جمعه, 31 فروردین 1403
جمعه, 31 فروردین 1403
Friday, 19 April 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۸۷ ]

 

 

بخش اقتصاد- قوی‌ترین خودروهای چینی به‌زودی به خیابان‌های کشورمان راه پیدا خواهند کرد.درحالی‌که نزدیک به ۵ سال از ممنوعیت واردات خودرو‌های خارجی به بازار کشورمان می‌گذرد و هنوز هم این سوال وجود دارد که چرا به حال تشنگی بازار خودروی کشورمان و قیمت‌های سربه‌فلک‌کشیده خودرو‌های وارداتی موجود در بازار کشور، فکری نمی‌شود، حالا خیابان‌های ما به جولانگاه خوبی برای خودرو‌های مختلف چینی تبدیل شده است. البته این بدان معنا نیست که خودرو‌های چینی، گزینه‌های خوبی نیستند. برعکس، پیشرفت این روز‌های صنعت خودروسازی چین را می‌توان در بسیاری از محصولات آن دید، اما بهتر بود عرضه محصولات چینی در کنار خودرو‌های کشور‌های دیگر صورت می‌گرفت تا خریدار بتواند با دست باز بین گزینه‌های ژاپنی، کره‌ای و ... خودروی مورد نظرش را انتخاب کند. بگذریم ... درحالی‌که بیشتر خودرو‌های چینی موجود در بازار کشورمان با موتور‌های اقتصادی و کم‌حجم به بازار عرضه شده‌اند و عمده خریداران به این موضوع منتقدند، در این مطلب قصد داریم به معرفی سه‌خودروی چینی پرتوان بازار کشورمان بپردازیم که قرار است به‌زودی وارد بازار شوند.

 

لاماری ایما

ایما که در زمستان سال گذشته رونمایی شد، درواقع محصولی از زیرمجموعه کمپانی دانگ‌فنگ چین به نام «فورتینگ تی۵ ایوو» است که به‌زودی روی خط تولید «آرین پارس‌موتور» قرار خواهد گرفت و با توجه به محدودیت‌هایی که تحریم‌ها بر سر راه شرکت‌های عرضه‌کننده قرار داده، این محصول در ایران، نامی متفاوت از چیزی که در بازار‌های خارجی دارد را یدک خواهد کشید. ایما، یک کراس‌اوور اسپرت با استایل کوپه است که ظاهری نسبتا جذاب دارد و رگه‌هایی از خودرو‌های انگلیسی (مانند جگوار اف پیس) و برخی خودرو‌های اروپایی در شمایلش به چشم می‌خورد. اما آرین پارس‌موتور کاراکتر اسپرت این خودرو را تنها محدود به ظاهر نکرده و لاماری ایما با موتور چهارسیلندر ۱.۵لیتری توربوی ۱۹۵ اسب‌بخاری به بازار ایران راه پیدا خواهد کرد. همچنین گشتاور این خودرو ۲۸۵ نیوتن‌متر اعلام شده و گیربکس هفت‌سرعته دوکلاچه خیس روی آن نصب خواهد شد که این گیربکس علاوه‌بر عملکرد اسپرت، نسبت به جعبه‌دنده‌های دوکلاچه خشک، استهلاک و دردسر کمتری دارد. البته بماند که در کمال تعجب، لاماری ایما قابلیت تعویض دنده دستی ندارد. ضمنا محور فعال این خودرو دفرانسیل جلو است و قیمت ۹۸۹میلیون‌تومانی نیز اخیرا برایش اعلام شد.

 

بهمن دیگنیتی پرستیژ

گل سرسبد فهرست سه‌گانه این مطلب، نسخه جدیدی است که گروه بهمن از «دیگنیتی» به بازار کشور عرضه خواهد کرد. این محصول در واقع بازهم محصولی از دانگ‌فنگ با نام «آی‌ایکس ۵» است و مجددا به‌دلیل همان بحث‌های مورد اشاره با نام اختصاصی دیگنیتی که به معنای «وقار» است به ایران آمده بود. «دیگنیتی پرایم» که یک‌سالی می‌شود در خیابان‌ها به چشم می‌خورد یک موتور۱.۵ لیتری توربوی ۱۴۸ اسب‌بخاری دارد، اما «دیگنیتی پرستیژ» که به‌زودی رسما رونمایی می‌شود و به خیابان‌ها راه می‌یابد، موتور دولیتری توربو با ۲۳۰ اسب‌بخار قدرت و ۳۵۵ نیوتن‌متر گشتاور خواهد داشت که برخلاف نسخه پرایم دیگر خبری از گیربکس سی‌وی‌تی کسل‌کننده در آن نیست و جعبه‌دنده شش‌سرعته اتوماتیک خواهد داشت و احتمالا شتاب صفرتاصد این خودرو حدود ۸ ثانیه باشد. البته این را هم اضافه کنیم که کلیات ظاهر تیپ پرستیژ تفاوت خاصی با پرایم نخواهد داشت و احتمالا فقط شاهد تریم رنگی، رینگ‌ها و برخی جزئیات متفاوت خواهیم بود.

 

فونیکس تیگو ۸ پرو

شرکت چری هم پس از چند سال فعالیت در بازار کشورمان، سرانجام به دلیل همان محدودیت‌هایی که وصفش را خواندید، ناچار به تغییر نامش در بازار ایران به «فونیکس» شد و قرار است چهار محصول آریزو ۶ پرو، تیگو ۷ پرو، تیگو ۸ پرو و اومودو ۵ را با این برند به بازار عرضه کند. در این میان تا پیش از رونمایی رسمی از اومودو ۵ که خودرویی پیشرفته‌تر خواهد بود، تیگو ۸ پرو پرچمدار فونیکس و البته گران‌ترین خودروی چینی بازار کشورمان است.

آن هم با برچسب قیمتی حاشیه‌ساز ۱.۷میلیارد تومانی! روی این خودرو یک موتور چهارسیلندر ۱.۶لیتری توربوشارژ با ۱۹۷ اسب‌بخار قدرت و ۲۹۰نیوتن‌متر گشتاور نصب شده که طبق اعلام شرکت سازنده با کمک گیربکس هفت‌سرعته دوکلاچه و محور فعال جلو، قادر به ثبت شتاب صفرتاصد کمتر از ۹ ثانیه برای جثه ۱.۵تنی این کراس‌اوور سایز متوسط خواهد بود.

 

 

 

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان