جمعه, 10 فروردین 1403
جمعه, 10 فروردین 1403
Friday, 29 March 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۷۷ ]

 

گیلان امروز- برای بیشتر علاقه‌مندان به دنیای تکنولوژی، کامپیوتر ساده‌ترین ماشینی است که می‌توان آن را تهیه، استفاده و تقریباً درک کرد. با این حال برای افرادی که خیلی علاقه‌مند به تکنولوژی و دنیای آن نیستند، استفاده از هر دستگاهی که به این صنعت مرتبط باشد کمی ترسناک و دلهره‌آور است.

در این گزارش ۱۰ باور عامیانه در مورد کامپیوتر‌ها را که واقعیت نداشته، ولی هنوز هم در میان مردم رواج دارند مرور شده است، پس در ادامه با ما همراه شوید.

 

۱- شما باید مداوم درایو خود را یکپارچه‌سازی کنید

اولین نکته‌ای که در مورد کامپیوتر‌های مدرن باید بدانید این است که اصلا به یکپارچه‌سازی و یا به اصطلاح دیفرگ کردن نیازی ندارند. سیستم‌های کامپیوتری که از سیستم عامل ویندوز استفاده می‌کنند دارای یک قابلیت داخلی مرتب‌سازی هستند که به صورت خودکار در پس زمینه ویندوز در یک برنامه‌ریزی از پیش تعیین شده اجرا می‌شود. اگر از سیستم عامل مک استفاده می‌کنید هم باید بگوییم دستگاه‌های مک دارای یک فایل سیستمی با عنوان (+macOS HFS) هستند که فایل‌ها را به صورت خودکار طی روندی که از آن با عنوان HFC یا Hot File Adaptive Clustering یاد می‌شود، دیفرگ می‌کنند.

به علاوه بسیاری از کامیپوتر‌های امروزی با حافظه فلش یا SSD به بازار عرضه می‌شوند که هیچگاه نباید آن‌ها را دیفرگ کرد چراکه باعث آسیب به SSD خواهد شد.

 

۲- ویروس و نرم‌افزار جاسوسی باعث کند شدن کامپیوتر می‌شود

اکثر کاربران وقتی سیستم کامپیوترشان دچار کندی می‌شود، سریعاً به این فکر می‌کنند که دستگاه‌شان دچار بدافزار شده است. در اینجا ما قصد داریم تفاوت بین بدافزار، ویروس، نرم‌افزار جاسوسی و ... را توضیح دهیم.

احتمال این‌که سیستم شما دچار بدافزار شده باشد، وجود دارد، اما باید توجه داشته باشید که بدافزار‌های امروزی به قدری خلاقانه طراحی می‌شوند که بدون این‌که کاربر متوجه شود در پس زمینه به سرقت اطلاعات ادامه دهند. به همین دلیل هم معمولاً هیچ اختلالی در عملکرد سیستم و یا کاهش سرعت به دلیل آلوده شدن رایانه مشاهده نخواهید کرد.

به احتمال زیاد کامپیوتر شما به خاطر اینکه برنامه‌های زیادی را به صورت متوالی اجرا کردید و یا افزونه‌های غیرضروری و پلاگین‌هایی که مصرف CPU را به حداکثر رسانده‌اند عملکردی کند از خود نشان می‌دهد که در نهایت منجر یه کاهش فضای آزاد رم و فضای دیسک یا مشکلات سخت‌افزاری خواهد شد. به خاطر داشته باشید که این مشکل به خاطر کهنه شدن کامپیوتر نیز می‌تواند صورت بگیرید که در این مواقع باید اقدام به تعویض آن کنید.

 

۳- استفاده از نرم‌افزار‌های “Cleaner” بهبود عملکرد کامپیوتر را به همراه خواهند داشت

بار‌ها عناوینی نظیر “دانلود برنامه حذف بدافزار‌ها برای چند برابر کردن سرعت سیستم” را دیده‌ایم؛ این برنامه‌ها به کاربران خود قول این را می‌دهند تا خطا‌های رجیستری را پاک کرده، آپدیت‌های درایور‌ها را دانلود کرده، برنامه‌هایی که به صورت دستی قابل حذف نیستند را پاک کرده و یا رایانه شخصی خود را از مشکلاتی که منبع نامشخصی و یا مشکوکی دارند به طور کامل تمیز کنند.

در حقیقت باید بدانید که این ابزار‌ها به درد نخورد بوده و از هر سیستم عاملی که استفاده کنید هیچ‌وقت به دانلود و نصب آن‌ها نیاز نخواهید داشت! این برنامه‌ها معمولاً برای انتقال بدافزار از جمله نرم‌افزار‌های جاسوسی و یا تبلیغاتی مورد استفاده قرار می‌گیرند و هیچ‌وقت کار مفیدی برایتان انجام نخواهند داد! توجه داشته باشید که ورودی‌های رجیستری بسیار کوچک هستند و حذف آن‌ها فضای زیادی را در اختیارتان قرار نخواهد داد که بتوانید عملکرد موثری از آن دریافت کنید!

در مورد آپدیت درایور‌ها نیز باید بگوییم شما به راحتی خودتان می‌توانید هر زمان که خواستید این درایور‌ها را دانلود کنید؛ و در صورتی‌که به شما قول حذف فایل‌هایی که قادر به پاک کردن آن‌ها نیستید را می‌دهند باید بدانید که این فایل‌ها بسیار کوچک بوده و حجم بسیار کمی را در رجیستری اشغال می‌کنند و نیازی به نگرانی در مورد آن‌ها نخواهید داشت.

در مجموع، مشکلاتی که توسط این برنامه‌ها حل می‌شوند معمولاً اصلاً مشکل نیستند، اما سازندگان به تبلیغاتی که انجام می‌دهند به کاربران این حس را القا می‌کنند که ارزش خرید و دانلود را دارند!

 

۴- به نرم‌افزار آنتی ویروس نیازی ندارید

دو دلیل اصلی که برای عدم نیاز به آنتی‌ویروس می‌شنویم معمولاً این دو مورد هستند: “من از سیستم عامل مک استفاده می‌کنم و این سیستم عامل ویروسی نمی‌شود” یا “کار خاصی حین آنلاین بودن انجام نمی‌دهم و از تورنت و سایت‌های دارای اسپم استفاده نمی‌کنم به همین دلیل هم سیستم من ویروسی نخواهد شد”

باید بدانید که هر دو دلیل کاملاً اشتباه بوده و همیشه به برنامه آنتی ویروس نیاز خواهید داشت.

ابتدا به کاربران مک می‌پردازیم. سیستم‌های مک در گذشته نسبتاً در مقابل ویروس‌ها مقاوم بودند، اما دلیل آن عدم تسلط برنامه‌نویسان به این سیستم عامل بوده و به خاطر این‌که کامیپوتر‌هایی که از سیستم ویندوز استفاده می‌کردند بازار عمده را از آن خود کرده بودند، بیشتر برای این سیستم عامل ویروس ساخته می‌شد.

با گذشت زمان سیستم عامل مک توانست در بازار جایگاه خود را پیدا کند و هکر‌ها از این قضیه مطلع شدند؛ حالا امروزه سیستم‌های مک در برابر ویروس مصون نبوده و دچار بدافزارها، ویروس و آلودگی می‌شوند.

در مورد کاربرانی که ادعا می‌کنند استفاده امنی از سیستم خود دارند باید بگوییم حین کار با کامیپوتر هیچگاه ایمن نخواهید بود و هر باری که این ماشین را روشن می‌کنید شما یک ریسک محاسبه شده را می‌پذیرید که کاری انجام نخواهید داد که منجر به آلودگی سیستم‌تان شود. استفاده نکردن از فایل‌های تورنت، بازدید از سایت‌های مشکوک و سایر موارد این چنینی امنیت شما را در برابر تهدیدات تضمین نخواهد کرد. در واقع استفاده از برنامه آنتی ویروس نیز گارانتی کامل در برابر امنیت شما نخواهد داشت، اما قطعاً به کاربران خود در این زمینه کمک خواهد کرد.

 

۵- خاموش و روشن کردن مداوم کامیپوتر بد است یا خاموش نکردن کامیپوتر در شب مضر است

بعضی از افراد معتقدند که روشن گذاشتن کامپیوتر و در حالت خواب قرار دادن کامپیوتر بهتر از خاموش و روشن کردن مداوم آن خواهد بود؛ این افراد فکر می‌کنند که میزان استفاده از منابع و کاهش باتری در حالت خواب به حداقل مقدار ممکن می‌رسد. اما این موضوع حقیقت ندارد.

از طرفی دیگر اگر نیاز به روشن بودن سیستم ندارید باید هر دفعه کامپیوترتان را خاموش کنید. اجرای هر کامپیوتر طول عمر و دوام محدودی دارند و خاموش کردن رایانه زمانی که به آن نیازی ندارید باعث می‌شود تا عمر اجزای کامپیوترتان کمی بیشتر شود. پس با خیال راحت هر زمان که لازم بود کامپیوترتان را خاموش کنید.

 

۶- حذف محتوای هارد درایو واقعاً باعث پاک شدن آن‌ها می‌شود

با فکر کردن به این‌که هر اطلاعاتی که از کامپیوترمان حذف می‌کنیم، به طور کامل پاک خواهد شد خیالمان را آسوده می‌کند، اما باید بگوییم که متاسفانه این موضوع حقیقت ندارد! دقتی دیتا‌های موجود روی سیستمتان را حذف می‌کنید، ممکن است به نظرتان برسد که اثری از آن‌ها باقی نمانده، چون از دید محو می‌شوند، اما واقعیت این است که دیتا‌های شما تا زمانی که بازنویسی نشوند روی حافظه باقی خواهند ماند.

برای مثال اتاقی پر از گرد و غبار را تصور کنید که ردپای شما در آن قرار دارد؛ وقتی اتاق را ترک می‌کنید این ردپا همچنان باقی می‌ماند، اما با ورود افراد بیشتر با ردپایی که از خود به جای می‌گذارند، ردپای شما پوشش داده می‌شود! این مثال عملکردی مشابه به ذخیره‌سازی اطلاعاتتان در حافظه را بیان می‌کند. فایل‌های حذف شده همچنان روی درایو علامت‌گذاری شده و امکان بازنویسی دیتا‌های جدید را خواهند داد. یعنی تا زمانی که دیتای جدیدی نوشته نشود همچنان اطلاعات قبلی قابل بازیابی خواهند بود.

عده‌ای معتقدند که با استفاده از یک آهنربا می‌توانید دیتا‌های خود را حذف کنید. این ایده روی دستگاه‌های ذخیره‌سازی فلش و یا حافظه‌های HDD مدرن بی‌اثر بوده و تاثیری روی از بین رفتن دیتاهایتان نخواهد داشت، اما اگر همچنان از فلاپی دیسک استفاده می‌کردیم استفاده از آهنربا واقعاً موثر بود. کارشناسان دو روش زیر را توصیه می‌کنند:

- از برنامه‌هایی که چندین گذرگاه روی هارد دیسک ایجاد کرده و آن را تا زمانی که قابل بازیابی نباشد با استفاده از ۰ و ۱ بازنویسی می‌کنند، کمک بگیرید.

- مته را برداشته و ۱۰ تا ۱۲ سوراخ را در درایوتان ایجاد کنید و همچنین مطمئن شوید که این سوراخ‌ها در یک خط راست نبوده و پراکنده باشند.

 

۷- مک بهتر از کامیپوتر ویندوزی است یا مک گران و به دردنخور است

مک نوعی کامپیوتر است که به جای استفاده از سیستم عامل ویندوز یا لینوکس از سیستم عامل macOS استفاده می‌کند. به همین دلیل هم گفتن این‌که آیا مک از ویندوز عملکرد بهتری دارد یا خیر غیرممکن است. با این حال برخی از افراد هم عقیده دارند که مک بیش از حد گران و بدرد نخور است؛ کامپیوتر‌های مک مقرون به صرفه نیستند، اما از نظر عملکرد کاملا با رقیب خود یعنی ویندوز قابل قیاس و کاربردیست.

 

۸- برای محافظت از سیستم خود در برابر آسیب‌ها از فایرفاکس، سافاری، کروم یا اینترنت اکسپلور استفاده کنید

مرورگر‌ها یک محیط اجرایی ساده جاوا اسکریپت هستند و به همین دلیل هم از نظر ایمنی همه آن‌ها به یک اندازه در معرض خطر حملات و سوءاستفاده قرار دارند به همین دلیل هم نمی‌توان گفت ایمنی یک مورد از مورد دیگر بیشتر است.

همچنین توجه داشته باشید که بیشتر حملات مبنی بر مرورگر‌ها از طریق افزونه‌ها و پلاگین‌ها انجام می‌شود نه از طریق خود مرورگر. برای محافظت از سیستمتان باید از یک برنامه آنتی‌ویروس خوب که توانایی شناسایی بدافزار‌های آنلاین را داشته باشید استفاده کنید.

 

۹- هسته پردازنده بیشتر یا رم بیشتر مساوی با سرعت عملکرد بالاتر خواهد بود

هرچه بیشتر بهتر! اما این جمله همیشه صدق نمی‌کند داشتن رم بیشتر به کامیپوتر شما اجازه می‌دهد تا به حافظه مجازی کمتر نیاز داشته باشد و همین موضوع حین کار با آن ممکن است کمی حس سریع‌تری را تجربه کنید.

از طرفی دیگر در مورد هسته‌ها عوامل دیگری از جمله کیفیت حائز اهمیت است. برای مثال یک پردازنده چهار هسته رده بالا خیلی عملکرد بهتری از یک پردازنده هشت هسته‌ای رده پایین خواهد داشت. به علاوه کلمه “بهتر” برای هر کاربر معنای متفاوتی دارد. تعداد هسته بیشتر از نظر این‌که برنامه‌ها سریع‌تر اجرا خوهد شد بهتر است، اما در زمینه عمر باتری این‌گونه نخواهد بود به همین دلیل هم بیشتر همیشه به معنای بهتر نیست!

 

۱۰- مونتاژ کردن رایانه شخصی خودتان باعث صرفه‌جویی در هزینه می‌شود

این حرف، سال‌ها پیش درست بود، اما امروزه یک رایانه شخصی قیمت مناسب، مقرون به صرفه‌تر از خرید یک مدل پیش ساخته شده است. شما همچنان می‌توانید با ساخت یک سیستم رده بالاتر در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنید، اما برای بیشتر خریداران ترجیح می‌دهند هنگام حراج کامپیوترشان را تهیه کنند.

اما این بدان معنا نیست که ساخت کامپیوتر شخصیتان ارزشش را ندارد. افرادی که دوست دارند تجربه شخصی‌سازی شده‌تری برای رایانه شخصی خود داشته باشند می‌توانند همچنان سیستم خود را با توجه به سلیقه خود بسازند.

 

از شر باور‌های غلط رها شوید و تجربه کاربری لذت‌بخش‌تری از کامپیوتر را رقم بزنید

باور‌های اشتباه و قدیمی می‌توانند تجربه کاربری شما حین استفاده از رایانه را نامطلوب کنند. علاوه‌براین چرا باید به باور‌های عامیانه‌ای که حتی صحت نیز ندارند را دنبال کنید؟ از این لحظه به بعد بدون نگرانی در مورد افسانه‌های اشتباه از رایانه شخصیتان لذت ببرید.

 

 

 

 

 

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان