شنبه, 08 اردیبهشت 1403
شنبه, 08 اردیبهشت 1403
Saturday, 27 April 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۹۳ ]

 

گیلان امروز- یک شرکت ذخیره‌سازی داده بیش از ۱۰۰ تریلیون رقم پی را رمزگشایی کرده است که رکورد جهانی محاسبه عدد بی‌نهایت را شکست. باز کردن این تکه بزرگ پی به قدرت محاسباتی معادل صد‌ها هزار تلفن هوشمند نیاز داشت. عدد پی که اغلب به اختصار ۳.۱۴ خوانده می‌شود، یک عدد بی‌نهایت است، به این معنی که دارای اعداد اعشاری بی‌نهایت تکرار نشدنی است.

به گزارش خبرآنلاین، مقدار پی برابر است با محیط یک دایره (فاصله دور لبه آن) تقسیم بر قطر آن (فاصله بین دو نقطه مستقیماً مخالف). این بدان معناست که اگر قطر یا شعاع دایره را بدانید (نصف قطر) یا برعکس، می‌توانید محیط هر دایره‌ای را بفهمید، زیرا ما مقدار پی را می‌دانیم.

کشف ارقام اعشاری پنهان پی هیچ تاثیر واقعی بر ریاضیات ندارد، زیرا محاسبات به ندرت به بیش از چند ده رقم نیاز دارند. برای مثال، دانشمندان ناسا فقط باید ۱۵ رقم اعشار اول پی را بدانند تا بیشتر جهان را درک کنند. در عوض، محاسبه عدد به دقیق‌ترین مقدار آن مدت‌هاست به عنوان معیاری برای آزمایش برنامه‌های کامپیوتری جدید و سیستم‌های ذخیره سازی داده‌ها استفاده می‌شود.

در روز Pi (۱۴ مارس)، «Solidigm» یک شرکت ذخیره‌سازی رایانه در ایالات متحده مستقر در کالیفرنیا، در بیانیه‌ای اعلام کرد که پی را تا حدود ۱۰۵ تریلیون رقم اعشار محاسبه کرده است. برای بیان این موضوع، اگر این عدد را روی کاغذ با استفاده از فونت ۱۰ نقطه‌ای در یک خط پیوسته تایپ کنید، طول آن حدود ۳.۷ میلیارد کیلومتر خواهد بود، به این معنی که می‌تواند از زمین تا جایی بین اورانوس و نپتون برسد و جال است بدانید رقم ۱۰۵ تریلیون عدد پی، عدد ۶ است.

این محاسبه که حدود ۷۵ روز طول کشید و با ۳۶ درایو حالت جامد (SSD) اختصاصی این شرکت، یک رسانه ذخیره‌سازی که در بسیاری از جدیدترین لپ‌تاپ‌ها نصب شده است، انجام شد که در مجموع حدود ۱ پتابایت (۱ میلیون گیگابایت) داده مصرف کرد. همچنین برای انجام بخشی از محاسبات به پردازنده‌ها با اجزای قدرتمندتر نیاز است برای این که زمان انجام محاسبات لازم را کاهش می‌دهند. با این حال، ذخیره سازی قابل اعتماد و با ظرفیت بالا مسلماً مهم‌تر است، زیرا شما نیاز به ذخیره حجم عظیمی از داده‌ها در چنین فرآیندی دارید.

 

 

 

 

 

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان