جمعه, 14 اردیبهشت 1403
جمعه, 14 اردیبهشت 1403
Friday, 03 May 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۹۷ ]

 

 

 

گیلان امروز- برخی گزارش ها حاکی از آن است که طرح های هادی روستایی به محلی برای تغییر کاربری اراضی کشاورزی تبدیل شده اند؛ موضوعی که حتما نگران کننده خواهد بود و آثار و تبعات بسیاری را به دنبال خواهد داشت؛ هر چند سازمان امور اراضی کشور به عنوان متولی اصلی حفظ اراضی کشاورزی اقداماتی را در رابطه با ساماندهی طرح های هادی روستایی آغاز کرده است.

رضا افلاطونی، رئیس سازمان امور اراضی کشور در گفتگو با اقتصاد آنلاین درباره اهمیت طرح های روستایی در حفظ کاربری اراضی کشاورزی تصریح کرد: شهرها و روستاهای ما معمولا در اراضی مرغوب کشاورزی شکل گرفته اند و این طبیعی است. انسان در جایی مستقر می شود که امکان زیست بهتر برایش فراهم باشد.

وی افزود: این ما انسان ها هستیم که باید زمین را مدیریت کنیم. ساختمان ها را در جایی بسازیم که قابلیت کشاورزی در این زمین کمتر باشد. از قدیم هم همین طور بود. مردم اراضی درجه یک، دو و باغاتشان را تبدیل به خانه، ساختمان و دامداری نمی کردند.

افلاطونی گفت: در گذشته هم معمولا برای رفع نیازهای خود، افراد اراضی کم بازده را برای ساخت و ساز انتخاب می کردند و ساختمان ها را در اراضی که امکان کشت نداشت، مثل زمین های با شیب تند و غیره می ساختند.

وی ادامه داد: نام این رفتار مدیریت زمین یا همان چیزی است که ما اکنون به نام آمایش سرزمین می شناسیم.

رئیس سازمان امور اراضی یادآور شد: آنچه در طرح های هادی روستایی و الحاق به شهرها و روستاها مد نظر قرار دارد؛ این است که ما به عنوان مدیران جامعه و کشور، حواسمان باشد که مدیریت زمین را به صورت بهینه اعمال کنیم.

وی اضافه کرد: باید زمین هایی که دارای قابلیت کشاورزی خوب و ظرفیت تولید هستند را زیر بار ساختمان نبریم. ساختمان را در هر زمینی می توان احداث کرد، ولی زمین کشاورزی و کشت منحصر به فرد بوده و کار تولید برنج و گندم را نمی توان در هر زمینی انجام داد.

افلاطونی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: توسعه شهرها و روستاها باید منطبق بر نیاز حقیقی جامعه و رشد واقعی جمعیت باشد. ما موافق با گسترش شهرها و روستاها خصوصا روستاها به عنوان خانه دوم و سوم شهرنشینان نیستیم.

رئیس سازمان امور اراضی استان های شمالی، تهران، البرز، اصفهان و خراسان رضوی را استان های دارای بیشترین درگیری در حوزه طرح های هادی روستایی اعلام کرد.

وی تاکید کرد: متولیان امر که مسئول توسعه روستاها و طرح های هادی روستایی هستند، باید حواسشان باشد که منطبق بر نیاز واقعی روستا، طرح هادی تهیه کنند نه اینکه با در نظر گرفتن نیازها به عنوان خانه دوم و سوم افراد و برای نیاز غیرکشاورزان این طرح ها تهیه شود.

به اعتقاد برخی کارشناسان، طرح های هادی روستایی اختیاراتی به دهیار می دهند که زمینه زمین خواری را تشدید می کند اما افلاطونی در این رابطه معتقد است: اگر طرح هادی روستایی منطبق بر نیاز واقعی نباشد، قطعا زمینه زمین خواری را تشدید می کند.

وی درباره اجرای طرح مسکن ویلایی و ساختمان های تک واحدی و تاثیر آن بر اراضی حاصلخیز کشاورزی گفت: آمایش سرزمین یعنی سکونت در روستاها و شهر توزیع شود. صنعت در شهرک صنعتی باشد نه اینکه وسط زمین کشاورزی یکباره یک ویلایی ایجاد شود. ما با چنین روندی موافق نیستیم.

رئیس سازمان امور اراضی یادآور شد: ما مخالف با داشتن شهرک ویلایی و ساختمان ویلایی نیستیم اما باید این شهرک ها در جای خود ایجاد شوند و در داخل زمین کشاورزی قابل کشت و حاصلخیز نباشند. هر ساخت و سازی باید منطبق بر شرایط آمایش سرزمین باشد.

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان