شنبه, 15 اردیبهشت 1403
شنبه, 15 اردیبهشت 1403
Saturday, 04 May 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۹۷ ]

 

 

 

 

گیلان امروز- دوره مدیریت سید محمود حسینی‌پور بر استانداری مازندران در دومین روز اردیبهشت با انتصاب او به عنوان رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی کشور به پایان رسید و هیئت وزیران یوسف نوری وزیر پیشین آموزش و پرورش را به عنوان نماینده عالی دولت در مازندران معرفی کرد. در این نوشتار مروری بر پیشینه مدیریتی بیست‌وپنجمین استاندار مازندران داریم.

به گزارش ایرنا، جلسه هیئت وزیران در روز یکشنبه -۲ اردیبهشت ۱۴۰۳- برای مازندرانی‌ها جلسه‌ای خبرساز بود. انتخاب یک مدیر اهل غرب کشور به عنوان استاندار مازندران و معرفی یک مازندرانی به عنوان استاندار یکی از استان‌های غربی کشور این جلسه را برای مازندرانی‌هایی که اخبار مدیریتی را دنبال می‌کنند حائز اهمیت کرد.

هیئت وزیران یوسف نوری که اهل ایلام است را در نخستین تجربه استاندار شدنش به عنوان استاندار مازندران معرفی کردند و مدیریت استان لرستان را به ابوطالب شفقت چهره سیاسی اهل مازندران سپردند که پیشینه استاندار شدن در استان‌های مازندران، بوشهر و خراسان شمالی را هم دارد.

زمزمه‌های جدایی سید محمود حسینی‌پور از استانداری مازندران نخستین بار اوایل آذر ۱۴۰۲ مطرح شد. در هفته دوم آذر خبر کناره‌گیری حسینی‌پور از استانداری مازندران در فضای مجازی منتشر شد، اما یکی ۲ روز بعد مرتضی نوربخش مدیرکل روابط عمومی استانداری مازندران اعلام کرد که این خبر درست نیست و نظر وزارت کشور و رئیس‌جمهور به ادامه کار او در استان است. نوربخش در آن گفت‌وگو به این نکته هم اشاره کرد که حسینی‌پور قطعا تا پایان انتخابات مجلس دوازدهم و خبرگان رهبری در استان حضور دارد.

این اظهار نظر سبب شد که در اسفند و با پایان یافتن فرآیند انتخابات دوباره زمزمه‌های پایان دوره مدیریت حسینی‌پور مطرح شود. این زمزمه‌ها در فروردین دوباره شدت گرفت. اما تعدادی از چهره‌های مدیریتی و برخی نمایندگان استان اعلام کردند که مخالف جدایی حسینی‌پور از استانداری مازندران هستند و از حضور او در استان حمایت می‌کنند.

اوج این زمزمه‌ها نیز هفته پایانی فروردین شنیده شد که خبرهایی مبنی بر قطعی شدن پایان کار حسینی‌پور در مازندران مطرح شد. اما ۳۰ فروردین علی‌اصغر باقرزاده نماینده مردم بابلسر و فریدونکنار در مجلس اعلام کرد که با دستور رئیس‌جمهور، حسینی‌پور در مازندران خواهد ماند و شایعه‌های مطرح شده درباره تغییر استاندار مازندران طی روزهای آینده صحت ندارد.

اما دوم اردیبهشت با حکم محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور سید محود حسینی‌پور به عنوان رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی کشور منصوب شد و دوران استانداری‌اش در مازندران پس از ۸۹۷ روز به پایان رسید.

 

یوسف نوری کیست؟

هیئت وزیران در جلسه روز ۲ اردیبهشت یوسف نوری ۶۳ ساله را به عنوان بیست‌وپنجمین استاندار مازندران انتخاب کرد. نوری سال ۱۳۴۰ در ایلام متولد شد و دانش‌آموخته مقطع دکترای تخصصی مدیریت گردشگری از دانشگاه علامه طباطبایی است. مهم‌ترین عنوان مدیریتی او تصدی کرسی وزارت آموزش و پرورش است که به مدت ۴۹۲ روز از هفتم آذر ۱۴۰۰ تا ۱۴ فروردین ۱۴۰۲ در کارنامه او ثبت شد.

نوری سال ۱۳۶۴ و در ۲۴ سالگی وارد دانشگاه تربیت معلم شد و مدرک کاردانی پرورشی را دریافت کرد. پس از آن در سال ۱۳۶۷ در مقطع کارشناسی رشته برنامه‌ریزی پذیرفته شد. سال ۱۳۷۵ دوران تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد رشته مدیریت دولتی را آغاز کرد و سال ۱۳۹۳ نیز برای دریافت مدرک دکترای تخصصی مدیریت گردشگری وارد دانشگاه علامه طباطبایی شد که تحصیلاتش در این مقطع سال ۱۳۹۹ به پایان رسید.

 

کارنامه مدیریتی

اگرچه نوری دانش‌آموخته رشته مدیریت تخصصی گردشگری است، اما عمده پست‌های او به حوزه آموزش و پرورش ارتباط داشت و در واقع از خانواده آموزش و پرورش کشور محسوب می‌شود.

فعالیت‌های اجرایی خود را سال ۱۳۷۰ با پست معاونت پرورشی آموزش و پرورش شهرستان ایلام آغاز کرد که تا سال ۱۳۷۴ نیز ادامه داشت. از سال ۱۳۷۴ تا ۱۳۷۷ معاون پشتیبانی اداره کل آموزش و پرورش استان ایلام شد. ۲ سال نیز -۱۳۷۶ تا ۱۳۷۸-مدیره هسته گزینش آموزش و پرورش این استان بود.

پس از این دوره مدیریت راهی قطر و بحرین شد و مسئولیت پرورشی مدارس جمهوری اسلامی ایران در این ۲ کشور را تا سال ۱۳۸۰ بر عهده داشت.

سال ۱۳۸۴ نخستین پست مدیرکلی‌اش را در زادگاهش تجربه کرد و به مدت یک سال -۱۳۸۴ تا ۱۳۸۵- مدیرکل آموزش و پرورش استان ایلام شد. سپس به تهران رفت و از سال ۱۳۸۶ تا ۱۳۸۷ پست معاونت پشتیبانی و توسعه مدیریت آموزش و پرورش تهران را در اختیار گرفت.

سال ۱۳۸۸ مدیرکل برنامه و بودجه وزارت آموزش و پرورش شد و تا سال ۱۳۸۹ در این مسئولیت باقی ماند. از سال ۱۳۸۹ نیز به عنوان رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش مشغول خدمت شد و تا سال ۱۳۹۲ این مسئولیت را بر عهده داشت. در همین بازه زمانی به عضویت صندوق ذخیره فرهنگیان کشور نیز درآمد.

در کارنامه مدیریتی نوری معاون اجرایی معاونت توسعه مدیریت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی شهید بهشتی -۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹ و مدیر سازمان‌های مردم‌نهاد و خیران سلام دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی -۱۳۹۹ تا ۱۴۰۰- نیز دیده می‌شود.

استاندار جدید مازندران پیشینه تدریس در دانشگاه‌ها را هم دارد. تدریس در دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه پیام نور تهران، دانشگاه علمی کاربردی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی -واحد ایلام-، مراکز تربیت معلم، ضمن خدمت فرهنگیان، دانشسرای تربیت معلم و مدارس متوسطه، راهنمایی و ابتدایی نیز در فعالیت‌های تدریسی او نیز دیده می‌شود.

 

دوران وزارت

نوری پس از روی کار آمدن دولت یسزدهم به عنوان یکی از گزینه‌های تصدی پست وزارت آموزش و پرورش از سوی دولت مطرح شد و در نهایت ۲۶ آبان ۱۴۰۰، یعنی ۱۰ روز پس از انتصاب سید محمود حسینی‌پور به عنوان استاندار مازندران، رییس‌جمهور نام او را به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد.

جلسه رأی اعتماد به یوسف نوری روز هفتم آذر ۱۴۰۰ برگزار شد که او توانست از مجموع ۲۶۸ رأی نمایندگان حاضر در مجلس، ۱۹۴ رأی موافق، ۵۷ رأی مخالف و ۱۷ رأی ممتنع کسب کند و وزیر آموزش و پرورش شود.

دوران وزارت نوری ۴۹۲ روز طول کشید و سرانجام او در روز ۱۴ فروردین ۱۴۰۲ از این مسئولیت کناره‌گیری کرد.

او اکنون حدود یک سال پس از پایان دوره وزارتش در آموزش و پرورش نخستین تجربه استانداری‌اش را باید در مازندران ثبت کند و به عنوان بیست‌وپنجمین استاندار مازندران راهی این استان می‌شود.

با توجه به پیشینه فعالیت‌های او در تراز ملی، مدیران و مردم این استان انتظار دارند که در دوران تصدی‌گری کرسی مدیریت ارشد مازندران از روابط گسترده‌ای که با مدیران ملی طی سال‌های مدیریتش به دست آورده برای توسعه مازندران نهایت بهره‌ را بگیرد.

 

 

 

 

 

 

 

 

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان