پنجشنبه, 09 فروردین 1403
پنجشنبه, 09 فروردین 1403
Thursday, 28 March 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۷۷ ]

 

گیلان امروز- معاون سازمان صمت گیلان از نظارت مستمر بر بازار ماه رمضان در گیلان خبر داد و گفت: بازدارندگی مجازات‌های تعیین شده برای متخلفان کافی نیست.

مهدی نقدی در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: طرح نظارتی بازار ماه مبارک رمضان به شکل بازرسی‌های مشترک بین سازمان صمت گیلان، اتاق اصناف و تعزیرات حکومتی به صورت روزانه انجام می‌شود.

معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان سازمان صمت گیلان افزود: قیمت آش، هلیم، زولبیا و بامیه و اقلام مربوط به ماه رمضان مصوب شده و فروشندگان نمی‌توانند بیشتر از قیمت مصوب کالاها را بفروشند.

نقدی با بیان اینکه این قیمت‌ها به اتحادیه‌ها ابلاغ شده و آن‌ها نیز باید هفتگی به شکل مستمر از واحدها سرکشی کنند گفت: واحدهای صنفی فروشنده آش، حلیم و زولبیا و بامیه موظفند قیمت‌های مصوب این اقلام را بر سر در مغازه‌های خود نصب کنند.

وی خاطرنشان کرد: فروشندگان اقلام مذکور برگه قیمت‌های مصوب را در واحد خود نصب کنند تا مردم قیمت‌های مصوب را مشاهده کرده و بدانند که فروشنده قیمت را رعایت کرده یا خیر.

معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان سازمان صمت گیلان ابراز داشت: در صورت مشاهده عدم نصب کردن برگه قیمت‌های مصوب اقلام مذکور، آن واحد صنفی توسط بازرسان جریمه می‌شود.

نقدی افزود: افراد در صورت مشاهده موارد تخلف و‌ گران‌فروشی در واحدهای صنفی با سامانه‌های 124 سازمان صمت و یا 135 تعزیرات تماس گرفته و با اطلاع‌رسانی آدرس واحد صنفی متخلف بازرسان در کوتاه‌ترین زمان ممکن موضوع را بررسی می‌کنند.

 وی با بیان اینکه یکی از رویکردهای ما در راستای فعال‌تر شدن سامانه 124 بوده تا در اسرع وقت به شکایات مردمی رسیدگی شود گفت: سامانه 124 یک سامانه کشوری بوده و براساس آن گیلان در تعداد بازرسی‌ها در رتبه‌های برتر کشوری بوده و ماه گذشته رتبه دوم را داشته است.

 نقدی ابراز داشت: پرونده متخلفانی که اقدام به گران‌فروشی می‌کنند به تعزیرات حکومتی ارجاع داده شده و در آن‌جا مجازات واحد متخلف تعیین می‌شود که در صورت تکرار تخلف واحد متخلف پلمپ می‌شود.

معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان سازمان صمت گیلان گفت: همچنین میزان جرایم برای گران‌فروشی نیز برای نخستین بار براساس مبالغ گران‌فروشی دو الی پنج برابر افزایش می‌یابد.

وی افزود: مجازات در نظر گرفته شده بازدارندگی کمی داشته و یکی از دلایل آن فوری اجرا نشدن برخی از این احکام است زیرا مدت زمانی که پرونده ارجاع داده می‌شود تا صدور رأی برای متخلف طولانی بوده و این زمان خود از شدت بازدارندگی می‌کاهد.

نقدی خاطرنشان کرد: از دیگر دلایلی که شدت بازدارندگی‌ها را کاهش می‌دهد مبلغ جرایمی است که قانون‌گذار مشخص کرده و اگر در این مبالغ بازنگری صورت گیرد تاثیر بیشتری بر جای می‌گذارد.

وی گفت: در همه اقشار و مشاغل برخی از افراد هستند که ممکن است از قانون سرپیچی کنند لذا بسیاری از صاحبان واحدهای صنفی نیز افراد منصفی بوده و تنها برخی از افراد از فرصت سو استفاده کرده و اقدام به گران‌فروشی می‌کنند.

 معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان سازمان صمت استان گیلان اظهار داشت: شهروندان در صورت مشاهده تخلف حتماً با سامانه‌های مذکور تماس بگیرند تا موارد تخلف به سرعت رسیدگی شود.

 

 

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان