جمعه, 10 فروردین 1403
جمعه, 10 فروردین 1403
Friday, 29 March 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۷۷ ]

 

گیلان امروز- قرار ممنوعیتِ استفاده از ماده ی نانو دی اکسید تیتانیوم در تالاب انزلی که مورد اعتراض  شرکت مجری طرح قرار گرفته بود، از سوی دادگاه مورد تایید قرار گرفت.

مدیرعامل موسسه ی مردم نهاد موج آفرینان شهر کرجی نشین (موج شکن انزلی)  با اعلام این خبر در گفت و گو با مرور اظهار کرد: «بایوجمی»عنوان پروژه ای بوده  که به منظور احیای تالاب انزلی  با استفاده از فناوری نانو ذرات تیتانیوم طراحی شد؛ اما ابعاد و زوایای پنهان  این طرح و دامنه ی آسیبی که متوجه تالاب  و زیستمندان آن می کرد، به مرور هویدا شد.

«مجید لاهوری» افزود: قرار بر این بود که  بایوجمی موجب افزایش عمق تالاب بین المللی انزلی از طریق  شناور ساختن رسوبات و لجن های کف آن شود، اما تحقیقات نشان داد نانو دی اکسید تیتانیوم که استفاده  از آن در این طرح  مد نظر قرار داشت، تبعات دهشتناکی  نظیر افزایش احتمال انواع سرطان در جانداران و همچنین کاهش قدرت زادآوری در کنار افزایش احتمال سرطان های  گوارش در انسان خواهد داشت. بنابراین این طرح با اعتراض کنشگران محیط زیست قرار گرفت و با پیگیری های  موسسه مردم نهاد موج آفرینان شهر کرجی نشین (موج شکن انزلی) و همراهی داهیانه ی دادستان محترم وقت شهرستان بندرانزلی و جمعی از کنشگران و فعالان اجتماعی و محیط زیستی استان و شهرستان و  همچنین مدد  ویژه ی  علمی اساتید  ملی و استانی برجسته در حوزه ی محیط زیست و زمین شناسی، رای بدوی دادگاه به ممنوعیت استفاده از این ماده توسط شرکت مجری طرح اعلام شد.

 وی با بیان این که رای اولیه از سوی شرکت مجری مورد اعتراض قرار گرفت، گفت: هم اکنون این اعتراض، توسط دادگاه مردود اعلام شده و رای اولیه مبنی بر ممنوعیت استفاده از ماده ی نانو دی اکسید تیتانیوم در تالاب انزلی تایید شد تا پرونده بایوجمی برای همیشه بسته شود.

 لاهوری در پایان  تصریح کرد: توقف طرح احیای تالاب انزلی به روش بایوجمی جز با همت و همراهی کنشگران، رسانه ها و مسوولان دلسوز دستگاه قضا میسر نبود و بی تردید این مهم موجب امتنان و قدردانی بسیار است.

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان