سه شنبه, 11 اردیبهشت 1403
سه شنبه, 11 اردیبهشت 1403
Tuesday, 30 April 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۹۶ ]

 

 

 

گیلان امروز- در حالی این روزها شمیم عطر بهار نارنج فضای شهرهای مازندران را معطر کرد که شلاق پیایی شهروندان بر این شکوفه ها برای جمع آوری آن به یک معضل جدی در شهرهای مازندران به خصوص پایتخت بهارنارنج کشور در شهر بابل تبدیل شد.

به گزارش ایرنا، روزهای پایانی فروردین نطقه جوش شکوفایی عطر بهار نارنج در شهرهای مازندران است اما شلاق پرانی و دست چین کردن شکوفه های بهار نارنج از سوی برخی شهروندان این روزها به معظلی برای درختان نارنج تبدیل شد.

عده ای از شهروندان برای بهره مندی از فراوردهای بهارنارنج به جمع آوری شکوفه ها می پردازند اما نه از راه درستش بلکه با پرتاب چوب، تکاندن درخت یا دست چین کردن شکوفه ها مانع عطر افشانی این شکوفه ها برای علاقمندان می شوند.

هر چند این مشکل هر ساله ی برای شکوفه های بهار نارنج است اما گویی امسال بی مهری به ناز این شکوفه ها بیشتر از سال های گذشته خود را نشان می دهد.

برخی از شهرداری ها مازندران با نصب بنرهای متنوع از شهروندان خواستند بهارنارنج را بنوازند نه با چوب بلکه با مهر و اجازه دهند عطر افشانی این موهبت الهی تا اواسط اردیبهشت ماه تداوم داشته باشد.

بهارنارنج که نماد و هویت اختصاصی مازندران و امتیاز معطر باغات مرکبات این استان و یادآور نشاط و طراوت طبیعت سرسبز و بهاری مازندران در خوشبو کردن محیط طبیعی برای مهمانان و ساکنان این استان است نباید این روزها با بی مهری برخی از شهروندان روبرو شود.

وجود آب هوا، زمین و باغداران خوب موجب شد تا مرکبات به خصوص درخت نارنج در مازندران از با ارزش‌ترین تولیدات مرکبات در کشور و دنیا تبدیل شود و جایگاه خود را در بین کشورهای منطقه ارتقا دهد.

در شهرهای مختلف مازندران مشاهده درخت‌های نارنج قدیمی در کنار نهال های تازه کاشته شده و مشجر بودن خیابان‌های اصلی شکوه خاصی را در فضای سبز و مبلمان شهری در مازندران خلق کرد.

گستره سرسبز مازندران در کنار، جنگل های هیرکانی، ساحل زیبای خزر، دشت ها و کوه های حیرت انگیز آن به همراه چیدمان انواع درختان نارنج در میانه بوم سبزرنگ طبیعت این خطه چشم انداز بی نظیری را برای شهروندان و مسافران خلق کرده است. اما متاسفانه برخی از شهروندان قدر شناس این نعمت نبوده و با بی مهری شکوفه های بهارنارنج را که یکی از نمکادهای طبیعی مازندران است مورد بی مهری قرار می دهند.

استان مازندران از جمله استان های پیش رو کشور از نظر برخورداری و تولید انواع مرکبات اعم از پرتقال، لیمو، نارنگی و نارنج است، اما آنچه شگفت‌انگیزتر است تعداد بیشمار درختان به صف نشسته نارنج با مشخصه برگ های ضخیم همیشه سبز در میان انبوه آسمان خراشهای شهری است که هنوز نجیب و غریب، اما افراشته و مقاوم به خیابان های شمال منظره ای چشم نواز بخشیده اند.

درختان نارنج درختانی سرسبز در تمام فصولند که نیاز چندانی به مراقبت و آبیاری ندارند و در برابر سرما نیز از دیگر همنوعان خود تحمل بیشتری دارند، این درختان به طور معمول با تولد بهار شروع به زایش شکوفه هایی در نوع خود بی نظیر می نمایند که رایحه دل انگیز آنها وقتی با نم باران و آسمان گرفته شمال پیوند می خورد، شهرنشینان و مسافران را هرچه بیشتر شگفت زده می کند تا در میان انبوه تکلف شهری فراموش نکنند در دیار طبرستان قدم می زنند.

شکوفه های نارنج یا بهار نارنج تنها شکوفه های رایحه انگیز در میان انبوه انواع شکوفه های بهاری است، این شکوفه ها کاربردهای فراوانی دارند و چیدن آنها از شاخه های درخت توسط بیشتر رهگذران، خود منظره ای تماشایی می آفریند تا جاییکه خلق این منظره عادت بهاره مازنی ها شده و در پایان زمستان انتظار ۲ بهار را می کشند.

 

فرهنگ سازی اولویت اول

در این پیوند مدیرعامل سازمان سیما منظر و فضای سبز شهرداری بابل بیان داشت: فرهنگ سازی جدی ترین اقدام برای پیشگیری از شلاق پرانی بر پیکر شکوفه های بهارنارنج است.

سید مرتضی حسینی اظهار داشت: برای فرهنگ سازی در شهر بابل که بیش از ۵۰ هزار درخت نارنج در این شهر وجود دارد تلاش های زیادی انجام شد.

وی با بیان این مطلب که ما تحت هیچ شرایطی مخالف جمع آوری شکوفه های ریخته شده در زیر درخت نیستیم، خاطرنشان کرد: تکاندن درخت نارنج یا شکوفه چینی تحت هیچ شرایطی قابل قبول نخواهد بود.

حسینی ادامه داد: با استفاده از ظرفیت شبکه های اجتماعی و نصب بنرهای مختلف در سطح شهر بابل تلاش می کنیم به لحاظ فرهنگی شهروندان را به این باور برسانیم که آسیب زدن به شکوفه های بهارنارنج کار درستی نیست.

وی ادامه داد: این شهرستان هر ساله با برگزاری جشنواره ملی بهارنارنج که با استقبال خوب شهروندان روبرو است بر این ضرورت تاکید می شود.

این مقام مسوول تصریح کرد: تقاضای ما از همه شهروندان بابلی آن است که به این شکوفه ها آسیب نزنند تا همه مردم بتوانند از عطر آن بهره مند شوند و امروز ضرورت دارد که شهروندان فرهیخته خودشان در فرهنگ سازی این مهم ایفای نقش کنند.

بهارنارنج علاوه بر رایحه خوش کاربردهای فراوان در تولید بسیاری محصولات خوراکی و دارویی دارد. شکوفه بهار نارنج طبیعت یا مزاج گرم و خشک دارد و بوییدن آن شادی آور، تقویت کننده مغز و از بین برنده آبریزش بینی است.

شکوفه های نارنج یکی از معطرترین گلهاست که از جمله کاربردهای آن در تولید مربا و عرق بهارنارنج در طب سنتی است، از آب نارنج نیز برای خوشبوکردن و بهبود طعم غذا استفاده می شود و در صنعت عطر و شامپوسازی نیز کاربرد دارد.

عرقی که هم ازاین شکوفه ها تهیه می‌شود عرق بهار نارنج نامیده می‌شود که طبیعت آن نیز گرم و خشک است، این عرق نیز نشاط آور، تقویت کننده مغز، باز کننده گرفتگی مجاری بینی، از بین برنده ترشحات سینوس‌ها و دستگاه تنفس و در از بین بردن بعضی از انواع تپش قلب مفید است.

میوه ترش نارنج نیز طبیعت سرد و خشک دارد، طبق اصول طب سنتی، ترشی‌ها همه به عصب‌ها ضرر می‌رسانند اما از بین ترش مزه ها نارنج کمترین ضرر را به عصب‌ها می‌رساند و خوردن آب نارنج همراه با شکر، صفرای زیادی را از بدن خارج می‌کند.

پوست این میوه هم سرشار از خاصیت است طبیعت پوست نارنج، گرم و خشک و بوییدن پوست و برگ آن هم نشاط آور است، از خلال پوست نارنج هم می‌توان مانند خلال پوست پرتقال مربا و هم با خیساندن آن در سرکه، ترشی تهیه کرد.

تولید عسل بهارنارنج نیز یکی از برندهای مورد اهمیت برای صاحبان کلنی های زنبور عسل مازندران است، این عسل بسیار رقیق، کم رنگ و بسیار خوش عطر و طعم و دارای خواص درمانی و دارویی همچون مقوی قلب، ضد بی خوابی، تقویت کننده اعصاب و آرام بخش است.

‌مازندران به‌ دلیل برخورداری از جنگل، دریا و حدود سه هزار آثار تاریخی همواره در تمام فصول سال میزبان مسافران زیادی از اقصی نقاط کشور است. عطر خوش بهار نارنج یک فرصت بی نظیر گردشگری است که نباید با بی مهری به این شکوفه ها به فرصت طلایی گردشگری این خطه از شمال آسیب زد.

در میان هیجان مسافران وگردشگران برای دیدن جنگل های سر سبز و آبی خیره کننده دریا در استان مازندران، آثار باستانی و تاریخی جلوه ای دیگر از جاذبه های گردشگری این استان به شمار می روند و مجموعه های تاریخی و گردشگری، غارهای باستانی، قلعه ها، کاخ ها، عمارت ها و مکان های زیارتی، مازندران را علاوه بر دارا بودن جاذبه های طبیعی جنگل و دریا برخوردار از مناطق جذاب و دیدنی تاریخی کرده است.

در کنار تمامی زیبایی های طبیعی جنگل و دریا در مازندران، جاذبه های تاریخی و باستانی این استان در نوع خود بی نظیر هستند و ظرفیت دیگری برای حضور و جذب بیشتر مسافران و گردشگران به شمار می روند و آن دسته از مسافران و گردشگرانی که مازندران را به عنوان مقصد سفرهای خود انتخاب کرده اند، در کنار بازدید از آثار تاریخی و باستانی می توانند جلوه ای دیگر از فضای گردشگری در این استان را مشاهده کنند و آن هم عطر خوش بهارنارنج است.

 

 

 

 

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان