شنبه, 15 اردیبهشت 1403
شنبه, 15 اردیبهشت 1403
Saturday, 04 May 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۹۷ ]

 

 

گیلان امروز- رئیس علوم پزشکی گیلان گفت: بیمارستان ۴۲۱ تختخوابی سایت لاکان در حال حاضر پیشرفت ۹۰ درصدی دارد و امیدواریم در سال جاری به بهره برداری برسد؛ هم اکنون پیگیر خرید تجهیرات بیمارستان هستیم و بودجه مورد نیاز پیش‌بینی شده است.

دکتر محمدتقی آشوبی، یکم لغایت هفتم اردیبهشت ماه را مصادف با هفته سلامت دانست و اظهار کرد: شعار هفته سلامت سال جاری «سلامت خانواده با مردمی سازی سلامت» است.

وی یکی از اقدامات خوب دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان در سال ۱۴۰۲ را کنترل بیماری آئدس دانست و افزود: بهداشت محیط با جدیت در دستور کار قرار گرفته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به آماده باش شبانه روزی همکاران بخش بهداشت و درمان استان، تصریح کرد: گیلان دو و نیم میلیون نفر جمعیت دارد، اما جمعیت شناور استان به هفت میلیون نفر می رسد که ضرورت خدمات رسانی در حوزه بهداشت و درمان را افزایش می دهد.

آشوبی با بیان اینکه گیلان در بیماری های غیر واگیر از جمله فشار خون بالا، چاقی، کلسترول، دیابت و... جزو سه استان اول است، عنوان کرد: تغییر سبک زندگی، ورزش روزانه، عدم استعلام دخانیات و دوری از الکل به پیشگیری از این بیماری ها کمک می کند.

وی از انجام ۱۳ هزار و ۵۷۸ مورد نمونه برداری میکروبی از آب آشامیدنی استان گیلان در سال گذشته خبر داد و خاطرنشان کرد: بالغ بر ۲۰۰ تن مواد غذایی فساد، کشف و منهدم شده است.

رئیس علوم پزشکی گیلان با اشاره به راه اندازی مراکز جامع غربالگری و تشخیص زودهنگام سرطان در رشت، لاهیجان، تالش و انزلی، تاکید کرد: در بخش دولتی گیلان، نخستین CT آنژیوگرافی را راه اندازی کردیم. خرید چهار دستگاه ام.آر.آی و نصب و راه اندازی میکروسکوپ چشمی ویژه دیابت در بیمارستان پیروز لاهیجان از دیگر اقدامات است.

وی با تاکید بر لزوم توسعه متوازن بهداشت و درمان در سطح استان، ادامه داد: برای تشخیص و درمان بیماری های غیر واگیر از جمله قلبی و عروقی و دیابت و فشار خون بالا و... نیازمند امکانات و تجهیزاتی از جمله پت.اسکن هستیم.

آشوبی با بیان اینکه پزشک خانواده در صد درصد روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت استان اجرایی شده است، عنوان کرد: پزشک خانواده در شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر جمعیت نیز در حال اجراست.

وی از فعالیت ۹۷۳ خانه بهداشت در استان گیلان خبر داد و متذکر شد: نظام شبکه بهداشت و درمان استان بسیار غنی بوده و ۱۴۴۱ بهورز داریم.

رئیس علوم پزشکی گیلان با اشاره به فرسودگی مراکز خدمات جامع سلامت استان، تاکید کرد: با کمک خیرین علاوه بر نوسازی مراکز خدمات جامع سلامت، مرکز پیوند اعضا در مرکز آموزشی و درمانی رازی رشت را راه اندازی خواهیم کرد که هم اکنون پیشرفت ۴۰ درصدی دارد، زیرا گیلان قطب پیوند شمال کشور در بخش های کلیه، قرنیه، کبد و پوست است.

آشوبی استفاده از ظرفیت خیرین را در راستای مردمی سازی سلامت دانست و عنوان کرد: بیمارستان ۴۲۱ تختخوابی سایت لاکان در حال حاضر پیشرفت ۹۰ درصدی دارد و امیدواریم در سال جاری به بهره برداری برسد؛ هم اکنون پیگیر خرید تجهیرات بیمارستان هستیم و بودجه مورد نیاز پیش‌بینی شده است.

وی استان گیلان را نیازمند بیمارستان جنرال دانست و یادآور شد: در کشور به ازای هر هزار نفر ۱.۷۷ تخت داریم که این رقم در بخش دولتی گیلان ۱.۱ تخت و در بخش دولتی و خصوصی، ۱.۶۶ تخت است.

رئیس علوم پزشکی گیلان همچنین به شیوع بیماری فاسیولا در گیلان به عنوان یک بیماری بومی شده اشاره کرد و گفت: فاسیولا عفونت انگلی بوده که برای انتقال آن از حیوان به انسان باید چرخه دام آلوده، منابع آبی و حلزون میزبان تکمیل شود و لذا بهداشت آب و ضد عفونی سبزیجات محلی معطر خودرو نقش مهمی در پیشگیری از این بیماری دارد.

دکتر سید محمود رضوانی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز، از اجرای طرح پزشک خانواده در شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر جمعیت دو شهرستان تالش و رودسر طی سال ۱۴۰۲ خبر داد و بیان کرد: در سال جاری دو شهرستان لنگرود و آستانه اشرفیه را در دستور کار داریم.

وی یکی از راهکارهای پیشگیری از بیماری آئدس را بهسازی محیط دانست و عنوان کرد: محیط های آلوده فضای خوبی برای رشد و تکثیر پشه آئدس است.

معاون بهداشتی علوم پزشکی گیلان فضای شهری به ویژه مبلمان را مناسب حضور سالمندان ندانست و یادآور شد: موفق به کند کردن شیب کاهش جمعیت در گیلان شدیم.

 

 

 

 

 

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان