جمعه, 10 فروردین 1403
جمعه, 10 فروردین 1403
Friday, 29 March 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۷۷ ]

 

 

گیلان امروز- معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان اعلام کرد : ۱۷۰ میلیارد ریال اعتبار برای ایجاد و مرمت موزه های استان وجود دارد که بخشی از آن برای موزه هایی چون موزه رضوانشهر ، حصیر فشتکه ، شهرداری رشت و کاخ سردار امجد تالش هزینه شده است.

 

به گزارش ایرنا، ولی جهانی روز سه شنبه در نشستی به مناسب روز جهانی موزه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه شعار هفته موزه های امسال آینده موزه ها، بازیابی و تصور دوباره است، در جمع خبرنگاران در گنجینه رشت افزود: پروژه ایجاد و مرمت موزه های استان از سال ۹۹ آغاز شد بطوریکه افزایش موزه های استان روند ۷۰ درصدی را تجربه کرده است .

 

وی ادامه داد: موزه عشایر رضوانشهر، موزه تاریخ جنگ جهانی دوم لاهیجان در همین هفته به بهره‌برداری می‌رسد و ساخت موزه ابریشم ایران در ساختمان فلاطوری با اعتبار پنج میلیارد ریال و مجموعه شیلات کیاشهر بعنوان موزه خاویار ایران با عتبار ۱۰ میلیارد ریال وارد فاز جدید اجرایی می شود.

 

معاون میراث فرهنگی گیلان همچنین گفت: تعداد  ۳۲ بنای تاریخی استان با کاربری موزه تعریف شده است که از میان آنها ساختمان «آوانسیان» برای موزه عروسک ها و ساختمان «فروغ» به عنوان موزه و مدرسه موسیقی در دست انجام است.

 

جهانی با بیان اینکه در سال گذشته ۷۰ بنای تاریخی با کمک بخش خصوصی و بناها مرمت شد افزود:۲۵۰ بنای تاریخی گیلان در اختیار دستگاه های دولتی استان قرار دارد که با پیگیری های انجام شده مبلغی را برای مرمت این بناها برای دستگاه ها جذب شده است.

 

استان گیلان دارای ۲۰ باب موزه است که ۱۵ مورد از آنها فعال هستند. گنجینه رشت، موزه های میراث روستایی گیلان، موزه فومن و نیز تاریخ چای ایران (لاهیجان) از جمله موزه های تحت پوشش اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان است.

 

علاوه بر اینها موزه نظامی نیروی دریایی بندرانزلی، نگارسرای امامزاده عون ماسوله، موزه اسناد تاریخی رودبار، فرهنگ و تمدن حکیم نظامی آستارا، قلعه رودخان، موزه فرهاد شرفی ماسوله، عشایری سوباتان، تحقیقات علوم شیلاتی و فنون دریایی دکتر کیوان، خانه درزی ماسوله علوم کشاورزی و منابع طبیعی و موزه تحقیقات بین المللی تاسماهیان از دیگر موزه های گیلان است.

 

 

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان