شنبه, 08 اردیبهشت 1403
شنبه, 08 اردیبهشت 1403
Saturday, 27 April 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۹۳ ]

 

گیلان امروز- انباشت و پراکندگی زباله در حاشیه، حریم راه ها، رودخانه ها و سواحل غرب مازندران همچنان این منطقه گردشگری را رنج می دهد اما اکنون در آستانه عید نوروز، فرهنگ سازی حفاظت از محیط زیست، پیام رویش فرهنگی برای حفظ میراث خدادادی خواهد بود.

سال گذشته در همین ایام سال به تاکید معاون وقت هماهنگی و امور عمرانی استانداری مازندران طرح پاکسازی زباله در حاشیه راه ها اصلی، فرعی نقاط شهری و روستایی، سواحل، رودخانه ها و سایر نقاط طبیعی این استان اجرا شده بود که بخشی اعظمی از دغدغه های موجود برطرف شده بود.

مشکل زباله در مازندران به دلیل شکنندگی و حساسیت های محیط زیستی و همچنین گردشگر پذیربودن همواره یکی از مهم ترین دغدغه مردم استان و دوستداران محیط زیست بوده است، دغدغه ای که سال های متوالی به دلیل فقدان وجود راه حل مناسب در دل سبزترین مناطق استان از جمله جنگل و مراتع دفن می شود و نه تنها چهره زیبای طبیعت بکر استان را زشت کرده بلکه پیامدهای زیست محیطی همچون شیرابه های خطرناک سمی را برای مازندران به یادگار می گذارد.

طبق گزارش های رسمی به طور میانگین روزانه سه هزار تن زباله در استان مازندران تولید می شود که در برخی از ایام سال این رقم به ۲ برابر افزایش می یابد پراکندگی و انباشت زباله در حاشیه و حریم راه ها، رودخانه ها، سواحل و عرصه های مرتعی و جنگلی نه تنها خسارت زیست محیطی به منابع استان می زنند بلکه چهره مازندران را به عنوان سرسبز ترین خطه کشور با زشتی ناراحت کننده ای مواجه کرده است.

حال که در آستانه عید باستانی نوروز قرار داریم به منظور حفظ اعتبار و آبروی مردم بومی و ارایه خدمات مطلوب به مسافران و گردشگران باید طرح پاکسازی حاشیه راه های ارتباطی و رودخانه ها و معابر اصلی و فرعی باید یکی از برنامه های اولویت دار مسوولان شهرستان قرار گیرد.

برابر آمار اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران در نوروز سال ۱۴۰۲ دست کم ۲۰ میلیون نفر - شب اقامت در اماکن شناسنامه دار استان داشتند و بنا به پیش بینی مسوولان استانداری مازندران، در نوروز ۱۴۰۳ افزون بر ۲۰ میلیون مسافر و گردشگر وارد مازندران می شود.

بنابراین پاکسازی، رفت و روب حاشیه و حریم راه ها، سواحل، رودخانه ها، عرصه های جنگلی و مرتعی از باله امری بسیار ضروری است که بنا به گفته شماری از شهروندان و کارشناسان حوزه گردشگری اجرای مستمر طرح پاکسازی محیط های یادشده از انواع زباله ها در این منطقه اجتناب ناپذیر است.

چنین طرح هایی به گفته کارشناسان باید با به کارگیری از همه ظرفیت ها و امکانات همراه با یک جوشش مردمی در نقاط مدنظر در خطه غربی استان مازندران آغاز شود به طوری که تمام نیروهای خدماتی شهرداری ها، دهیاری ها، راهداری و حمل و نقل جاده ای و حتی حامیان محیط زیست پای کار بیایند و با پاکسازی زباله در حاشیه معابر اصلی، فرعی، حوالی روستاها، سواحل و رودخانه ها تا بستر برای پذیرایی مهمانان نوروزی آماده شود.

افزون بر آن، رنگ آمیزی جداول، شستشوی تابلو های راهنمایی و رانندگی، لکه گیری آسفالت معابر، گل کاری های فضای سبز، نصب بنرهای خوش آمد گویی به مهمانان نوروزی در مبادی ورودی و خروجی شهرها و نقاط روستایی، تفرجگاه ها و بوستان ها و سایر مکان های دیدنی و جذاب از دیگر اقداماتی است که همزمان با پاکسازی زباله ها در این مناطق گردشگرپذیر باید انجام گیرد.

شهرستان های افزون بر یک میلیون نفری نور، نوشهر، کلاردشت، چالوس، عباس آباد، تنکابن و رامسر واقع در غرب مازندران سالانه میزبان میلیون ها مسافر و گردشگر داخلی و خارجی است.

شماری از اهالی و مسافران شهرستان عباس آباد غرب مازندران با تاکید بر داشتن برنامه منسجم طرح پاکسازی محیط از سوی شهرداری های منطقه اظهارداشتند که پراکندگی زباله در حاشیه محور جنگلی و پرجاذبه کلاردشت - عباس آباد چهره زشتی به این محور گردشگری مهم استان مازندران بخشیده است.

 

تاکید بر ضرورت پاکسازی حاشیه جاده ها از زباله ها

رضاعلی مهربان، شهروند عباس آبادی در گفت و گو با ایرنا افزود : ۲۵ کیلومتر طول سواحل این شهرستان که حدود هشت کیلومتر آن جزو حوزه شهری است در بخشی از نقاط آن پراکندگی زباله را مشاهده می کنیم.

وی خاطرنشان کرد : شهرداری های منطقه و حتی غرب مازندران باید یک ماه مانده به تعطیلات نوروزی به تمیزی محورهای ارتباطی و سواحل منطقه اقدام کنند و این روند باید در طول سال به طور متناوب ادامه یابد چرا که منطقه گردشگرپذیر غرب مازندران همه ایام سال پذیرای گردشگران است.

وی یادآور شد: مسوولان نهادهای خدمات رسان هرچه بهتر به این مناطق رسیدگی کنند به طور قطع گردشگران و مسافران و خود اهالی نیز از مناطق بی بدیل منطقه نیز بهره وافر می برند ضمن این که با حضور مسافران بیشتر نیز در افتصاد منطقه نیز تاثیرگذار خواهد بود.

مهربان تصریح کرد : سال گذشته طرح پاکسازی محورهای ارتباطی مازندران از انواع زباله به تاکید استاندار استان اجرایی شده اما امسال این مهم را نداشتیم بنابراین در ایام باقی مانده تا زمان عید نوروزی می شود برنامه ریزی کرد.

البته شهرداری های منطقه نیز به تازگی به صورت پراکنده به رنگ آمیزی جداول، خط کشی معابر شهری، شستشو و ترمیم سرویس های بهداشتی تفرجگاه ها، بوستان ها، اقدام کردند که به گفته شهروندان این اقدامات همه جانبه نبوده بلکه باید فضای محیط بهتر و تمیزتر به استقبال عید نوروز برویم.

به تاکید شهروندان برای آنکه این شهرستان های گردشگرپذیر رنگ و بوی فرا رسیدن سال جدید به خود بگیرد تمامی پرچم های رنگ و رفته روی پل ها و معابر باید تعویض شود و بروشورهایی با مضمون آنکه زباله نریزید و این شهر خانه شما است نصب شود.

 

نظافت محیط زیست جدی گرفته شود

رسول حسینی یک شهروند نوری نیز در گفت و گو با ایرنا پیشنهاد کرد برای تمیزی محیط و محورهای ارتباطی گردشگری غرب مازندران باید کارگاه جهادی در شهرداری ها راه اندازی شود تا تمام نیروهای شهرداری، دهیاری ها و راهداری و حمل و نقل را برای نظافت محیط شهری و روستایی و محورهای ارتباطی بسیج شوند و این راهبرد در این نهاد خدمات رسانه نهادینه شود.

وی به اشاره به زباله های انباشته شده در حاشیه کنارگذر نور - رویان، مسیرهای گلندرود - چمستان و بلده تصریح کرد : مسوولان امر باید نسبت به نظافت این محیط و راه های ارتباطی منطقه اقدام جدی داشته باشند.

به گفته فرمانداران شهرستان های غرب مازندران به روسای اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای منطقه ماموریت داده شد تا در هر نقطه ای ازمحورهای ارتباطی نخاله های ساختمانی دیده شد در کمترین زمان نسبت به پاکسازی آن با همراهی دیگر نهادهای اقدام کنند.

شهردار رامسر پاکسازی حاشیه و حریم راه ها اقدام بسیار مهم برشمرد و گفت : به خاطر این که این شهرستان جهانی است راهبرد پاکسازی ورودی و خروجی شهر از جمله برنامه های هفتگی این نهاد قرار دارد.

 

 

شهرهای غرب مازندران آماده مسافران نوروزی است

علی امینی شاد در گفت و گو با ایرنا افزود : این نهاد در نظافت و زیباسازی این شهرستان هیج مشکلی ندارد و در زمان حاضر برای میزبانی مسافران و گردشگران آمادگی کامل دارد.

وی نظافت روزانه، هفتگی و ماهانه محیط شهری و ورودی و خروجی شهر را از جمله برنامه های مهم این نهاد برشمرد و گفت : طرح زیباسازی این شهرستان برای تعطیلات نوروزی از جمله راهبردهای این نهاد بوده که امسال به صورت جدی پیگیر آن بوده ایم.

وی خاطرنشان کرد : روزانه در حالت طبیعی ۸۰ تا ۹۰ هزار تن و در ایام گردشگری و حضور میلیونی مسافران و گردشگران این میزان به ۱۵۰ هزار تن افزایش می یابد.

امینی شاد یادآور شد: در شش ماه اول سال جاری افزون بر ۶ میلیون مسافر و گردشگر داخلی و خارجی به این شهرستان سفر کردند.

با توجه به نزدیک شدن نوروز ۱۴۰۳ و انباشت و پراکندگی زباله در حاشیه راه ها، جاده های اصلی و فرعی، سواحل و رودخانه ها، شهرداران فرصت دارند نسبت به تحقق این مهم برنامه ریزی کنند.

به تاکید مسوولان استانداری مازندران نوروز ۱۴۰۳ باید نسبت به نوروز ۱۴۰۲ تفاوت داشته باشد چرا سیما و نمادهای شهری باید به تناسب بافت های آن تغییر کند و شهرداران باید موضوع لکه گیری معابر شهری، رنگ آمیزی، گل کاری، چراغانی سطح شهر را جدی بگیرند.

شماری از شهروندان تصمیم پاکسازی حریم و حاشیه راه ها، رودخانه و محورهای ارتباطی غرب مازندران را اقدام مهم برشمرده و بر ضرورت استمرار آن هر سه ماه یکبار در طول سال تاکید کردند.

 

نهادینه سازی راهبرد نظافت محیط در شهرهای گردشگری

آنان در گفت و گو با خبرنگاران ایرنا در غرب مازندران یادآور شدند: مناطق گردشگری غرب مازندران به خاطر میزبانی روزانه و هفتگی مسافران باید با سایر شهرستان های استان مازندران به لحاظ توجه در زمینه های مختلف اعم از اختصاص اعتبار گرفته تا اجرای طرح ها مانند زیباسازی و... متفاوت دیده شود.

این شهروندان بر ضرورت نهادینه سازی راهبرد نظافت و زیباسازی شهرستان های غرب مازندران از سوی مسوولان امر تاکید کردند.

استاندار مازندارن گفت: با توجه به شرایط ویژه عید نوروز امسال که با ماه مبارک رمضان همنشینی دارد، مازندران با برنامه های متنوع فرهنگی و خدماتی به استقبال مسافران نوروزی خواهد رفت.

سید محمود حسینی پور چندی پیش در جمع شهرداران مازندران بیان داشت: با برنامه ریزی های صورت گرفته، این خطه از شمال آماده پذیرایی از مسافران نوروزی از سراسر کشور است.

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان