سه شنبه, 18 اردیبهشت 1403
سه شنبه, 18 اردیبهشت 1403
Tuesday, 07 May 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۵۰۰ ]

 

در نشست بررسی تأثیر نتایج طرح‌های پژوهشی در حل مسائل دستگاه‌های اجرایی استان گیلان اعلام شد:

 

گیلان امروز، شهلا ابراهیم زاده اصلی- نشست پژوهشی بررسی نتایج و روش حل مسئله طرح‌های تحقیقاتی یک درصد پژوهشی دستگاه‌های اجرایی استان گیلان با موضوع "تبیین ضرورت و چگونگی تعیین عناصر و عوامل آب و هوایی به عنوان متغیرهای مستقل در مقررات نظام های فنی و اجرایی استان"، صبح روز چهارشنبه (5 اردیبهشت) در مرکز آموزش و پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری این سازمان برگزار شد.

در این نشست، شبنم هادی نژاد، معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی گیلان با اشاره به اثرات پدیده اقلیم و تغییرات آب و هوایی به ضرورت کاربست یافته های طرح های پژوهشی، گفت: با توجه به اهمیت اطلاعات و خدمات هواشناسی در توسعه پایدار در تمام بخش های مرتبط بخصوص در بخش کشاورزی، فعالیت های مرتبط با دریا، صنعت گردشگری و توریسم، بهداشت و انرژی، منابع آب و... متاسفانه هنوز جایگاه داده و اطلاعات هواشناسی در مقررات و نظام های فنی در کشور به درستی تعیین نشده اند در حالی که در بسیاری از تصمیم گیری ها و تصمیم سازی های شهری و استانی همچون الگوهای شهرسازی، ساخت بناها و سازه های مهم مانند فرودگاه ها، کارخانجات و حتی جهت ساختمان های مسکونی، استفاده بهینه از داده و اطلاعات هواشناسی منطقه می تواند از انجام بسیاری هزینه های اضافی جلوگیری نماید؛ بنابراین لازم است با بررسی های دقیق تر، اثرات اطلاعات هواشناسی در مقررات و نظام نامه های فنی در زمینه های مختلف تعیین و مورد نظر قرار گرفته و سازوکارهای اجرایی برای آن تعیین شود.

وی اظهار امیدواری کرد با ارایه کردن نتایج طرح های پژوهشی مرتبط برای استانداری، شهرداری، نظام مهندسی و ... تاثیر آب و هوا بر شهرسازی بیش از پیش تبیین و قوانینی برای آن وضع شود.

محمدتقی سدیدی، رییس اداره توسعه هواشناسی کاربردی اداره کل هواشناسی گیلان نیز با بیان اینکه متاسفانه مدل خانه سازی در تمام کشور شبیه هم شده است، گفت: سبک مشابه ساختمان سازی و استفاده از نماهای شبیه به هم باعث افزایش انرژی شده است. چون در گذشته با توجه به شرایط اقلیمی هر منطقه، نوع ساختمان سازی و مدل آن ها متفاوت بوده است. به عنوان مثال در قدیم برای استفاده درست و بهینه از انرژی خورشید، انرژی باد و همچنین نور در مناطق مختلف نکات زیادی در ساختمان سازی رعایت می شد.

وی با بیان اینکه گاه ممکن است در پروژه های عمرانی و ساخت سازه به پدیده اقلیم و تغییرات آب و هوایی توجه خاصی نشود، اضافه کرد: شهرداری ها و نظام مهندسی در این بخش باید با جدیت و دقت کار کنند. به عنوان مثال برای طراحی باند فرودگاه حتما باید به جهت باد در آن منطقه توجه خاصی شود و اگر به این نکته مهم توجه نشود، چنین فرودگاهی در ماه هایی ازسال کاربرد ندارد! بنابراین برای برنامه ریزی و انجام پروژه های عمرانی باید به کمینه دمای هوا توجه داشت.

وی با بیان اینکه تغییر اقلیم یک پدیده ی جهانی است، گفت: گیلان اولین استان در کشور است که دمایش 7/2 درجه سلیسیوس نسبت به میانگین افزایش داشته است و این میزان در سایر استان ها کمتر و متغیر است. چون در گیلان بجز افزایش دما پدیده دیگری به اسم رطوبت و دمای احساسی داریم. یعنی گاه دمایی که بدن انسان حس می کند می تواند 7 تا 15 درجه بیشتر از درجه هوایی باشد که کارشناس هواشناسی اعلام می کند. به همین خاطر در استان های شمالی و جنوبی «دمای آسایش» کمی ضعیف تر است.

وی با تاکید بر ضرورت پیوست هواشناسی برای بیشتر ساختمان ها و پروژه ها، ادامه داد: به عنوان مثال برای احداث مرغداری ها باید حتما نظر کارشناس هواشناسی اخذ شود. از سوی دیگر افزایش مهاجرت ها، ساخت و سازهای بی رویه و بدون رعایت اصول و استاندارد، تغییر مسیل ها و ...باعث شده تا فرکانس رخدادهای حدی تغییر کند. به عنوان نمونه بارش 300 میلیمتر باران در آستارا که تقریبا معادل بارش کل کشور است، فقط در 12 ساعت رخ داد.

به گفته وی با توجه به اینکه ما در عرض 40 درجه جغرافیایی هستیم هوای بهاری با سرعت بیشتری در حال سپری شدن و هوای گرم تابستان در حال طولانی تر شدن است.

در حاشیه این نشست علیرضا محمدی گرفمی، مدیر مرکز آموزش و پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری سازمان، گفت: این نشست‌ها باهدف تبیین نتایج پژوهش‌های انجام شده پیرامون موضوعات و چالش‌های دستگاه‌های اجرایی استان و به‌اشتراک‌گذاری تجربیات بین دستگاه‌های اجرایی برگزار می شود تا شیوه‌های حل مسئله مطرح و بررسی شده، همچنین گفتمان‌سازی مدنظر قرار گیرد.

مسعود یحیی‌زاده، رئیس گروه پژوهش و آینده‌نگری مرکز آموزش و پژوهش‌های توسعه و آینده نگری سازمان نیز گفت: برنامه ریزی شده است تا هر هفته با همکاری دستگاه‌های اجرایی یک نشست پژوهش‌محور در راستای ارائه طرح‌های تحقیقاتی که از محل اعتبار یک درصد پژوهشی استان انجام شده است، داشته باشیم.

 

 

 

 

 

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان