سرقت ، ابتدا لازم است به تعریفی از سرقت در قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲بپردازیم .

در ماده ۲۶۷ق-م- ا سرقت اینگونه تعریف میشود : سرقت عبارت از ربودن مال متعلق به غیر است (عنصرقانونی سرقت) .

حال با نگاهی به این ماده باید همیشه اصل  براین باشد که هر جا مالی هست ممکن هست ربایشی نیز صورت بگیرد بنابراین برای جلوگیری از تحقق عنصر مادی سرقت توسط سارق ، به تبعیت از ضرب المثل قدیمی  مال خود را محکم نگهدار و همسایه ات را دزد نگیر،  اولین اولویت مالک، باید حفظ مال تحت مالکیت باشد و با حفظ مال ، بستر برای تحقق عنصر مادی سرقت از سارق سلب می شود وسارق با داشتن سوء نیت عام و دارا بودن سوء نیت خاص (عنصرمعنوی ) نمی تواند اقدام به ربایش مال کند چون اقدامات پیشگیرانه حفاظتی مانع از اجرای نیتش می شود بنابرین حفظ مال یعنی ناکارامدی سارق در تحقق رکن مادی سرقت ، و این موضوع در حیطه عمل بسیاری از سارقان را در صرف فعل  ربایش ناکام میسازد .

مالک مال به فراخور فیزیک و جنس و نوع مال و محل استقرار آن لازم است در نگهداری آن دقت و درایت و توجه بیشتری بخرج دهد .

مثلا اگر مالش پول نقد است در جای امن و به دور از دسترس سارق نگهدارد و در صورت امکان گاوصندوق و یا صندوق امانات و یا بانک پیشنهاد می شود اگر مالش ماشین هست بهتر است ضمن استفاده از همهٔ ابزارهای کنترل  مکانیکی مثل قفل فرمان و قفل پدال و ..... و ابزارهای الکترونیکی نظیر دزدگیر و ....همیشه از  آن حفاظت کند و  سعی کند آن را در جاهای خلوت پارک نکند وحتی المقدور از پارکینگ استفاده کند اگر مالش لوازم گران بهاء مثل زیورآلات و سکه و ... هست و در خانه نگهداری می گردد در محلی امن و دارای استحکام مثل گاوصندوق نگهداری شود .

اگر مالش اشیاء منزل نظیر فرش و تلویزیون و ... هست پنجره ها را باحفاظ محکم نماید و از درب  های ضد سرقت در خانه استفاده کند و چنانچه تحت هر تعریفی کلید خانه گم میشود فرض را بر ربایش کلید توسط سارقین  بگذارد و قفل را تعویض کند و در صورت لزوم‌ از دزدگیر و دوربین مداربسته استفاده نماید .

در پایان همیشه مالک مال باید نسبت به حفاظت و حراست و مراقبت از مال خویش اهتمام ورزد و این مهم در تمام جوامع انسانی باید تبدیل به یک قاعده گردد تا هیچ سارقی نتواند بستری برای سرقت مال بیاید، جدیت در حفظ و نگهداری مال همیشه مساوی است با ناکامی سارقان در صرف فعل ربایش و ربودن مال غیر....و این اولین و مهمترین لازمه پیشگیری از تحقق عنصر سرقت است و چنانچه رعایت گردد سرقت اتفاق نمی افتد و یا خیلی کم اتفاق می افتد.

دانشجوی ارشد رشته حقوق- گرایش جزا و جرم شناسی*

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان