شنبه, 15 اردیبهشت 1403
شنبه, 15 اردیبهشت 1403
Saturday, 04 May 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۹۷ ]

 

 

بخش اقتصاد- جلال رشیدی کوچی، نماینده مجلس طی گفت‌وگویی در خصوص برنامه‌ریزی افغان‌ها برای خرید مسکن در ایران اظهار نظر جالبی را ارائه داد.

به گزارش گسترش نیوز،  جلال رشیدی کوچی، نماینده مجلس شورای اسلامی در یک گفت‌وگو از برنامه‌ریزی و هدف افغان‌ها برای خرید ملک در ایران پرده برداشت.

گاه اتباع خارجی که تابعیت ایران را ندارند به هر دلیلی نیازمند داشتن ملکی در ایران میشوند. اما به موجب قوانین و مقررات، اتباع جز در موارد استثنایی از خرید ملک در ایران ممنوع هستند. بنابراین این افراد امکان تنظیم سند رسمی انتقال به نام خود را ندارند؛ به همین جهت بعضی از اتباع خارجی اقدام به خرید ملک به صورت قولنامه ای مینمایند یا با پرداخت مبلغ آن ملک را به نام افراد مورد اعتماد خود می کنند. به عنوان مثال خرید املاک قولنامه ای با توجه به عدم تنظیم سند رسمی ریسک بالایی دارد.

تنظیم سند به نام افراد ایرانی مورد اعتماد نیز خطرات خاص خود را دارد. چرا که سخت ترین پرونده های یک وکیل زمانی است که موکلش از اعتماد زیاد، متحمل زیانی  شده است.

اما چه راهی برای خرید ملک سند دار به نام خود تبعه خارجی به صورت قانونی و صحیح وجود دارد؟

ابتدائا باید دانست که مطابق با اصل مندرج ماده ۹۶۱ قانون مدنی اتباع خارجی از کلیه حقوق مدنی برخوردار خواهند بود مگر در موارد استثنایی.

ماده ۹۶۱ قانون مدنی مقرر میدارد:

جز در موارد ذیل اتباع خارجه نیز از حقوق مدنی متمتع خواهند بود:

۱- در مورد حقوقی که قانون آن را صراحتا منحصر به اتباع ایران نموده و یا آن را صراحتا از اتباع خارجه سلب کرده است.

۲- در مورد حقوق مربوط به احوال شخصی که قانون دولت متبوع تبعه خارجه آن را قبول نکرد.

۳- در مورد حقوق مخصوصه که صرفا از نقطه نظر جامعه ایرانی ایجاد شده باشد.

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان