جمعه, 10 فروردین 1403
جمعه, 10 فروردین 1403
Friday, 29 March 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۷۷ ]

 

بخش فرهنگی - علی مرادخانی که از سه هفته پیش به دلیل ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان بستری و در روزهای گذشته به کما رفته بود، دار فانی را وداع گفت.

به گزارش ایلنا، علی مرادخانی (مدیر موزه موسیقی و معاون امور هنری سابق وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) صبح دوشنبه ۱۷ خردادماه بر اثر ابتلای دوباره به بیماری کووید ۱۹ دار فانی را وداع گفت.

مرادخانی از حدود یک ماه پیش به ویروس کرونا مبتلا شد و چندی پیش نیز به کما رفته بود.

علی مرادخانی در مدت فعالیت خود در سمت‌های مختلف حضور داشته است. مشاور معاون سیاحتی و زیارتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیر مرکز موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیریت موزه موسیقی ازجمله سمت‌های او بوده است. او همچنین یکی از موسسان خانه موسیقی ایران بوده است.

 

 اتفاق "نادری" که برای مرادخانی افتاد

معمولا کمتر اتفاق می‌افتد هنرمندان به صورت خودجوش و بدون رسم و رسوم اداری از یک مدیر یا مسئول تقدیر کنند، ولی علی مرادخانی جزو مدیرانی بود که هنرمندان تئاتر بعد از رفتنش از معاونت هنری از او تقدیر کردند.

علی مرادخانی در دولت اول حسن روحانی به عنوان معاون هنری منصوب شد. هرچند این اتفاق برای هنرمندانی که از کارنامه او در حوزه موسیقی باخبر بودند، دلگرم‌کننده بود ولی این نگرانی را هم داشتند که علاقه مرادخانی به حوزه موسیقی، سبب کم‌توجهی او به تئاتر شود.

مرادخانی اما در حوزه تئاتر هم توانست رضایت نسبی هنرمندان را جلب کند. گرچه نخستین انتخاب او برای مدیریت مرکز هنرهای نمایشی با اما و اگرهای از سوی اهالی تئاتر مواجه شد، ولی انتخاب بعدی او یعنی مهدی شفیعی برای این جایگاه، همراهی و خوشنودی هنرمندان تئاتر را به همراه داشت.

 دیگر برگ برنده مرادخانی نزد اهالی تئاتر، ایجاد زمینه برای شکل‌گیری سالن‌های خصوصی و تلاش برای راه‌اندازی خانه عروسک بود.

مرضیه برومند که در دوران معاونت هنری مرادخانی، از سوی حسین طاهری (مدیر مرکز هنرهای نمایشی وقت) به عنوان دبیر جشنواره نمایش عروسکی حکم گرفت، بخشی از کوشش خود را صرف راه اندازی خانه عروسک کرد، مکانی که به عنوان پاتوق نمایشگران عروسکی شناخته شد و در کنار تلاش‌های فردی برومند ، مرادخانی هم او را در این راه همراهی کرد و هر دو از روابط حسنه‌ای که با شهرداری داشتند، استفاده کردند تا نمایشگران عروسکی، صاحب خانه‌ای شوند.

همین حمایت سبب شد تا بعد از رفتن مرادخانی از معاونت هنری، مرضیه برومند جمعی از هنرمندان تئاتر را دعوت کرد تا در مراسمی دوستانه و غیر رسمی از این مدیر تقدیر کنند.

 

در این برنامه که آذر سال 96 در شهر کتاب دانشگاه برگزار شد، هنرمندانی مانند احترام برومند، حمید پورآذری، افسانه زمانی، افشین هاشمی، پریسا مقتدی، مریم کاظمی، حمیدرضا اردلان و ... جمع شدند و چهره‌هایی مانند مرضیه برومند، حسین پاکدل، داود فتحعلی بیگی، هادی حجازی فر و ... در سخنانی از تلاش‌های مرادخانی قدردانی کردند.

برومند از مرادخانی به عنوان مدیری یاد کرد که در دوران مدیریت خود، زمینه‌ای برای شکل‌گیری سالن‌های خصوصی فراهم کرد که هرچند مشکلاتی دارند ولی هنرمندان تئاتر را دلخوش کرده‌اند که فضای بیشتری برای فعالیت دارند.

او از مرادخانی تقدیر کرد که با وجود مشکلات پیش‌رو امور را با آرامش و گشاده‌رویی اداره می‌کرد و علیرغم کم و کسری‌های موجود، همواره پاسخگوی هنرمندان بود و رفتنش را فقدانی بزرگ دانست.

پاکدل هم در آن برنامه ابراز خوشنودی کرد که تئاتر در دوره معاونت مرادخانی به عقب‌گرد نکرده است و گفت: به سهم خودم از آقای مرادخانی سپاسگزارم که بسیار تلاش کرد تا حداقل از آنچه تحویلش شده، عقب‌تر نرود. هرچند که این اتفاق تنها محصول او نبوده اما نقش مهمی در این امر داشته است.

هادی حجازی‌فر هم ابراز قدردانی کرد که در دوره مدیریت مرادخانی افرادی عهده‌دار مسئولیت تئاتر شدند که اهل تعامل بودند و هنرمندان آن‌ها را می‌شناختند و آنان نیز با روی گشاده پاسخگوی جامعه تئاتری بودند.

داود فتحعلی بیگی و حمیدرضا اردلان هم مرادخانی را به عنوان مدیری ستودند که در دوره‌ای سخت، شرایطی برای حضور ساز و ارکستر روی صحنه فراهم آورده است.

مرادخانی بعد از رفتتنش از معاونت هنری در حوزه تئاتر دیگر چندان خبرساز نبود و مشکلات و گرفتاری‌های ریز و درشت جامه تئاتری دیگر مجالی حتی برای مقایسه عملکرد او با معاون بعدی فراهم نیاورد تا اینکه خبر ابتلای او به کرونا و رفتنش به کما و در نهایت درگذشتش در هفدهمین روز خرداد ماه درست همزمان با سالروز تولد مرضیه برومند، بار دیگر او ا به جامعه تئاتری یادآوری کرد.  

همچنین سید محمد خاتمی  که علی مرادخانی در دوران او مسئولیت داشت، هم در پیامی درگذشت این مدیر فرهنگی را تسلیت گفت.

مدیری که در باور و عمل «فرهنگ و هنر» طریق رشد و کمال می‌دانست.

کیهان کلهر طی انتشار متنی کوتاه در صفحه اینستاگرامش درگذشت علی مرادخانی را تسلیت گفت.

کیهان کلهر (نوازنده کمانچه و سه‌تار) نیز مانند برخی دیگر از هنرمندان عرصه موسیقی درگذشت علی مرادخانی را تسلیت گفت.

کیهان کلهر در صفحه شخصی‌اش نوشته است: «او از انگشت‌شمار مسئولین در این چهل سال گذشته بود که در باور و عمل «فرهنگ و هنر» طریق رشد و کمال می‌دانست.

دلنوشته رئیس سازمان سینمایی در پی درگذشت علی مرادخانی

در پی درگذشت علی مراد خانی معاون سابق هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسین انتظامی در دلنوشته‌ای این مدیر فرهنگی را پلی میان هنرمندان و مسئولان برای رفع دغدغه ها، برداشتن موانع و شناسایی و شکوفایی خلاقیت‌ها دانست.

در این متن که در صفحه مجازی رییس سازمان سینمایی منتشر شده است آمده:

در این سال‌ها سابقه آشنایی و همکاری با مدیران فرهنگی بسیاری داشته‌ام، اما به‌صراحت می‌گویم مدیرانی که از فهم فرهنگی بالا برخوردار بوده و در کنار مدیریت، زیست فرهنگی داشته‌اند، اندک‌شمارند و #علی_مرادخانی یکی از معدود مدیرانی بود که دستی در مسئولیت داشت و دست دیگرش در دستان گرم و پرمهر اهالی هنر بود.

مدیران، اصولا و بویژه در عرصه فرهنگ، دو گونه‌اند. یا عبوس و با اتکا به ضوابط خشک و حتی در میلی افزون‌آفرین، به‌دنبال سخت‌تر کردن شرایط‌اند و یا با نگاهی مثبت و غیرمحصور در ذهنیات غالب و با رویکردی اقتضایی به‌دنبال روزنه‌آفرینی و حل مشکل صاحبان حرفه و خالقان و کارآفرینان‌اند. حتی اگر نتوانند راهی برای حل مشکل بیابند به‌عکس گروه اول، عقده ندارند و شادمان از سنگ‌اندازی نیستند بلکه با رویی گشاده تلاش می‌کنند لااقل مرهم باشند. مرادخانی عزیز، آشکارا از سنخ دوم بود.

حضور مستمر و مسئولانه‌اش در عرصه مدیریت فرهنگی و تجربه‌اندوزی در این مسیر، در کنار اخلاق نیکو و مبادی آداب و روابط انسانی کم‌نظیر و صمیمانه با فرهیختگان فرهنگ و ادب و هنر، از او انسانی شایسته و امین و مورد اعتماد هنرمندان ساخته بود.

او مانع فرهنگ و هنر نبود، بلکه پلی بود میان هنرمندان و مسئولان برای رفع دغدغه‌ها، برداشتن موانع و شناسایی و شکوفایی خلاقیت‌های هنری هنرجویان و هنرمندان این سرزمین.

رفتنش زود بود، خیلی زود و باور رفتنش به همان میزان دشوار است. گویی علی عزیز بیش از این نامرادی‌های چرخ کجمدار را تاب نیاورد.

او دلداده اهل‌بیت و عاشق سالار شهیدان بود و برای آرامش روح او و تسلای خاطر رنجور ما کدام کلام، آرامش‌بخش‌تر از سخنان امام حسین (ع) در روز عاشوراست:

الهی رضاً بقضائک و تسلیماً لامرک، لا معبود سواک یا غیاث المستغیثین

این ضایعه جبران ناپذیر را به خانواده آن مرحوم و وابستگان، دوستان و دوستداران او، مدیران فرهنگی و همکارانش و اهالی فرهنگ و هنر تسلیت می‌گویم و از خدای رئوف، برای آن عزیز سفرکرده، رحمت و مغفرت و برای بازماندگان صبر و بردباری خواستارم.

تسلیت گروه کامکار برای درگذشت علی مرداخانی

او از معدود مسئولانی بود که به موسیقی توجه خاصی داشت

هوشنگ کامکار با انتشار متنی در صفحه شخصی خود درگذشت علی مرادخانی را از سوی خودش و دیگر اعضای گروه «کامکارها» تسلیت گفت.

هوشنگ کامکار (موسیقیدان، نوازنده، آهنگساز و عضو شورای عالی خانه موسیقی) که یکی از اعضا و مدیر هنری گروه «کامکارها» نیز هست، با انتشار یادداشتی از سوی خودش و دیگر اعضای گروه موسیقی «کامکارها»، درگذشت علی مرادخانی (مدیر موزه موسیقی و معاون سابق امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) را تسلیت گفت.

هوشنگ کامکار ضمن انتشار عکسی از علی مرادخانی درباره ضایعه درگذشت او نوشت:

«چند روز پیش از طریق تماس تلفنی با پسرش محمد باخبر شدم که در بیمارستان بستری است و تحت مراقبت‌های ویژه است. او اظهار امیدواری کرد و گفت انشالله حال پدر رو به بهبودی خواهد رفت و من از شنیدن صدای محمد عمیقا دلگرم و خوشحال شدم.  ناگهان خبر فوت دوست خوبم علی مرادخانی را شنیدم باورم نمی‌شد تا اینکه از قطعیت این خبر تلخ و این ضایعه بزرگ مطمئن شدم.

مرحوم علی مرادخانی را از اوایل انقلاب می‌شناختم. او از چهره‌های نادر و از معدود مسئولینی بود که به هنر و به ویژه موسیقی توجه خاصی داشت و اقدامات اثرگذاری انجام داد. کمک‌های هنری و محبت بی‌دریغ او در مورد اکثر هنرمندان همیشه در خاطراتم باقی خواهد ماند و هرگز از یاد نخواهم برد که تا آخرین روزهای عمر ارزشمندنش دست از خدمت به هنر و فرهنگ این مرز و بوم نکشید.

کوچ ابدی علی مرادخانی را از طرف خودم و تمام اعضای گروه کامکار به خانواده محترم او و جامعه هنرمندان ایران از عمق جان و دل تسلیت می‌گویم. روانش غریق نور و راهش پر رهرو باد.»

وزیر ارشاد درگذشت علی مرادخانی را تسلیت گفت

سیدعباس صالحی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) با انتشار پیامی درگذشت علی مرادخانی را تسلیت گفت.

سیدعباس صالحی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) با انتشار متنی درگذشت علی مرادخانی (مدیر موزه موسیقی و معاون سابق امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) را تسلیت گفت.

در متن پیام سیدعباس صالحی آمده است:

«انالله و انا الیه راجعون

خبر درگذشت مدیر توانا و انسان والا، همکار عزیز، معاون سابق امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مرحوم علی مرادخانی موجب تاسف و تاثر عمیق گردید.

دوران طولانی و مستمر مدیریت در عرصه‌های فرهنگی و هنری، در کنار اقدامات تاسیسی، نظام بخش و خلاقانه در این حوزه، او را به مدیری توانمند، کاربلد و کارآمد و مورد وثوق و احترام اصحاب فرهنگ و هنر بدل کرده بود.

اینجانب این ضایعه اندوهناک را به خانواده آن مرحوم، جامعه فرهنگ و هنر و همکاران و علاقه مندان ایشان صمیمانه تسلیت می‌گویم.

از درگاه خداوند متعال برای آن فقید سعید، علو درجات و آمرزش الهی و برای بازماندگان مکرم صبر و اجر مسالت دارم.»

روزنامه گیلان امروز نیز  درگذشت این مدیر هنری را به خانواده وی و جامعه هنری تسلیت می‌گوید.

 

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان